Home          Elektrisch overzicht  


 
Ruitenwissermotor


De ruitenwissermotor compleet met de mechanische aandrijving. Een veel voorkomend verschijnsel zijn de uitgelopen bussen van de ruitenwisserarm. Hier kan namelijk regenwater naar binnen komen waardoor de smering van deze as verdwijnt. Er zijn rubber tules die over de as geschoven kunnen worden, maar die dichten ook niet voor 100 % af.
Er blijft dan niets anders over om watervast vet te gebruiken met een goede viscositeit en  de as regelmatig  onderhoud te geven. Ook de rubberen ophanging van de motor is vaak niet zo best, uitgezakt hangt de motor aan het frame en kan zodoende trillingen doorgeven aan zijn omgeving, nieuwe rubbers zijn dan ook hier de oplossing. We zijn na demontage aangeland bij het motorgedeelte en wanneer we deze open maken zien we ook hier dat het vet niet meer op zijn plaats zit.

Uitgelopen door bloeding en uitgedroogd kan het zijn werk niet meer doen, rest ons hier nieuw vet te gebruiken. Vet bestaat uit diverse componenten en toevoegingen, waarbij de lichtere bestanddelen er uit kunnen verdwijnen, dit verschijnsel wordt wel eens bloeding van het vet genoemd. 

Bij het anker moeten we letten op de soldeerverbindingen en of deze niet oververhit zijn geweest. De tin moet namelijk glanzend aanwezig zijn en niet dof en uitgelopen zijn, verder wordt de tussenruimte van de lamellen uitgekrast met een kraspen. Er kan koolstof van de borstel tussen de lamellen zitten die dan een geleiding veroorzaakt. Dit zien we als sterke vonkvorming bij de koolborstels. Ook kan mica, het isolatiemateriaal, gelijk zitten met het oppervlak van de lamellen, ook hierdoor kan sterke vonkvorming optreden en tevens een grotere slijtage van de borstels optreden, omdat mica vrij hard is. Wanneer  we alles weer in elkaar hebben gezet en we gaan de stroom meten van de ruitenwissermotor, dan zal hij ongeveer 1,5 Ampère moeten trekken, ook wanneer we hem enigszins gaan belasten.

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015