In het begin...
Er is een moment geweest dat automobielen geen thermostaat
hadden om de koeling van de motor te regelen. Hiervoor in de
plaats werd vaak een gedeelte van de radiator afgedekt door
middel van een vaste plaat of een hoes waarmee de motor toch
enigszins op temperatuur gehouden kon worden. Een behoorlijke
verbetering was het oprolschermpje dat met een ketting voor de
radiator getrokken kon worden. Hier kleefde natuurlijk wat
nadelen aan omdat bij het rijden het doek, door de rijwind,
tegen de radiator aangedrukt werd. Door langzamer te gaan
rijden had de rijwind wat minder grip op het doek en kon de
stand van het oprolmechanisme weer aangepast worden. Door
wisselende rijomstandigheden ontstonden ook wisselende
temperaturen waardoor je constant bezig was dit te corrigeren.
Een temperatuurmeter was hierbij natuurlijk onontbeerlijk.
Motor met thermostaat
Met de opkomst van de thermostaat waren we af van het in de
gaten houden van de motortemperatuur en het alsmaar moeten
regelen van de oprolhoes. Een hele verademing dus alleen waar
de thermostaat moest komen de zitten was een probleem. Deze
plaats, boven in de slang, was namelijk te hoog zodat er bij het
afkoelen van de motor te weinig koelvloeistof overbleef op de
plaats waar de thermostaat zat. Dit probleem was op te lossen
door een expansievaatje toe te passen zodat de slang ook bij
afkoeling gevuld bleef. Lees ook het verhaal over "Waarom
een thermostaat gebruiken". Het tweede probleem was het
koelend oppervlak die door de jaren heen dusdanig was verkleind dat alleen bij een gereviseerde motor en nieuwe
radiator een thermostaat kon worden toegepast
Nadelen zonder thermostaat
rijden of geen rolhoes gebruiken
Voor minder slijtage en een gunstiger brandstofverbruik is het
belangrijk de motor zo snel mogelijk op temperatuur te krijgen
en te houden. Het is een gegeven waar we niet altijd meer bij
stilstaan en we hoeven daarbij alleen maar naar deze tijd te kijken
met de automobielen van nu waar de temperatuur een zeer
belangrijke rol speelt in de elektronische besturing van het
motormanagement met al zijn sensoren. Zuiniger rijden met
minder schadelijke uitstoot en een lange levensduur van de
motor kan alleen worden bereikt als de motor een goede
bedrijfstemperatuur heeft.
Doorstroom belemmering
thermostaat?
Sommige Tractionisten denken dat het plaatsen van een
thermostaat een belemmering vormt in de doorstroomsnelheid en
dus ook een belemmering voor een betere koeling. De
thermostaat vormt alleen een belemmering in de doorstroming
als deze gesloten is en dat is ook de bedoeling. Op deze
manier wordt het inwendige van de motor gedwongen sneller op
temperatuur te komen. Omdat er een heel klein gaatje in de
thermostaatbehuizing zit kan hierdoor wat van de opgewarmde
koelvloeistof passeren. De thermostaat reageert alleen als de
minimum openingstemperatuur bereikt is en zal verder openen
tot de waarde die op de thermostaat staat aangegeven. Eenmaal
op de aangegeven waarde geopent hebben we alleen nog maar te
maken met een versnelling van de koelvloeistof op het smalste
gedeelte in de thermostaat. De belemmering is niet
noemenswaardig omdat alleen op het smalste gedeelte een
versnelling van de koelvloeistof optreedt. De snelheid voor en
na de thermostaatversmalling is gelijk. We kunnen dat een
beetje vergelijken met de venturi in de carburateur waar de
snelheid voor en na de venturi hetzelfde is en deze dus ook
geen belemmering vormt voor de doorstroming.
|

Een willekeurige
thermostaat met daarin een klein gaatje die opengehouden wordt
door een soort klepeltje, dit om verstopping door vuil te
voorkomen. Bij de montage moet het gaatje aan de bovenzijde
komen zodat het koelsysteem zichzelf kan ontluchten.

Doorsnede van een
thermostaat waarbij de bevestiging van de klep is weggelaten.
Wanneer de thermostaat geopend is, zoals op de tekening staat
aangegeven, vormt deze praktisch geen belemmering voor de
doorstroming.
In de klep zien we een klein 'klepeltje" die het gaatje in
de klep openhoudt. Het gaatje, meestal 3mm, kan ook in de
behuizing gemaakt worden wanneer deze ontbreekt!
|