Plaatwerk
restauratie
Bij een restauratie van een auto komen we
gegarandeerd zwakke plekken tegen in de carrosserie. Soms zijn deze
plekken uitgegroeid tot gaten of er zijn hele stukken uit de
carrosserie verdwenen. Een herstel is dan noodzakelijk waarbij het
kan gebeuren dat er een reconstructie moet worden uitgevoerd omdat
bepaalde contouren in de carrosserie ontbreken. Deze ontbrekende of
verdwenen contouren zijn vaak te spiegelen aan dat gedeelte wat nog
goed is. Vaak komt er wat vindingrijkheid bij kijken als we een
reconstructie willen uitvoeren en soms ook fantasie omdat de
maatgegevens totaal kunnen ontbreken. In het laatste geval is het
noodzakelijk om over voldoende ervaring te beschikken.
Begin eenvoudig
Het begin en vooral als het de eerste keer is
van een plaatwerkreparatie, zal wat spanningen en zeker wat
onzekerheid opleveren. Doe ik het wel goed. Begin dan eerst met een
eenvoudig stukje plaatwerk om te oefenen. Ook het lassen moet je
enigszins kunnen beheersen wil je dit goed uit kunnen voeren. Het
volgen van een lascursus is dan ook geen overbodige luxe. Is eenmaal
wat laservaring opgedaan kunnen we verder.
CO2
Lassen
Omdat het meeste plaatwerk nogal dun is zal je
met een normaal lasapparaat, waarbij gebruik wordt gemaakt van
laselektrode, weinig kunnen beginnen. Bij het aantikken van de
laselektrode op het plaatwerk om een vlamboog te ontsteken voor het
lassen zal op deze plaats spontaan een gat ontstaan. De ontstane
hitte en de te grote lasstroom doen het metaal meestal meteen
wegsmelten.
CO2 lasapparaat
Een betere oplossing is om een CO2 apparaat
aan te schaffen waarbij om te lassen een dunne draad in plaats van
een staafje wordt gebruikt.. De aanschaf van zo'n CO2 lasapparaat is
alleen maar zinvol bij een complete autorestauratie. De kosten
worden ruimschoots terugverdiend in vergelijk van het uitbesteden
van laswerk.
Huur
CO2 gascilinder
Wel moet gelet worden op de huur van de CO2
gascilinder wat meestal een contract oplevert van 5 jaar huur. Het
voordeel van huur is dat het maken van kosten t.b.v . het periodiek
keuren van de cilinder achterwege kan blijven.
De kleinst verkrijgbare cilinder heeft een inhoud van 2,2M3 en is
gevuld met Protegon 15 10L.
Bij de aanschaf van een CO2 lasapparaat wordt er soms een heel kleine
gascilinder bij geleverd die eigenlijk bedoeld is om het lassen
met CO2 uit te proberen.
Op
de foto rechts zien we dat het eerste werkstuk al redelijk passend
is. Met een paar puntlassen kunnen we het fixeren en vastzetten
totdat alle slechte delen zijn vervangen waarna het aflassen kan
plaatsvinden.
Werk tijdens het puntlaszetten verspringend om kromtrekken van het
plaatwerk te voorkomen.
Materiaalspanning
Het grootste gedeelte van het lassen kan uit
puntlassen bestaan zodat er weinig warme in het plaatmateriaal wordt
gebracht. Teveel warmte veroorzaakt zoveel materiaalspanning dat het
gaat kromtrekken of opbollen. Door hier en daar een puntlas te maken
wordt het kromtrekken van het materiaal grotendeels voorkomen.
Daarna kan, indien nodig, verder afgelast worden.
Afwerking
Wanneer alles gelast is kunnen we met de
afwerking beginnen wat bestaat uit het bijwerken van de lassen. De
puntlassen, die eigenlijk uit kleine bolletjes bestaan, kunnen we met
een haakse slijpmachine vlak slijpen. Op plaatsen waar we moeilijk
bij kunnen komen biedt een elektrische powervijl uitkomst.
Bescherming plaatwerk
Wanneer alles naar behoren is afgewerkt is
alleen nog schuren en ontvetten nodig waarna direct een 2K lak
aangebracht kan worden. Alleen na deze 2K lak kan geplamuurd worden
met polyester!
Voorbeeld
In dit voorbeeld lieten we een deel van een reconstructie zien
waarbij verschillende technieken werden getoond. In de meeste
gevallen gaat het om wat eenvoudiger herstelwerk waarbij het nodig is
een klein deel van het plaatwerk te vervangen. Doe de eenvoudige
dingen het eerst om wat ervaring op te doen en de wat moeilijke
hestelwerkzaamheden het laatst.
|

De onderzijde van
een Citroën Break spatbord.
De slechte delen zoveel mogelijk weggeslepen om een indruk te
krijgen wat goed en wat slecht is. De contouren zijn zoveel mogelijk in stand gehouden. Later wanneer het nieuwe plaatwerk
op maat is nagemaakt kan wat rigoureuzer te werk worden gegaan en
nog meer worden weggeslepen.

Met stevig papier
wordt een mal gemaakt waarna deze gebruikt kan worden voor het uitslijpen
uit een stuk plaatmateriaal.

Het stukje
plaatwerk passend gemaakt waarna de andere delen aan de beurt zijn.
We beginnen dus eenvoudig waarna elke keer verder wordt gegaan totdat het meest noodzakelijke plaatwerk
is vernieuwd.

De reconstructie in een
vergevorderd stadium. Er zijn nog een paar kleine delen die nog
ontbreken.
|