Home          Remsysteem overzicht                    


 
Remtrommel


 

 

 

 


DE JUISTE KEUZE
Trommel- en remvoeringmateriaal zijn door de fabriek samengesteld en omdat er tientallen soorten voeringmateriaal in de handel verkrijgbaar zijn met verschillende kwaliteiten moet je oppassen bij de keuze ervan. Het ene materiaal slijt sneller als het andere, terwijl sommige weer een betere remvertraging hebben. Bij een verkeerde keuze kan de trommel sneller slijten.
SCHADE DOOR FIJNSTOF
De remtrommel en remvoering zijn  belangrijke onderdelen om de auto tot stilstand te brengen, met het rempedaal, de beweging wordt dan genetisch omgezet in warmte. Deze warmte wordt opgenomen door de remtrommel die meestal is uitgevoerd met koelribben. Door het remmen ontstaat slijtage van trommel en remvoering en we zien dat terug in fijnstof. Omdat de remtrommel een gesloten constructie heeft, kan dat fijnstof er niet uit en zal het zich op den duur ophopen. Dit fijnstof gaat dan werken als extra schuurmiddel met als gevolg diepe groeven in de trommel achterlatend. Ook onder vochtige omstandigheden en bij regen of wat we zien op de foto hiernaast, kan dat fijnstof gaan samenklonteren. Er ontstaat dan veel schade in de trommel. Door de trommel uit te laten draaien, maximaal 2 mm, kunnen de groeven verwijderd worden. Het spreekt voor zich dat bij een nieuwe- of uitgedraaide trommel ook nieuwe remvoeringen horen.


Een spectaculair gezicht, maar zeer slecht voor het remsysteem. Alleen droog rijden is niet voldoende!




SCHADE DOOR SLECHTE MONTAGE
Het is wel eens noodzakelijk de remtrommel te demonteren voor onderhoud of voor het uitvoeren van een reparatie aan het remsysteem. In alle gevallen moet gelet worden op de juiste demontage maar vooral niet te vergeten juiste montage van het geheel. Het vastzetten van de remtrommel met de moer moet zeker plaatsvinden met het juiste aanhaalmoment. Dat juiste wil ik even benadrukken omdat het vastzetten van deze moer niet altijd met het geëigende gereedschap gebeurt. De gevolgen zijn desastreus. Loszittende trommel die op zijn beurt de astap en spie beschadigt. De enige oplossing is dan vervanging van beide onderdelen.

 

 

 

 

 

Opmerking:
Gebruik nooit vet op de astap bij de montage van de remtrommel.


Het niet goed vastzetten van de moer heeft meestal desastreuze gevolgen

Dopsleutel met pijp voor een voldoende aanhaalmoment.

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015