|
|
|
Hammerite
nr1 anti-roest is een grondlaag voor (verroeste) ferro metalen,
met eigenschappen van primer en grondverf tezamen. Stopt en weert
roest en kan over geheel of gedeeltelijk geroeste oppervlakten
geschilderd worden met een goed vullend vermogen.
|
Gemakkelijk verwerkbaar en sneldrogend, reeds na zestig minuten
stofdroog. Hammerite is
op basis van alkydhars en anti-roest pigmenten samengesteld en
bevat door verhitting geharde glasdeeltjes die tijdens en na het
drogen een volledig water- en vochtafstotende laag vormen. |
Deze
verf is overschilderbaar met de meest voorkomende verf(systemen). Aflakken
is aan te bevelen, maar dit is bij voldoende laagdikte, niet persé noodzakelijk. Wanneer men te maken heeft met zwaar ingepitte roest,
scherpe hoeken en dergelijke, dan is een nabehandeling met
Hammerite metaallak nodig voor een nog duurzamere
roestbescherming.
|
|
|
|
Voor optimale roestbescherming moet men 2 lagen Hammerite nr1 aanbrengen
en vervolgens aflakken met metaallak. Zonder deze metaalaflak zijn
3 lagen nodig. Zoals gezegd, na 60 minuten stofdroog en
regenbestendig. Alle laksoorten van Hammerite zijn na 4 uur
overschilderbaar. |
Loszittende verf en roest moet men verwijderen met staakborstel en grof
schuurpapier. De ondergrond moet droog, stof- en vervrij zijn, dan
pas kan de eerste beschermlaag aangebracht worden. |
Op de foto’s is te zien dat ik deel voor deel heb behandeld om
overzicht te houden wat reeds gedaan was en wat nog moest
gebeuren. Hiermee voorkom je het van de hak op de tak springen en
dat je daardoor plaatsen overslaat en niet goed behandelt. De
aandacht blijft dus over een klein gebied beter behouden met een
beter eindresultaat.
|
|
|
|
Voor sterk ingepitte plaatsen kan men beter een kwast gebruiken, verder
is de verwerking met een roller ook goed mogelijk. De voorkeur
gaat uit naar een mohair-roller die je wel even moet testen op een
proefstukje voor het eventuele loslaten van haren. |
Ook kan deze verf verspoten worden, maar dan moet hij eerst verdund
worden met 10 tot 15% Hammerite verdunner. 3 tot 4 lagen
aanbrengen, elk na 30 minuten en dan eventueel aflakken na 4 uur.
Bij het spuiten gebruikt men tegenwoordig veel bovenbekers en voor
dit werk is dan een spuitopening van 1,8 nodig met een werkdruk van
3-5 Bar.
|
De ideale verwerkingtemperatuur ligt tussen de 8 en 25 graden Celsius. De
hele Traction is met deze verf behandeld, behalve de delen die
zwart moesten zijn. Met deze verf verdwijnen grotendeel of
helemaal de roestputten of pitten, die lopen vol en je ziet ze na
elke aangebrachte laag minder zichtbaar worden of zelfs
verdwijnen. |
|
|
|
De oppervlakken worden daardoor gladder en egaler en het ziet er dan ook
heel mooi uit, als nieuw. Na al deze voordelen, heeft deze verf
ook nadelen, of eigenlijk een nadeel, je mag namelijk na
deze verfopbouw binnen 3 weken geen nieuwe verf meer aanbrengen en
dat heeft te maken met het uithardingproces. |
Wanneer je dit toch doet, gaat de verf rimpelen en dat is natuurlijk weer
minder mooi. |
Na al deze behandelingen zijn we er nog niet! De impregnerende
eigenschappen van Owatrol wordt hierbij niet vergeten. Hij kan
puur of als verfverdunningsmiddel worden gebruikt, ook in
combinatie met Hammerite wanneer deze wat dik is geworden. |
|
|
|
|
|
Naar
boven |