Home                  Ontsteking overzicht
 

Rotoras smeren 
voorkomt hogere motortemperaturen

Een viltje en wat druppels olie lijken onschuldige ingrediŽnten maar kunnen, wanneer deze worden vergeten, vervelende gevolgen hebben zoals hogere motortemperaturen en een ander rijgedrag.


Waarom is de rotoras smeren zo belangrijk?
We weten ongeveer wel wat de eigenschappen van olie zijn en waarvoor het dient maar niet iedereen weet ook dat olie verdamt en indikt en niet alleen bij hoge  maar ook bij lage temperaturen. Vooral bij lage temperaturen kan dat op lange termijn kwalijke gevolgen hebben. Vooral bij bepaalde onderdelen in de motor, zoals de klepstelen, die zomaar vast gaan zitten en dan blijven hangen. Bij de rotoras is dat net zo en gaat deze ook vastzitten als we vergeten deze te smeren. Het restant olie wat nog aanwezig is verdamt na verloop van tijd waardoor de grondplaat, waar de veertjes aan vastzitten, niet meer kan draaien. Ook de centrifugaalgewichtjes werken dan niet meer of gedeeltelijk waardoor de vervroeging, die nodig is voor de hogere toerentallen, achterwege blijft.

Hogere motortemperaturen
Doordat de grondplaat slecht of helemaal niet meer kan verdraaien betekent voor de motor dat deze in toerental soms moeilijk toeneemt. Deze neemt dus niet gelijkmatig toe bij het langzaam indrukken van het gaspedaal. Omdat de vervroeging achterwege blijft krijgen we automatisch te maken met na-ontsteking en dat betekent weer hogere motortemperaturen.

Het rotorasviltje
Veel mensen denken dat het smeren van de rotoras alleen maar voor de rotoras zelf is onder bij de aandrijving. Niets is minder waar want alleen de verdraaibare grondplaat wordt hiermee gesmeerd. Omdat er weinig speling op de grondplaat zelf aanwezig is kan deze dus gemakkelijk vast gaan zitten.
Daarom het advies om deze regelmatig te smeren. Een paar druppels motorolie op het viltje is vaak voldoende. Het viltje zelf zit daar niet voor niets want het zorgt er namelijk voor dat de olie gelijkmatig wordt doorgegeven aan de grondplaat zodat deze ook voor een wat langere tijd gesmeerd blijft

Rotoras mechanisme
Deze bestaat meestal uit vastgeklonken onderdelen en soms kan je de gewichtjes los maken omdat deze geborgd zijn met borgveertjes. De veertjes zelf zijn voor elk type motor verschillend en bepalen het karakter van de motor. Soms zijn de veertjes onderling verschillend om een bepaalde vervroegingcurve te krijgen. Verander de veertjes dan ook niet zomaar, tenzij je over de nodige testapparatuur beschikt om de vervroegingcurve te bepalen.
Het vervroegingmechanisme, zoals de gewichtjes en veertjes, wordt meestal aan ons oog onttrokken omdat zich hierboven de grondplaat bevindt waarop het contactpuntje is gemonteerd. De controle op het vervroegingmechanisme is dan praktisch niet mogelijk vandaar de belangrijkheid van rotoras smeren. 

Zie ook het verhaal over "
werking centrifugaal- vacuumvervroeger". En
"
Ontsteking dynamisch afstellen" waarbij we de vervroegingcurve van de Traction kunnen zien waaraan deze moet voldoen. 


Hier zien we de contragewichtjes op de vervroegingsgrondplaat zitten. De twee veertjes zijn op de foto uitgerekt waarbij de gewichtjes maximaal naar buiten staan. Dit is de stand van maximale vervroeging bij ruim 3000 t./min.
Zoals we op de foto (punt B) zien zit het draaimechanisme vast door gebrek aan smering.
Punt A geeft aan dat hier een viltje had moet zitten waar af en toe wat motorolie op gedruppeld moet worden zodat punt B makkelijk kan blijven draaien.
Door regelmatig het viltje te smeren komt er ook olie bij de draaipunten van de gewichtjes zodat je niet de hele verdeler uit elkaar hoeft te halen.

Rotoras kompleet waarbij de meeste onderdelen zijn vastgeklonken. Soms zijn de gewichtjes geborgd
 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2016