Tractionontsteking
De ontsteking van een Traction is weliswaar gedateerd maar ook
betrouwbaar te noemen. Reparaties zijn vaak eenvoudig uit te voeren
en het onderhoud, mits goed en op tijd uitgevoerd, zorgt voor een
lange levensduur. Wat zou je in zo'n geval nog meer willen wensen?
En toch zijn er mensen die liever geen onderhoud willen, liefst zo
weinig mogelijk in ieder geval. Er wordt dan ook snel gekeken naar
een elektronische ontsteking om van het onderhoud af te zijn. Een
gedachte wat niet helemaal strookt met de werkelijkheid omdat ook
een elektronische ontsteking onderhoud behoeft. Het zal dan niet
direct de verdeler zijn waar alle elektronica in zit maar vergeet
niet de bougiekabels en de bougies die behoorlijk voor wat ellende
kunnen zorgen. Onderhoud zal altijd aanwezig blijven of je een
elektronische ontsteking hebt of niet.
Velleman ontsteking
Bij de elektronische ontsteking van Velleman zien we dat een
condensator niet meer nodig was en het contactpuntje werd ontzien
door een lagere stroom hier doorheen te laten lopen. Het inbranden
behoorde dan ook tot het verleden. Dat het contactpuntje
schoongemaakt diende te worden door vetslaan hoorde er wel bij. Dat
laatste werd als nadeel gezien en wat zeker niet mocht gebeuren is
het losnemen van de bougiekabels bij het zoeken van een storing.
Dit kon de ontsteking beschadigen omdat hier geen beveiliging voor
aanwezig was.
Upgrade je ontsteking
Een iets betere oplossing is het contactloos sturen van de bobine
door middel van een Hall-sensor zoals dat bij onder andere de
Hotspark Ignition gebeurt. Dat is een magneet die een spoel aanstuurt. Op het moment dat de magneet de spoel
passeert wordt door
middel van inductie in de spoel een spanning geïnduceerd die op
zijn beurt bijvoorbeeld een Thyristor aanstuurt. De Thyristor is een
halfgeleider net als een transistor die dan als schakelaar fungeert.Deze upgrade van de ontsteking is heel wat eenvoudiger en kan
toegepast worden op de reeds aanwezige verdeler.
Voortdeel
Het voordeel is het behoud van het vervroegingsmechanisme en de
eventuele aanwezige vacuümdoos met al zijn karakteristieke
eigenschappen. De kosten van deze upgrade is nog geen 50 Euro en dat
valt dan ook reuze mee.
Eventuele storing
Bij een storing van deze Hotspark-Ignition kan je makkelijk het
contactpuntje en de condensator weer terugplaatsen zodat je niet
onthand hoeft te zijn als deze elektronische ontsteking het
plotseling begeeft. Gezien de degelijke constructie en het gegeven
dat aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan is een storing
hiervan bijna uitgesloten!
Gebruiksvoorwaarden
Er zijn wel wat voorwaarden als je deze upgrade wilt gaan gebruiken
en dat is dat de bobine een primaire weerstand moet hebben van
ongeveer 3 Ohm. Dit in verband met de maximale stroom van 4 Ampère
die geleverd kan worden. Ook de spanning mag niet boven de 14,2 Volt
uitgaan omdat anders in alle genoemde gevallen de garantie van 3
jaar vervalt. Ook voor een 6Volt ontstekingsupgrade gelden dezelfde gebruikersvoorwaarden.
Beperkingen
De meeste elektronische ontstekingsvormen hebben een stroombeperking
die niet overschreden mag worden. Hier moet zeker rekening mee
gehouden worden bij de keuze van een wat krachtiger bobine. Je zou
voor een andere wikkelverhouding kunnen kiezen terwijl de primaire
weerstand dan hetzelfde blijft.
Opmerking
Normaal gesproken is er niets mis met de
originele ontsteking van de Traction Avant. Maar er zijn altijd
mensen die net iets meer willen zoals een elektronische ontsteking.
