Home             Ontsteking overzicht
 

  Ontsteking upgrade

En dan nu de praktijk, het zelf inbouwen. 
Bevindingen en test Onsteking Upgrade

Het is mogelijk je ontsteking op een eenvoudige manier te verbeteren met behoud van je karakteristieke centrifugaal- en vacuüm vervroeging zodat het afstellen daarna tot het verleden kan behoren. Een stap die wat gemakkelijker te nemen is dan een complete vervanging van de verdeler.


Tractionontsteking
De ontsteking van een Traction is weliswaar gedateerd maar ook betrouwbaar te noemen. Reparaties zijn vaak eenvoudig uit te voeren en het onderhoud, mits goed en op tijd uitgevoerd, zorgt voor een lange levensduur. Wat zou je in zo'n geval nog meer willen wensen? En toch zijn er mensen die liever geen onderhoud willen, liefst zo weinig mogelijk in ieder geval. Er wordt dan ook snel gekeken naar een elektronische ontsteking om van het onderhoud af te zijn. Een gedachte wat niet helemaal strookt met de werkelijkheid omdat ook een elektronische ontsteking onderhoud behoeft. Het zal dan niet direct de verdeler zijn waar alle elektronica in zit maar vergeet niet de bougiekabels en de bougies die behoorlijk voor wat ellende kunnen zorgen. Onderhoud zal altijd aanwezig blijven of je een elektronische ontsteking hebt of niet.


Velleman ontsteking

Bij de elektronische ontsteking van Velleman zien we dat een condensator niet meer nodig was en het contactpuntje werd ontzien door een lagere stroom hier doorheen te laten lopen. Het inbranden behoorde dan ook tot het verleden. Dat het contactpuntje schoongemaakt diende te worden door vetslaan hoorde er wel bij. Dat laatste werd als nadeel gezien en wat zeker niet mocht gebeuren is het losnemen van de bougiekabels bij het zoeken van een storing. Dit kon de ontsteking beschadigen omdat hier geen beveiliging voor aanwezig was.

Upgrade je ontsteking
Een iets betere oplossing is het contactloos sturen van de bobine door middel van een Hall-sensor zoals dat bij onder andere de Hotspark Ignition gebeurt. Dat is een magneet die een spoel aanstuurt. Op het moment dat de magneet de spoel passeert wordt door middel van inductie in de spoel een spanning geïnduceerd die op zijn beurt bijvoorbeeld een Thyristor aanstuurt. De Thyristor is een halfgeleider net als een transistor die dan als schakelaar fungeert.Deze upgrade van de ontsteking is heel wat eenvoudiger en kan toegepast worden op de reeds aanwezige verdeler.

Voortdeel 
Het voordeel is het behoud van het vervroegingsmechanisme en de eventuele aanwezige vacuümdoos met al zijn karakteristieke eigenschappen. De kosten van deze upgrade is nog geen 50 Euro en dat valt dan ook reuze mee.

Eventuele storing
Bij een storing van deze Hotspark-Ignition kan je makkelijk het contactpuntje en de condensator weer terugplaatsen zodat je niet onthand hoeft te zijn als deze elektronische ontsteking het plotseling begeeft. Gezien de degelijke constructie en het gegeven dat aan bepaalde voorwaarden moet worden voldaan is een storing hiervan bijna uitgesloten!

Gebruiksvoorwaarden
Er zijn wel wat voorwaarden als je deze upgrade wilt gaan gebruiken en dat is dat de bobine een primaire weerstand moet hebben van ongeveer 3 Ohm. Dit in verband met de maximale stroom van 4 Ampère die geleverd kan worden. Ook de spanning mag niet boven de 14,2 Volt uitgaan omdat anders in alle genoemde gevallen de garantie van 3 jaar vervalt. Ook voor een 6Volt ontstekingsupgrade gelden dezelfde gebruikersvoorwaarden.

Beperkingen
De meeste elektronische ontstekingsvormen hebben een stroombeperking die niet overschreden mag worden. Hier moet zeker rekening mee gehouden worden bij de keuze van een wat krachtiger bobine. Je zou voor een andere wikkelverhouding kunnen kiezen terwijl de primaire weerstand dan hetzelfde blijft.

