Algemene
werking schokdempers
Om een auto zonder schokken over de weg te laten rijden is
deze uitgerust met veren, voor elk wiel een. Deze veren zorgen
er voor dan oneffenheden in de weg, zoals kuilen en drempels,
zonder al te veel bewegingen worden overgedragen aan de
carrosserie. We kennen diverse vormen van veren met elk hun
eigen toepassing of voorkeur. Om er enkele te noemen hebben
we bladveren, schroefveren en torsiestaven, zoals bij de
Traction toegepast. Ze hebben een ding gemeen en dat is
de schokken ofwel de bewegingen zoveel mogelijk te
absorberen. Het nadeel, of eigenlijk een tekortkoming van veren,
is dat deze nadeinen, ze komen niet meteen tot stilstand na
het nemen van een drempel of hobbel. Om hier verandering in te
brengen wordt een schokdemper toegepast die het nadeinen
zoveel mogelijk moet tegengaan. Schokdempers moeten dus het
rijcomfort verhogen en ook de wegligging want een dansend wiel
heeft minder contact met het wegdek en verlengd daardoor de
remweg maar verminderd ook de rijprestatie.
Inwaartse
beweging van de schokdempers
Om een soepele vering te krijgen
wordt een enkelvoudige demping toegepast. Deze methode zorgt
er voor dat de demping alleen verkregen wordt na een naar
beneden gaande beweging van de carrosserie. Anders gezegd,
het wiel kan makkelijk omhoog maar wil langzaam omlaag gaan.
Bij de inwaartse beweging wordt een zuiger verplaatst in een
cilinder die gevuld is met een hydraulische olie. Door kleppen
in de zuiger ondervindt de olie weerstand waardoor de
veerbewegingen worden gedempt.
Constructie
De constructie is nog vrij complex
ondanks het simpele werk wat een schokdemper moet doen.
Sommige schokdempers zijn met gas gevuld zoals ook bij de
veerbollen van een
Citroën DS het geval is. Oude type schokdempers
van de Traction hebben nog de mogelijkheid om met olie
bijgevuld te worden. Bij de latere modellen is alleen
vervanging mogelijk als ze niet meer voldoen.
Slechte schokdempers
Wanneer een schokdemper slecht wordt
zal het wiel makkelijker op en neer kunnen bewegen waardoor
het wegcontact op momenten verbroken wordt. Rijden we in een
bocht dan zal de auto makkelijk weg willen dribbelen en uit
willen breken. De auto wordt dan onbestuurbaar. Ook bij het
remmen ondervinden we minder contact met het wegdek waardoor
de remweg aanmerkelijk langer zal zijn. Een niet te vergeten
aspect is de slijtage van de banden die een typisch
bandenslijtage patroon laat zien. Je ziet dan ook dat er
happen rubber uit de band zijn verdwenen terwijl er op andere plaatsen
nog genoeg profiel aanwezig is.
Schokdempers testen
Schokdempers kan je makkelijk op de
goede werking controleren door de wagen, voor of achter, naar
beneden te drukken met je eigen gewicht. Daarna loslaten en
kijken of de voor- of achterkant spontaan weer terugkomt
zonder na te deinen. Als dat zo is dan zijn de
schokdempers nog in orde. Versleten rubbers die in de
bevestigingsogen van de schokdempers zitten kunnen we
verwijderen en vervangen door deelbare rubbers. Deze zijn in
de handel verkrijgbaar en heel eenvoudig te monteren. Ook
garages kunnen de schokdempers van onze Traction, met behulp
van een testbank, controleren. Deze testbanken zijn, zo is
mijn ervaring, nogal kritisch afgesteld waardoor er niet veel
schokdempers de test doorstaan. Lekkende schokdempers altijd
vervangen!
Foto
rechts
Voor het bekijken van alle schokdemperonderdelen klik dan op
de foto. Het onderdelenoverzicht is in pdf formaat
|

Schokdemper van
een Traction Avant. Door de schuine stand van de schokdemper
(groen) wordt de dempende werking iets minder. De constructie
laat geen andere montage toe.

Schokbrekers testen.
Probeer de auto flink om laag te drukken en herhaal dat een
paar keer. Laat de auto na het indrukken los en kijk of de
Traction bij een naar bovengaande beweging stil blijft staan.
Een heel klein beetje nadeinen mag maar niet teveel! Blijft de Traction nadeinen dan zijn de schokdempers
versleten.
|