Het onderhoud mag nooit een belemmering zijn ook niet bij een
elektronische ontsteking. Als toch voor een elektronische vorm
gekozen wordt is de Hotspark Ignition een goed alternatief en niet
duur. Het afstellen van de ontsteking behoort, als je hiervoor kiest,
tot het verleden. Er is wel een klein probleempje bij het afstellen
van deze ontsteking want dat moet gebeuren met een stroboscooplamp waarbij je het beste eerst een paar merktekens kunt maken bij de
afstelling van je oude situatie. Hierna is het na de montage van de
Hotspark Ignition eenvoudig de nieuwe afstelling te maken.
Zie ook het onderwerp "Ontsteking
dynamisch afstellen".
|
Er zijn diverse
merken elektronische ontstekingsvormen in verschillende uitvoeringen
in de handel verkrijgbaar. Het is dan ook soms moeilijk om hierin
een keuze te maken. Dat de meeste elektronische ontstekingen niet
goedkoop zijn is zeker.
De onderdelen die nodig zijn voor een upgrade
van de ontsteking. De rode pick-up die op een grondplaat wordt
geschroefd komt in de plaats van het contactpuntje. De ronde zwarte
magneet wordt over de rotoras geschoven en heeft een markering zodat
het fout plaatsen onmogelijk is. Extra draden (niet afgebeeld op de
foto) zorgen voor een verlenging naar de bobine toe.
Hotspark Ignition upgrade is zowel voor 6- als voor 12Volt
uitvoering verkrijgbaar.
Hier zien we de ontsteking nog in zijn
originele uitvoering.
|
En
dan nu de praktijk, het zelf inbouwen.
De opbouw
We hebben eerst alle onderdelen verwijderd die
we niet meer nodig hebben en dat is het complete contactpuntje de
doorvoerverbinding die de elektrische aansluiting maakt tussen contactpuntje en de buitenzijde van de verdeler waar de condensator aan
vast zit. We houden dan ook een kleine opening over waar later de
tule met de twee draadjes van de elektronische ontsteking (het rode
blokje) doorheen moeten voeren.
Als alles is gedemonteerd nemen we de nieuwe grondplaat
waarop het rode blokje komt te zitten en doen daar wat warmtegeleidende pasta
op uit een klein zakje. De hoeveelheid pasta is ruimschoots voldoende voor alle
te behandelen onderdelen.
Het eerste onderdeel wat we plaatsen
Als we de grondplaat op de plaats leggen waar hij uiteindelijk moet
komen, merken we dat de plaats waar vroeger de schroefafstelling van
het contactpuntje plaatsvond een klein kraagje zit. Dit kraagje vergemakkelijkt de grondplaat
montage en centreert dit enigszins.
De grondplaat op de plaats leggen en vastschroeven met een kort
kruiskopboutje.
Het plaatsen van de complete
ontsteking
Nu kunnen we het rode blokje plaatsen wat nogal een
priegelwerkje is en waar je toch wel wat geduld voor moet hebben.
Allereerst moeten de verbindingsdraadjes door de kleine opening van het
verdelerhuis geschoven worden en dat gaat niet zo eenvoudig.
Met wat moeite lukt het dan toch uiteindelijk en het past dan ook
precies. De Tule die om de draadjes zit goed naar buiten trekken
zodat hij in een kraagje valt. Dan kunnen we het rode blokje op zijn plaats schuiven
waarbij we niet vergeten ook hier wat warmtegeleiden pasta aan de
onderzijde aan te brengen. De kleine schroefjes kunnen we het beste met
een gebogen pincet op de plaatst brengen waarna ze voorzichtig worden
aangedraaid. De witte pickup rechts van het rode blokje past precies
op de plaats waar eerst het verende gedeelte van het contactpuntje heeft gezeten. Hier wordt het
schuifveertje weer op de plaats teruggebracht. Wanneer dit schuifveerje niet
goed terug op zijn plaats wil, zal je met een schroevendraaier de
grondplaat van de vacuumvervroeger iets naar beneden moeten drukken.
