Home                        Carrosserie bescherming  


  Plafond, bodem en onderkant


Hammerite nr1 anti-roest is een grondlaag voor (verroeste) ferro metalen, met eigenschappen van primer en grondverf tezamen. Stopt en weert roest en kan over geheel of gedeeltelijk geroeste oppervlakten geschilderd worden met een goed vullend vermogen. Gemakkelijk verwerkbaar en sneldrogend, reeds na zestig minuten stofdroog. Hammerite  is op basis van alkydhars en anti-roest pigmenten samengesteld en bevat door verhitting geharde glasdeeltjes die tijdens en na het drogen een volledig water- en vochtafstotende laag vormen.

Deze verf is overschilderbaar met de meest voorkomende verf(systemen). Aflakken is aan te bevelen, maar dit is bij voldoende laagdikte, niet persé noodzakelijk. Wanneer men te maken heeft met zwaar ingepitte roest, scherpe hoeken en dergelijke, dan is een nabehandeling met Hammerite metaallak nodig voor een nog duurzamere roestbescherming.

Voor optimale roestbescherming moet men 2 lagen Hammerite nr1 aanbrengen en vervolgens aflakken met metaallak. Zonder deze metaalaflak zijn 3 lagen nodig. Zoals gezegd, na 60 minuten stofdroog en regenbestendig. Alle laksoorten van Hammerite zijn na 4 uur overschilderbaar. Loszittende verf en roest moet men verwijderen met staakborstel en grof schuurpapier. De ondergrond moet droog, stof- en vervrij zijn, dan pas kan de eerste beschermlaag aangebracht worden. Op de foto’s is te zien dat ik deel voor deel heb behandeld om overzicht te houden wat reeds gedaan was en wat nog moest gebeuren. Hiermee voorkom je het van de hak op de tak springen en dat je daardoor plaatsen overslaat en niet goed behandelt. De aandacht blijft dus over een klein gebied beter behouden met een beter eindresultaat.
Voor sterk ingepitte plaatsen kan men beter een kwast gebruiken, verder is de verwerking met een roller ook goed mogelijk. De voorkeur gaat uit naar een mohair-roller die je wel even moet testen op een proefstukje voor het eventuele loslaten van haren. Ook kan deze verf verspoten worden, maar dan moet hij eerst verdund worden met 10 tot 15% Hammerite verdunner. 3 tot 4 lagen aanbrengen, elk na 30 minuten en dan eventueel aflakken na 4 uur. Bij het spuiten gebruikt men tegenwoordig veel bovenbekers en voor dit werk is dan een spuitopening van 1,8 nodig met een werkdruk van 3-5 Bar. De ideale verwerkingtemperatuur ligt tussen de 8 en 25 graden Celsius. De hele Traction is met deze verf behandeld, behalve de delen die zwart moesten zijn. Met deze verf verdwijnen grotendeel of helemaal de roestputten of pitten, die lopen vol en je ziet ze na elke aangebrachte laag minder zichtbaar worden of zelfs verdwijnen.
De oppervlakken worden daardoor gladder en egaler en het ziet er dan ook heel mooi uit, als nieuw. Na al deze voordelen, heeft deze verf ook nadelen, of eigenlijk een nadeel, je mag namelijk na deze verfopbouw binnen 3 weken geen nieuwe verf meer aanbrengen en dat heeft te maken met het uithardingproces. Wanneer je dit toch doet, gaat de verf rimpelen en dat is natuurlijk weer minder mooi. Na al deze behandelingen zijn we er nog niet! De impregnerende eigenschappen van Owatrol wordt hierbij niet vergeten. Hij kan puur of als verfverdunningsmiddel worden gebruikt, ook in combinatie met Hammerite wanneer deze wat dik is geworden.

Naar boven

                      Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 18-08-2016