Waarom is de
rotoras smeren zo belangrijk?
We weten ongeveer wel wat de eigenschappen van olie zijn en waarvoor het dient maar niet iedereen weet ook dat olie verdamt en
indikt en niet alleen bij hoge maar ook bij lage
temperaturen. Vooral bij lage temperaturen kan dat op lange
termijn kwalijke gevolgen hebben. Vooral bij bepaalde onderdelen
in de motor, zoals de klepstelen, die zomaar vast gaan zitten en
dan blijven hangen. Bij de rotoras is dat net zo en gaat deze
ook vastzitten als we vergeten deze te smeren. Het restant olie
wat nog aanwezig is verdamt na verloop van tijd waardoor de
grondplaat, waar de veertjes aan vastzitten, niet meer kan
draaien. Ook de centrifugaalgewichtjes werken dan niet meer of
gedeeltelijk waardoor de vervroeging, die nodig is voor de hogere
toerentallen, achterwege blijft.
Hogere
motortemperaturen
Doordat de grondplaat slecht of helemaal niet meer kan
verdraaien betekent voor de motor dat deze in toerental soms
moeilijk toeneemt. Deze neemt dus niet gelijkmatig toe bij het
langzaam indrukken van het gaspedaal. Omdat de vervroeging achterwege blijft krijgen we automatisch te maken met
na-ontsteking en dat betekent weer hogere motortemperaturen.
Het
rotorasviltje
Veel mensen denken dat het smeren van de rotoras alleen maar
voor de rotoras zelf is onder bij de aandrijving. Niets is
minder waar want alleen de verdraaibare grondplaat wordt hiermee
gesmeerd. Omdat er weinig speling op de grondplaat zelf aanwezig
is kan deze dus gemakkelijk vast gaan zitten.
Daarom het advies om deze regelmatig te smeren. Een paar
druppels motorolie op het viltje is vaak voldoende. Het viltje
zelf zit daar niet voor niets want het zorgt er namelijk voor
dat de olie gelijkmatig wordt doorgegeven aan de grondplaat
zodat deze ook voor een wat langere tijd gesmeerd blijft
Rotoras
mechanisme
Deze bestaat meestal uit vastgeklonken onderdelen en soms kan je
de gewichtjes los maken omdat deze geborgd zijn met borgveertjes.
De veertjes zelf zijn voor elk type motor verschillend en
bepalen het karakter van de motor. Soms zijn de veertjes
onderling verschillend om een bepaalde vervroegingcurve te
krijgen. Verander de veertjes dan ook niet zomaar, tenzij je
over de nodige testapparatuur beschikt om de vervroegingcurve te
bepalen.
Het vervroegingmechanisme, zoals de gewichtjes en veertjes, wordt
meestal aan ons oog onttrokken omdat zich hierboven de
grondplaat bevindt waarop het contactpuntje is gemonteerd. De
controle op het vervroegingmechanisme is dan praktisch niet
mogelijk vandaar de belangrijkheid van rotoras smeren.
Zie ook het verhaal over "werking
centrifugaal- vacuumvervroeger".
En
"Ontsteking
dynamisch afstellen"
waarbij we de vervroegingcurve van de Traction
kunnen zien waaraan deze moet voldoen.
|
Hier zien we
de contragewichtjes op de vervroegingsgrondplaat zitten. De
twee veertjes zijn op de foto uitgerekt waarbij de gewichtjes
maximaal naar buiten staan. Dit is de stand van maximale
vervroeging bij ruim 3000 t./min.
Zoals we op de foto (punt B) zien zit het draaimechanisme vast
door gebrek aan smering.
Punt A geeft aan dat hier een viltje had moet zitten waar af
en toe wat motorolie op gedruppeld moet worden zodat punt B
makkelijk kan blijven draaien.
Door regelmatig het viltje te smeren komt er ook olie bij de
draaipunten van de gewichtjes zodat je niet de hele verdeler
uit elkaar hoeft te halen.
Rotoras kompleet waarbij de meeste onderdelen zijn
vastgeklonken. Soms zijn de gewichtjes geborgd
|