Opmerking
Normaal gesproken is er niets mis met de originele ontsteking van de Traction Avant. Maar er zijn altijd mensen die net iets meer willen zoals een elektronische ontsteking. Het onderhoud mag nooit een belemmering zijn ook niet bij een elektronische ontsteking. Als toch voor een elektronische vorm gekozen wordt is de Hotspark Ignition een goed alternatief en niet duur. Het afstellen van de ontsteking behoort, als je hiervoor kiest, tot het verleden. Er is wel een klein probleempje bij het afstellen van deze ontsteking want dat moet gebeuren met een stroboscooplamp waarbij je het beste eerst een paar merktekens kunt maken bij de afstelling van je oude situatie. Hierna is het na de montage van de Hotspark Ignition eenvoudig de nieuwe afstelling te maken.
Zie ook het onderwerp "
Ontsteking dynamisch afstellen". 


Er zijn diverse merken elektronische ontstekingsvormen in verschillende uitvoeringen in de handel verkrijgbaar. Het is dan ook soms moeilijk om hierin een keuze te maken. Dat de meeste elektronische ontstekingen niet goedkoop zijn  is zeker.

De onderdelen die nodig zijn voor een upgrade van de ontsteking. De rode pick-up die op een grondplaat wordt geschroefd komt in de plaats van het contactpuntje. De ronde zwarte magneet wordt over de rotoras geschoven en heeft een markering zodat het fout plaatsen onmogelijk is. Extra draden (niet afgebeeld op de foto) zorgen voor een verlenging naar de bobine toe.
Hotspark Ignition upgrade is zowel voor 6- als voor 12Volt uitvoering verkrijgbaar.

Hier zien we de ontsteking nog in zijn originele uitvoering.



En dan nu de praktijk, het zelf inbouwen.

De opbouw

We hebben eerst alle onderdelen verwijderd die we niet meer nodig hebben en dat is het complete contactpuntje de doorvoerverbinding die de elektrische aansluiting maakt tussen contactpuntje en de buitenzijde van de verdeler waar de condensator aan vast zit. We houden dan ook een kleine opening over waar later de tule met de twee draadjes van de elektronische ontsteking (het rode blokje) doorheen moeten voeren.
Als alles is gedemonteerd nemen we de nieuwe grondplaat waarop het rode blokje komt te zitten en doen daar wat warmtegeleidende pasta op uit een klein zakje. De hoeveelheid pasta is ruimschoots voldoende voor alle te behandelen onderdelen. 

Het eerste onderdeel wat we plaatsen
Als we de grondplaat op de plaats leggen waar hij uiteindelijk moet komen, merken we dat de plaats waar vroeger de schroefafstelling van het contactpuntje plaatsvond een klein kraagje zit. Dit kraagje vergemakkelijkt de grondplaat montage en centreert dit enigszins.
De grondplaat op de plaats leggen en vastschroeven met een kort kruiskopboutje. 

Het plaatsen van de complete ontsteking
Nu kunnen we het rode blokje plaatsen wat nogal een priegelwerkje is en waar je toch wel wat geduld voor moet hebben. Allereerst moeten de verbindingsdraadjes door de kleine opening van het verdelerhuis geschoven worden en dat gaat niet zo eenvoudig. Met wat moeite lukt het dan toch uiteindelijk en het past dan ook precies. De Tule die om de draadjes zit goed naar buiten trekken zodat hij in een kraagje valt. Dan kunnen we het rode blokje op zijn plaats schuiven waarbij we niet vergeten ook hier wat warmtegeleiden pasta aan de onderzijde aan te brengen. De kleine schroefjes kunnen we het beste met een gebogen pincet op de plaatst brengen waarna ze voorzichtig worden aangedraaid. De witte pickup rechts van het rode blokje past precies op de plaats waar eerst het verende gedeelte van het contactpuntje heeft gezeten. Hier wordt het schuifveertje weer op de plaats teruggebracht. Wanneer dit schuifveerje niet goed terug op zijn plaats wil, zal je met een schroevendraaier de grondplaat van de vacuumvervroeger iets naar beneden moeten drukken. Het schuifveertje is eigenlijk een borging van de vacuumvervroeger grondplaat maar zorgde eerder ook voor het verende contactpunt gedeelte tegen het omhoog schuiven. 

