Remmen en remmen
Deze keer geen afstellen of schoonmaken of wat nog meer werk is
remmen vervangen, maar het gebruik van de remmen. Remmen zijn nodig
wanneer je voor een verkeerslicht op tijd moet stoppen of als we een
bocht willen nemen en de snelheid is nog een beetje te hoog, dan
moeten we remmen. Ongemerkt gebruiken we de rem vaker dan nodig is
en dat komt ook omdat de snelheden, vergeleken bij vroeger, hoger
liggen. Het verkeer moet sneller doorstromen en daar gaan we dan met
een oldtimer vaak in mee. Maar hoe moeten we dan remmen? Krachtig en
op het laatste moment remmen of participeren we in het verkeer en
nemen we al wat gas terug als we zien dat onze voorganger in de
verte al gaat remmen.
Waar of niet
waar?
De meningen zijn verdeeld waarbij er gezegd wordt dat krachtig
remmen korter duurt en zodoende minder slijtage veroorzaakt aan de
remvoeringen. Er zijn ook lieden die beweren dat rustig remmen juist
minder slijtage geeft en dus beter is. Er komen situaties voor, zoals
in bergachtig gebied rijden, waar bij een afdaling bijgeremd moet
worden. Het moet zo zijn dat alleen maar rustig bijgeremd moet
worden anders moeten we een versnelling lager kiezen. Hierbij geldt
meestal dat de versnelling berg op het zelfde moet zijn als bij berg
af rijden.
Het inloop
proces
Allereerst is krachtig remmen nooit goed, tenzij het nodig is.
Wanneer de remmen nieuw zijn moeten ze eerst inlopen en dat gebeurd
op een rustige manier. Het duurt meer dan 5000 km voordat de remmen
een beetje gezet zijn. De remvoeringen krijgen dan optimaal contact
met de trommel zodat de remcapaciteit, indien noodzakelijk, volledig kan worden benut. Remmen moeten dus inlopen net als een zuiger in
een cilinder. Het rustig laten inlopen van de remmen is ook veel
beter voor de banden want die moeten namelijk ook inlopen zodat deze
niet gaan blokken (platte kanten krijgen).
Hoe remmen
gebruiken
Als het kan gebruik de rem dan zo min mogelijk en dat is makkelijker
gezegd dan gedaan. Denk bijvoorbeeld dat er spijkers op het
rempedaal zitten en dat je met je blote voeten moet remmen dan weet
je gelijk hoe je de remmen moet gebruiken. Kijk vooruit in het
verkeer en neem op tijd gas terug zodat alleen het laatste restje
snelheid weggenomen kan worden door te remmen. Op deze manier gaan
de remmen zeker 100.000 km mee anders moeten we de remmen al gaan
vervangen bij 40.000 km en datzelfde geldt ook voor je banden.
Rustig remmen spaart niet alleen de remvoeringen zelf maar je banden
gaan ook langer mee. Voor het brandstofverbruik zal niet snel een
verbetering te zien zijn en dit is waarschijnlijk in enkele procenten
uit te drukken.
|

Afstand houden voorkomt
dat je plotseling moet remmen. Voor de bocht op de motor afremmen en
bijremmen indien nodig. De praktijk is vaak anders omdat we de
Traction vaak net zo gebruiken als de auto voor dagelijks verkeer!

Soms wordt er op borden in verschillende talen aangegeven hoe
belangrijkheid het is om in een lagere versnelling te rijden en dit
is niet zonder reden.

Vroegtijdig banden wisselen als mogelijk gevolg van actief remmen.
|