Home               Carrosserie overzicht
 

plaatwerk restauratie

Plaatwerk herstellen is bij een restauratie bijna vanzelfsprekend. Het eerste begin is altijd moeilijk. Als voorbeeld is een deel van het spatbord genomen van een Citroën Break.


Plaatwerk restauratie
Bij een restauratie van een auto komen we gegarandeerd zwakke plekken tegen in de carrosserie. Soms zijn deze plekken uitgegroeid tot gaten of er zijn hele stukken uit de carrosserie verdwenen. Een herstel is dan noodzakelijk waarbij het kan gebeuren dat er een reconstructie moet worden uitgevoerd omdat bepaalde contouren in de carrosserie ontbreken. Deze ontbrekende of verdwenen contouren zijn vaak te spiegelen aan dat gedeelte wat nog goed is. Vaak komt er wat vindingrijkheid bij kijken als we een reconstructie willen uitvoeren en soms ook fantasie omdat de maatgegevens totaal kunnen ontbreken. In het laatste geval is het noodzakelijk om over voldoende ervaring te beschikken. 

Begin eenvoudig
Het begin en vooral als het de eerste keer is van een plaatwerkreparatie, zal wat spanningen en zeker wat onzekerheid opleveren. Doe ik het wel goed. Begin dan eerst met een eenvoudig stukje plaatwerk om te oefenen. Ook het lassen moet je enigszins kunnen beheersen wil je dit goed uit kunnen voeren. Het volgen van een lascursus is dan ook geen overbodige luxe. Is eenmaal wat laservaring opgedaan kunnen we verder.

CO2 Lassen
Omdat het meeste plaatwerk nogal dun is zal je met een normaal lasapparaat, waarbij gebruik wordt gemaakt van laselektrode, weinig kunnen beginnen. Bij het aantikken van de laselektrode op het plaatwerk om een vlamboog te ontsteken voor het lassen zal op deze plaats spontaan een gat ontstaan. De ontstane hitte en de te grote lasstroom doen het metaal meestal meteen wegsmelten. 

CO2 lasapparaat

Een betere oplossing is om een CO2 apparaat aan te schaffen waarbij om te lassen een dunne draad in plaats van een staafje wordt gebruikt.. De aanschaf van zo'n CO2 lasapparaat is alleen maar zinvol bij een complete autorestauratie. De kosten worden ruimschoots terugverdiend in vergelijk van het uitbesteden van laswerk.

Huur CO2 gascilinder
Wel moet gelet worden op de huur van de CO2 gascilinder wat meestal een contract oplevert van 5 jaar huur. Het voordeel van huur is dat het maken van kosten t.b.v . het periodiek keuren van de cilinder  achterwege kan blijven.
De kleinst verkrijgbare cilinder heeft een inhoud van 2,2M3 en is gevuld met Protegon 15 10L.
Bij de aanschaf van een CO2 lasapparaat wordt er soms een heel kleine gascilinder bij geleverd die eigenlijk bedoeld is om het lassen met CO2 uit te proberen
.

Op de foto rechts zien we dat het eerste werkstuk al redelijk passend is. Met een paar puntlassen kunnen we het fixeren en vastzetten totdat alle slechte delen zijn vervangen waarna het aflassen kan plaatsvinden.
Werk tijdens het puntlaszetten verspringend om kromtrekken van het plaatwerk te voorkomen.


Materiaalspanning
Het grootste gedeelte van het lassen kan uit puntlassen bestaan zodat er weinig warme in het plaatmateriaal wordt gebracht. Teveel warmte veroorzaakt zoveel materiaalspanning dat het gaat kromtrekken of opbollen. Door hier en daar een puntlas te maken wordt het kromtrekken van het materiaal grotendeels voorkomen. Daarna kan, indien nodig, verder afgelast worden.

Afwerking
Wanneer alles gelast is kunnen we met de afwerking beginnen wat bestaat uit het bijwerken van de lassen. De puntlassen, die eigenlijk uit kleine bolletjes bestaan, kunnen we met een haakse slijpmachine vlak slijpen. Op plaatsen waar we moeilijk bij kunnen komen biedt een elektrische powervijl uitkomst.

Bescherming plaatwerk
Wanneer alles naar behoren is afgewerkt is alleen nog schuren en ontvetten nodig waarna direct een 2K lak aangebracht kan worden. Alleen na deze 2K lak kan geplamuurd worden met polyester!

Voorbeeld
In dit voorbeeld lieten we een deel van een reconstructie zien waarbij verschillende technieken werden getoond. In de meeste gevallen gaat het om wat eenvoudiger herstelwerk waarbij het nodig is een klein deel van het plaatwerk te vervangen. Doe de eenvoudige dingen het eerst om wat ervaring op te doen en de wat moeilijke hestelwerkzaamheden het laatst.


De onderzijde van een Citroën Break spatbord.
De slechte delen zoveel mogelijk weggeslepen om een indruk te krijgen wat goed en wat slecht is. De contouren zijn zoveel  mogelijk in stand gehouden. Later wanneer het nieuwe plaatwerk op maat is nagemaakt kan wat rigoureuzer te werk worden gegaan en nog meer worden weggeslepen.



Met stevig papier wordt een mal gemaakt waarna deze gebruikt kan worden voor het uitslijpen uit een stuk plaatmateriaal.


Het stukje plaatwerk passend gemaakt waarna de andere delen aan de beurt zijn. We beginnen dus eenvoudig waarna elke keer verder wordt gegaan totdat het meest noodzakelijke plaatwerk is vernieuwd.


De reconstructie in een vergevorderd stadium. Er zijn nog een paar kleine delen die nog ontbreken.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015