Plaatsen magneetring
Nu kunnen we de magneetring over de rotor-as schuiven. Kijk eerst aan de binnenzijde van de magneetring of de pasvorm overeenkomt met de rotor-as. Er zit namelijk een vierkant kraagje binnen deze magneetring en deze past precies over her vierkante gedeelte van de rotor-as. Dan op de rotor-as schuiven en wat druk uitoefenen tijdens het opschuiven. Door wat druk op de magneetring uit te oefenen voelen we een lichte klik en dat betekent dat hij dan op zijn plaats zit.

Rotor bijwerken
Als dit allemaal goed gegaan is kunnen we de rotor weer terugplaatsen maar er zal eerst wat van de onderkant afgezaagd dienen te worden. Het probleem is namelijk dat deze niet ver genoeg op de rotor-as geschoven kan worden door belemmering van de magneetring. 5Mm hier vanaf halen zal meestal wel voldoende zijn en is dan ook afhankelijk van het type rotorkap die we hebben.
Het plastic anti-condensbeschermkapje, als hij aanwezig was, kunnen we weglaten omdat deze niet meer past.

Het aansluiten
Als laatste kunnen we de bijgeleverde verlengdraadjes gebruiken voor de verbinding van de verdeler naar de bobine toe en hebben voldoende lengte. Let op de aansluiting hiervan omdat bij een verkeerde aansluiting de elektronische ontsteking defect raakt en de garantie hierdoor vervalt.  De rode draad van deze elektronische ontsteking altijd op de plus aansluiten. De andere komt op de plaats die vroeger naar het contactpuntje toe ging dus de onderbreker. 
Kijk ook in de gebruiksaanwijzing voor de aansluiting die op het internet te downloaden is. 
Wanneer we op de bobine geen schuifbevestiging hebben, kunnen we de bijgeleverde schuif-schoef plaatjes gebruiken.

Ontsteking controleren
Dan komt het moment dat we kunnen starten maar controleer eerst voor alle zekerheid of alles goed zit.
Dan starten en (in mijn geval)......lopen!!
We kunnen nu de ontsteking controleren of deze op tijd staat. Het zal je verbazen want na controle met de stroboscooplamp bleek dat de ontsteking er een paar graden naast zat. Deze met de knop op het dashboard iets bijgesteld. Het was niet eens de moeite het rotorhuis hiervoor te verdraaien.
We zien dan ook hoe belangrijk het is dat de ontsteking, voordat we beginnen met de upgrade, goed afgesteld staat. Zo kan ook zonder stroboscooplamp deze ontsteking gebruikt worden zonder de basisafstelling te hoeven veranderen.

Wat we overhouden 
Op de foto rechts zien we wat we hebben overgehouden tijdens deze ombouw. Het zijn onderdelen die we zorgvuldig moeten bewaren voor het geval dat ....!!
Ook elektronische ontstekingen hebben niet het eeuwige leven en dan is het altijd handig als we deze onderdelen weer terug kunnen plaatsen. De condensator hebben we daarom ook maar op het rotorhuis laten zitten. 

Technische informatie
De ontsteking is verkrijgbaar bij
Hot-Spark Ignition Products
Artikel: Hot-Spark 3DUC4U1, te gebruiken voor de Traction Avant met een standaard verdeler met een bobine die een primaire weerstand heeft van 3 Ohm. 


De onderzijde van de grondplaat is van een  warmtegeleidende pasta voorzien.

De grondplaat is nu geplaatst en vastgezet met een klein kruiskopboutje.

Het contactpuntje heeft plaats gemaakt voor de elektronische ontsteking. 

De rotor was iets te hoog in verband met het plaatsen van de magneetring en is dan ook met 5mm ingekort.

Deze overgebleven onderdelen kunnen we, indien nodig, zo weer terugplaatsen.

 

                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 02-12-2016