|
Traction Avant
PMP09 Techniek special

Bij de start had Ronald al pech met zijn Traction Avant die na reparatie weer mee
kon rijden met de rit Paris-Moscou-Paris.
|
De
belangrijkste drijfveer om Paris-Moscou-Paris van heel dichtbij mee te
mogen maken was de techniek.
Niet zo maar een rit, maar een rit onder moeilijke omstandigheden. Een
testrit zou men bijna kunnen zeggen waarbij de duurzaamheid en de
betrouwbaarheid van de Traction Avant aan het licht moest komen.
Nu weten we wel dat de Traction Avant een redelijk betrouwbare auto is
onder diverse omstandigheden en we weten ook dat in het verleden verscheidene
pogingen zijn ondernomen om dat te bewijzen, maar PMP09
gaf mij de mogelijkheid om dat nogmaals te controleren.
Om niets aan het toeval over te laten werden de auto’s getest en
gekeurd, wel op een strenger niveau
als gebruikelijk. APK- extra om maar zo te zeggen. Hiervoor was een lijst ontwikkeld waarop diverse
punten stonden vermeld waaraan een Traction moest voldoen voor de monsterrit
Parijs Moskou Parijs. Niet alle
Tractions konden in Nederland gekeurd worden, maar mochten na
overleg van een geldig Keuringsrapport meedoen aan PMP09.
Door vroegtijdig in Versaille aanwezig te zijn konden we plaatselijk nog
kleine reparaties uitvoeren die tijdens het transport ontstaan waren
zoals koppeling afstellen enz.
Het verzamelen bij het startpunt gaf geen problemen en het moment van de
start zag er probleemloos uit tot we Parijs bijna uit waren. Daar kregen
we een telefoontje dat er
een Traction bij de start was blijven staan met aandrijvings-problemen.
Rechtsomkeert gemaakt met servicewagens 1 en 2 en geprobeerd om de
ongelukkige deelnemer te vinden. Niet direct gevonden bij het startpunt
maar geparkeerd in een zijstraat.
|
|
De Traction op de
ambulance gelierd en omdat het zo moeizaam ging de handrem er maar af
gehaald zodat het ineens veel gemakkelijker ging. Zo zie je maar waar een moment van stress toe leidt. De aandrijfassen die door een Fransman
waren gerestaureerd, bleken in een dusdanige staat te verkeren dat
alleen vervanging in aanmerking kwam. Dus het geheel maar naar een
bekend bedrijf in Zeeland gebracht voor de hoognodig reparatie. Gelukkig
lag het een beetje op de route zodat er weinig oponthoud zou ontstaan en
we weer aansluiting konden vinden in Amsterdam. Dit was onze eerste
grote pech-ervaring en hopelijk zou het hierbij blijven, maar de praktijk is
onverbiddelijk. In Hamburg
kregen we een tweede echte uitvaller; een Traction die met versnellingsbakproblemen
te kampen had. Gezien de beperkte reparatie-mogelijkheden werd besloten de auto te
repatriëren. Een triest moment voor deze deelnemer.
De aandrijving van de Traction Avant is altijd al een zwak onderdeel
geweest.
Een extra controle of een revisie van de versnellingsbak is dan zeker
nodig, wil je niet voor verrassingen komen te staan. |
Pech voor Rolf die zijn droom in rook zag opgaan na jarenlange voorbereiding.
|
|

De Fransman Bernard won de beker voor het probleemloos uitrijden van de rit
Paris-Moscou-Paris 2009.
|
Aan het einde
van PMP zijn er nog twee versnellingsbakken gesneuveld, maar deze
auto’s hebben de eindstreep wel gehaald waarna er wel één meteen de
lepelwagen op kon.
Tijdens de rit kwamen diverse problemen naar boven zoals:
Lekke radiateur, problemen met waterpompen, uitgelopen wiellagers,
dynamo-steunen die afbraken, een defecte spanningsregelaar, doorgezakte
achterzijde Traction door overbelading, afgebroken bout van
vierversnellings-bakbediening, een verloren voorwiel (die na een
uitgebreide zoektocht weer
teruggevonden kon worden), vastzittend voorwiel waarvan de remsegmenten
waren versleten tot op de klinknagels, versleten voorwielophanging met
de nodige speling op de triangel, een versleten carburateur die
overmatig benzineverbruik veroorzaakte waardoor elke dag de bougies
gereinigd dienden te worden. Ook waren diverse voorwielmoeren niet op het
juiste koppel vastgezet. Verder waren er diverse kleinere klussen die
door de deelnemers zelf opgelost konden worden. Zo was het
kleppenstellen een veel voorkomend ritueel alsmede olie verversen en
doorsmeren.
Terugblikkend valt te concluderen dat de strenge keuring vooraf niet geresulteerd
heeft in een zekere meerwaarde. Veel van de geconstateerde gebreken hadden
voorkomen kunnen worden door goed onderhoud of juiste montage waarbij
natuurlijk niet voorkomen kon worden dat er tijdens zo’n rit iets
gebeurt. Een auto die door een keuring komt, maar nog nooit
gerestaureerd is, blijft altijd een risico-factor en daar moet zeker
rekening mee worden gehouden wanneer we aan een rit beginnen zoals
Parijs-Moskou-Parijs. Al met al de normale en gebruikelijke problemen
zoals die bij een oldtimer, zoals de Traction Avant, kunnen voorkomen.
Echt bijzondere dingen gebeurd?
Misschien dat voorwiel wat niet meer bij zijn vertrouwde eigenaar wilde
blijven en de berm in dook met remtrommel en al.
Ben
|
|
Naar
boven
|
|