Remleidingen zelf maken
Remleidingen zijn voor de Traction als een complete set
verkrijgbaar maar kunnen ook zelf op maat gemaakt worden. Omdat de
leiding aan de uiteinden van een kraagje is voorzien hebben we
hiervoor speciaal gereedschap nodig. Voor eenmalig gebruik
is het niet zinvol dit gereedschap aan te schaffen maar het
loont wel als we het vaker willen gebruiken. Er zijn goedkope
remleiding felsgereedschappen verkrijgbaar om een kraagje aan
het uiteinde van de remleiding te walsen. Bij goedkoop
gereedschap is ook wat handigheid nodig omdat de kraag die aan
de leiding wordt gewalst (forceren) niet altijd wil lukken. Voor
ongeveer 20 Euro heb je al zo'n setje maar wil je professioneel
gereedschap aanschaffen dan kom je al gauw uit op ruim 200 Euro
en dat is wel een heel erg groot verschil maar dan heb je ook
iets. Door het gebruik van dit gereedschap is mislukken voor het
aanwalsen van het kraagje praktisch uitgesloten.
Remleidingen
handvast vastzetten
Remleidingen zijn cruciale onderdelen waar zorgvuldig mee
omgesprongen moet worden. Het vastzetten van remleidingen is er
een van. Niet te vast maar ook niet zodanig dat deze kunnen gaan
lekken.
Belangrijk is dat als we nieuwe leidingen monteren er geen lengte
krachten worden uitgeoefend op de schroefnippels. De leidingen
moeten dus lang genoeg zijn zodat de schroefnippelbevestiging
zonder spanning met de hand kan worden vastgedraaid. Het echte
vastzetten komt dus later wanneer alle leidingen hun plaats
hebben gekregen.
Vastzetten en
controle.
Wanneer de leidingen dus goed handvast zitten kunnen we met een
passende remleidingsleutel de schroefnippels nog eens een
driekwart slag extra geven. Het kan ietsje meer of minder zijn omdat het een beetje op het gevoel moet gebeuren.
Na het afvullen en ontluchten van het remsysteem kunnen we de
punten, waar de leidingen gekoppeld zijn, controleren op lekkage.
Er moet wel iemand het rempedaal bekrachtigen zodat het systeem
onder druk komt te staan. De druk op het rempedaal moet vrij
krachtig zijn en is een beetje te vergelijken met een noodstop.
In kracht uitgedrukt komen we dan al gauw uit op 75Kg
pedaaldruk. Bij een lekkende verbinding kunnen we proportioneel
de schroefnippel nog iets aanhalen. Nooit meer aanhalen dan
nodig is.
|

Een goedkoop setje
om zelf een kraagje aan een remleiding te maken.

Remleiding
ringsleutels zijn in diverse maten verkrijgbaar en kunnen
zelfs in het kleinste hoekje komen. Er zijn ook professionele
sleutels met een draaibare binnenring die de remnippel
helemaal omsluit voor een nog betere grip.
Bij de
montage van remleidingen is het handvast zetten van de nippels
in het begin en zonder wringen voldoende.
|