Het schuifveertje is eigenlijk een borging van de vacuumvervroeger
grondplaat maar zorgde eerder ook voor het verende contactpunt
gedeelte tegen het omhoog schuiven.
Plaatsen magneetring
Nu kunnen we de magneetring over de rotor-as schuiven. Kijk eerst aan de
binnenzijde van de magneetring of de pasvorm overeenkomt met de
rotor-as. Er zit namelijk een vierkant kraagje binnen deze
magneetring en deze past precies over her vierkante gedeelte van de
rotor-as. Dan op de rotor-as schuiven en wat druk uitoefenen tijdens
het opschuiven. Door wat druk op de magneetring uit te oefenen voelen we een lichte
klik en dat betekent dat hij dan op zijn plaats zit.
Rotor
bijwerken
Als dit allemaal goed gegaan is kunnen we de rotor weer terugplaatsen maar er zal eerst wat van de onderkant
afgezaagd
dienen te worden. Het probleem is namelijk dat deze niet ver genoeg
op de rotor-as geschoven kan worden door belemmering van de
magneetring. 5Mm hier vanaf halen zal meestal
wel voldoende zijn en is dan ook afhankelijk van het type rotorkap die we
hebben.
Het plastic anti-condensbeschermkapje, als hij aanwezig was, kunnen we weglaten omdat
deze niet meer past.
Het aansluiten
Als laatste kunnen we de bijgeleverde verlengdraadjes gebruiken voor de
verbinding van de verdeler naar de bobine toe en hebben voldoende
lengte.
Let op de aansluiting hiervan omdat bij een verkeerde aansluiting de
elektronische ontsteking defect raakt en de garantie hierdoor vervalt.
De rode draad van deze elektronische ontsteking altijd op de plus
aansluiten. De andere komt op de plaats die vroeger naar het contactpuntje toe ging dus de onderbreker.
Kijk ook in de gebruiksaanwijzing voor de aansluiting die op het internet te downloaden
is.
Wanneer we op de bobine
geen schuifbevestiging hebben, kunnen we de bijgeleverde schuif-schoef
plaatjes gebruiken.
Ontsteking controleren
Dan komt het moment dat we kunnen starten maar controleer eerst voor
alle zekerheid of alles goed zit.
Dan starten en (in mijn geval)......lopen!!
We kunnen nu de ontsteking controleren of deze op tijd staat. Het
zal je verbazen want na controle met de stroboscooplamp bleek dat de
ontsteking er een paar graden naast zat. Deze met de knop op het
dashboard iets bijgesteld. Het was niet eens de moeite het rotorhuis
hiervoor te verdraaien.
We zien dan ook hoe belangrijk het is dat de ontsteking, voordat we
beginnen met de upgrade, goed afgesteld staat. Zo kan ook zonder stroboscooplamp deze ontsteking
gebruikt worden zonder de basisafstelling te hoeven veranderen.
Wat we overhouden
Op de foto rechts zien we wat we hebben overgehouden tijdens deze
ombouw. Het zijn onderdelen die we zorgvuldig moeten bewaren voor
het geval dat ....!!
Ook elektronische ontstekingen hebben niet het eeuwige leven en dan
is het altijd handig als we deze onderdelen weer terug kunnen
plaatsen.
De condensator hebben we daarom ook maar op het rotorhuis laten
zitten.
Technische informatie
De ontsteking is verkrijgbaar bij Hot-Spark Ignition Products
Artikel: Hot-Spark 3DUC4U1, te gebruiken voor de Traction Avant met
een standaard verdeler met een bobine die een primaire weerstand
heeft van 3 Ohm.
|
De onderzijde
van de grondplaat is van een warmtegeleidende pasta voorzien.
De grondplaat is nu
geplaatst en vastgezet met een klein kruiskopboutje.
Het contactpuntje heeft
plaats gemaakt voor de elektronische ontsteking.
De rotor was iets te
hoog in verband met het plaatsen van de magneetring en is dan ook met 5mm ingekort.
Deze overgebleven
onderdelen kunnen we, indien nodig, zo weer terugplaatsen.
|