

DE JUISTE KEUZE
Trommel- en remvoeringmateriaal zijn door de fabriek samengesteld en
omdat er tientallen soorten voeringmateriaal in de handel
verkrijgbaar zijn met verschillende kwaliteiten moet je oppassen bij
de keuze ervan. Het ene materiaal slijt sneller als het andere,
terwijl sommige weer een betere remvertraging hebben. Bij een
verkeerde keuze kan de trommel sneller slijten. |
|
SCHADE
DOOR FIJNSTOF
De remtrommel en remvoering zijn belangrijke onderdelen om de
auto tot stilstand te brengen, met het rempedaal, de beweging wordt
dan genetisch omgezet in warmte. Deze warmte wordt opgenomen door de
remtrommel die meestal is uitgevoerd met koelribben. Door het remmen
ontstaat slijtage van trommel en remvoering en we zien dat terug in
fijnstof. Omdat de remtrommel een gesloten constructie heeft, kan
dat fijnstof er niet uit en zal het zich op den duur ophopen. Dit
fijnstof gaat dan werken als extra schuurmiddel met als gevolg diepe
groeven in de trommel achterlatend. Ook onder vochtige
omstandigheden en bij regen of wat we zien op de foto hiernaast, kan
dat fijnstof gaan samenklonteren. Er ontstaat dan veel schade in de
trommel. Door de trommel uit te laten draaien, maximaal 2 mm, kunnen
de groeven verwijderd worden. Het spreekt voor zich dat bij een
nieuwe- of uitgedraaide trommel ook nieuwe remvoeringen horen.
|

Een spectaculair gezicht, maar zeer
slecht voor het remsysteem. Alleen droog rijden is niet voldoende! |
|