Remolie vervangen
Remolie is er in diverse soorten verkrijgbaar en zal na een
bepaalde gebruikstijd vervangen moeten worden. Diverse dopes in
de remolie verouderen of verdwijnen of verliezen grotendeels hun
werking waardoor er geen garantie meer is voor een goede
bescherming of werking van het remsysteem. Bij het verversen of
ontluchten van het remsysteem gebruik je normalerwijze hetzelfde product wat reeds in het remsysteem aanwezig is. Een
bijkomstigheid kan zijn dat de specificatie van de nieuwe
remolie is veranderd. Je kan het zien als een verbetering van
het product door de fabrikant. Ontwikkelingen staan immers nooit
stil. Het hoeft daarom in de meeste gevallen geen probleem te
zijn bij het vervangen of bijvullen van remolie in het
remsysteem als je maar bij hetzelfde product blijft.
Bijwerkingen
Maar dan nog kan het gebeuren dat bij vervanging of bijvullen
van het remsysteem bijwerkingen kunnen optreden vooral bij
gebruik van remolie van een ander merk met dezelfde DOT
specificatie!
Dopes in de nieuwe remolie kunnen bijvoorbeeld andere stoffen
bevatten. Ondanks de verbetering van de remolie kan de olie
negatieve inwerkingen of bijwerkingen hebben op alle rubberen
onderdelen van het remsysteem. Het rubber wordt dan sponzig en
lost gedeeltelijk op. Het gevolg is een geheel of gedeeltelijk
falend remsysteem. Het is ook afhankelijk van de kwaliteit van
de gebruikte rubberen onderdelen die meestal gemaakt zijn van
natuurrubber en daarom niet alle remoliesoorten kunnen
verdragen. Tegenwoordig worden veel synthetische rubberen onderdelen
in het remsysteem toegepast wat minder gevoelig is voor
bijwerkingen en dus de keuze van andere merken remolie
gemakkelijker maakt.
Andere
merken remolie en mogelijke gevolgen
Bij gebruik van een ander merk remolie, ondanks het feit dat de
DOT specificaties overeen komen met je aanwezige remolie in je
remsysteem, wordt het risico van een falend remsysteem groter.
Ook hier is de samenstelling van de remoliekeuze in de meeste
gevallen verantwoordelijk voor remproblemen. Meestal
manifesteert de remproblemen zich na een bepaalde tijd zodat we
niet een directe link kunnen leggen wanneer deze niet meer goed
functioneert. Het begint meestal bij de hoofdremcilinder die
niet meer hard maar sponzig aanvoelt. Soms wordt helemaal geen
druk meer gevoeld en moeten we meerdere malen het rempedaal
indrukken om weer enigszins pedaaldruk terug te krijgen. In zo'n
geval zullen alle rubberen onderdelen van het remsysteem vervangen
moeten te worden.
Noodgevallen
In geval van nood kan een DOT3 remsysteem bijgevuld worden met
bijvoorbeeld een DOT4 maar niet andersom en dan alleen als deze
remolie van dezelfde fabrikant is. Ververs het systeem erna
door het originele gebruikte remolieproduct. Lees altijd de
voorschriften van de fabrikant over de mogelijkheden van
uitwisselbaarheid!
Zie ook het verhaal over "Remvloeistoffen"
en de keuze ervan.
Opmerking
Worden er gebreken aan het remsysteem geconstateerd, rij dan
niet verder. Moderne auto's hebben om veiligheidsredenen
namelijk een gescheiden remsysteem, wat een Traction Avant niet
heeft.
Remvloeistof wordt in de volksmond ook wel eens remolie genoemd
terwijl het eigenlijk geen olie is maar een vloeistof op basis
van polyglycerol
met additieven om de eigenschappen van de vloeistof te
verbeteren.
|

Keuze genoeg
wat betreft de remolieproducten maar bij onderling gebruik,
ook als je bij dezelfde DOT specificatie blijft, kunnen deze
remoliesoorten vrij agressief reageren en het remsysteem
onklaar maken.

Soorten remvloeistoffen. Verwissel deze
soorten niet bij verversen of bijvullen van het remsysteem!
|