Een strook van rubber en karton zorgt er voor dat de ruimte tussen raam
en deur wordt opgevuld Het geheel wordt met speciale spijkers
vastgezet.
De eigenlijke raamgeleiding, dus het U-profiel, wat bekleed is met stof,
wordt vastgezet met speciale ijzeren klemmen. Wat men koopt is van
aluminium en wat lastiger te gebruiken.
De krammen of klemmen zorgen ervoor dat het U-profiel op zijn plaats
blijft. Zelf heb ik nog wat kit gebruikt om er zeker van te zijn
dat het U-profiel later niet zou gaan verschuiven.
De oude krammen kan men ook hergebruiken, ze zijn dan ook een stuk
steviger dan die van aluminium.
Hier kan men nogmaals zien hoe de afdichtingstrook geplaatst is.
De afwerking gebeurt dan door de raamsierlijst.
De strook eerst met kit (Sikaflex) vastgezet en later gespijkerd.
Het raammechanisme heeft verende wieltjes die in de rail geschoven
worden.
Dat inschuiven moet voor het linker en rechter wieltje gelijktijdig
gebeuren door verdraaiing van de handel. De ruit moet dan ook op
de juiste hoogte geschoven zijn. Het is dus een samenspel tussen
ruit en geleidingwieltjes.
Opmerking:
Sikaflex is een kit die in de watersport gebruikt wordt. Zie ook de
Raam pagina.