Home        Start Paris-Moscou-Paris 

   
           Traction Avant  PMP09  Techniek special          




Bij de start had Ronald al pech met zijn Traction Avant die na reparatie weer mee kon rijden met de rit Paris-Moscou-Paris.

De belangrijkste drijfveer om Paris-Moscou-Paris van heel dichtbij mee te mogen maken was de techniek.       
Niet zo maar een rit, maar een rit onder moeilijke omstandigheden. Een testrit zou men bijna kunnen zeggen waarbij de duurzaamheid en de betrouwbaarheid van de Traction Avant aan het licht moest komen. 
Nu weten we wel dat de Traction Avant een redelijk betrouwbare auto is onder diverse omstandigheden en we weten ook dat in het verleden verscheidene pogingen zijn ondernomen om dat te bewijzen, maar PMP09 gaf mij de mogelijkheid om dat nogmaals te controleren. 
Om niets aan het toeval over te laten werden de auto’s getest en gekeurd, wel op een strenger  niveau als gebruikelijk. APK- extra om maar zo te zeggen. Hiervoor was een lijst ontwikkeld waarop diverse punten stonden vermeld waaraan een Traction moest voldoen voor de monsterrit Parijs Moskou Parijs. Niet alle Tractions konden in Nederland gekeurd worden, maar mochten na overleg van een geldig Keuringsrapport meedoen aan PMP09.
Door vroegtijdig in Versaille aanwezig te zijn konden we plaatselijk nog kleine reparaties uitvoeren die tijdens het transport ontstaan waren zoals koppeling afstellen enz.
Het verzamelen bij het startpunt gaf geen problemen en het moment van de start zag er probleemloos uit tot we Parijs bijna uit waren. Daar kregen we een telefoontje dat er een Traction bij de start was blijven staan met aandrijvings-problemen. Rechtsomkeert gemaakt met servicewagens 1 en 2 en geprobeerd om de ongelukkige deelnemer te vinden. Niet direct gevonden bij het startpunt maar geparkeerd in een zijstraat. 
De Traction op de ambulance gelierd en omdat het zo moeizaam ging de handrem er maar af gehaald zodat het ineens veel gemakkelijker ging. Zo zie je maar waar een moment van stress toe leidt. De aandrijfassen die door een Fransman waren gerestaureerd, bleken in een dusdanige staat te verkeren dat alleen vervanging in aanmerking kwam. Dus het geheel maar naar een bekend bedrijf in Zeeland gebracht voor de hoognodig reparatie. Gelukkig lag het een beetje op de route zodat er weinig oponthoud zou ontstaan en we weer aansluiting konden vinden in Amsterdam. Dit was onze eerste grote pech-ervaring en hopelijk zou het hierbij blijven, maar de praktijk is onverbiddelijk. In Hamburg kregen we een tweede echte uitvaller; een Traction die met versnellingsbakproblemen te kampen had. Gezien de beperkte reparatie-mogelijkheden werd besloten de auto te repatriëren. Een triest moment voor deze deelnemer.
De aandrijving van de Traction Avant is altijd al een zwak onderdeel geweest.     
Een extra controle of een revisie van de versnellingsbak is dan zeker nodig, wil je niet voor verrassingen komen te staan.


Pech voor Rolf die zijn droom in rook zag opgaan na jarenlange voorbereiding.




De Fransman Bernard  won de beker voor het probleemloos uitrijden van de rit Paris-Moscou-Paris  2009.

Aan het einde van PMP zijn er nog twee versnellingsbakken gesneuveld, maar deze auto’s hebben de eindstreep wel gehaald waarna er wel één meteen de lepelwagen op kon.
Tijdens de rit kwamen diverse problemen naar boven zoals:
Lekke radiateur, problemen met waterpompen, uitgelopen wiellagers, dynamo-steunen die afbraken, een defecte spanningsregelaar, doorgezakte achterzijde Traction door overbelading, afgebroken bout van vierversnellings-bakbediening, een verloren voorwiel (die na een uitgebreide zoektocht weer teruggevonden kon worden), vastzittend voorwiel waarvan de remsegmenten waren versleten tot op de klinknagels, versleten voorwielophanging met de nodige speling op de triangel, een versleten carburateur die overmatig benzineverbruik veroorzaakte waardoor elke dag de bougies gereinigd dienden te worden. Ook waren diverse voorwielmoeren niet op het juiste koppel vastgezet. Verder waren er diverse kleinere klussen die door de deelnemers zelf opgelost konden worden. Zo was het kleppenstellen een veel voorkomend ritueel alsmede olie verversen en doorsmeren.
Terugblikkend valt te concluderen dat de strenge keuring vooraf niet geresulteerd heeft in een zekere meerwaarde. Veel van de geconstateerde gebreken hadden voorkomen kunnen worden door goed onderhoud of juiste montage waarbij natuurlijk niet voorkomen kon worden dat er tijdens zo’n rit iets gebeurt. Een auto die door een keuring komt, maar nog nooit gerestaureerd is, blijft altijd een risico-factor en daar moet zeker rekening mee worden gehouden wanneer we aan een rit beginnen zoals Parijs-Moskou-Parijs. Al met al de normale en gebruikelijke problemen zoals die bij een oldtimer, zoals de Traction Avant, kunnen voorkomen.
Echt bijzondere dingen gebeurd? 
Misschien dat voorwiel wat niet meer bij zijn vertrouwde eigenaar wilde blijven en de berm in dook met remtrommel en al.

Ben  

Naar boven

                     Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015