Home          Overzicht                                       


 
Richtingaanwijzer     
Uit de reeks "Van 6 naar 12 Volt"


Bij ons volgende onderwerp, de richtingaanwijzer, kunnen we kort zijn als we voor eenvoudige oplossingen kiezen, maar willen we natuurgetrouw de oude situatie nabootsen dan komt er heel wat meer bij kijken.

We zien hier een originele schakelaar die eigenlijk een tweeledige functie heeft.
Enerzijds moet hij de richting aangeven, anderzijds laat hij een aantal keer de lampen branden zo ongeveer 15 maal in een bepaald ritme. Dit ritme ofwel knipperfrequentie moet binnen bepaalde grenzen liggen volgens de wet. Voor ons zo ongeveer 90 keer per minuut.

Om dit te realiseren hebben we diverse onderdelen nodig en het belangrijkste onderdeel hiervoor is een intervalschakeling die ervoor zorgt dat de lampen in een bepaalde tijd aan en uit gaan.


Richtingaanwijzer benodigdheden:

                                  Interval-Schakeling
                                  Halogeenlampjes
                                  Fittingen G4

De schakelaar zelf krijgt een aanpassing waarbij hij gevoed kan worden uit onze eerder genoemde spanningsomvormer van de ruitenwissermotor. Dit is nodig omdat de spoel om het bimetaal voor de functie "tijd" niet veranderd kan worden. Het tweede deel, de knipperfrequentie-schakeling kan wel op 12 Volt aangesloten worden.


De rechtse foto laat een testopstelling zien met hieronder een kant en klaar apparaat.

                                    



Intervalschakeling:

De intervalschakeling is een standaard schakeling die bedoeld was voor de aansluiting van gewone lampen. Met een kleine aanpassing werd hij bruikbaar gemaakt voor ons doel. Een relais en een beveiligingsdiode waren voldoende. Het geheel in een doosje stoppen en klaar is kees. En ook dit doosje kunnen we achter de accu schuiven. De knipperfrequentie kunnen we ook hier instellen met een potentiometer ofwel een regelbare weerstand.


Eenvoudige knipperautomaat:

Dit is nu de eenvoudigste vorm,om het knipperen van de richtingaanwijzerlampen te realiseren. Deze vorm van interval wordt nog veelvuldig toegepast op onze hedendaagse auto's. Wel is het zo dat bij deze keuze de knipperfrequentie afhankelijk wordt van de belasting. We kunnen dit constateren, wanneer er een lamp defect is of wanneer er een aanhanger gekoppeld wordt aan onze traction. ook komen er uitvoeringen voor  met meer aansluitpunten  voor bijvoorbeeld een dashboardlampje.
        

 

 

 

 

 


Knipperlicht lampjes:

Bij knipperlichten horen ook lampen en onze oude 6 Volt lamp was vrij klein met naar zijn grootte te oordelen groot vermogen. Zo'n zelfde lamp voor 12 Volt is niet te verkrijgen. Een bestaande lamp met dit vermogen heeft een te grote glasbol en past daardoor slecht in onze armatuur.
Ook voor dit probleem vinden we een oplossing in de vorm van een halogeenlamp die we zelf kunnen samenstellen. De fitting kunnen we gebruiken van een bestaande lamp waarvan we het glas verwijderen. Hierin past een bestaande halogeenfitting die we met en beetje polyesterplamuur vastzetten. De lampjes hiervoor halen we bij de HEMA  (IKEA kan ook) 12 Volt 10 Watt. Dit is een wisselstroom opgave en wanneer we deze lamp gebruiken voor gelijkspanning dan wordt hij ongeveer 20 Watt.
Prima voor een goede lichtopbrengst.



Gezien in een watersportcatalogus 2005:
Mensen met twee linkerhanden of die geen zin hebben in fröbelen kunnen deze fittingen kant en klaar kopen.

 

                                                              

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015