Bobine:
Een
belangrijke schakel in de ontsteking is de bobine. Hij moet er
voor zorgen dat er voldoende hoogspanning aanwezig is tijdens zijn
werking. Door over te gaan naar 12 Volt krijgt je automatisch een
bobine die een verdere ontwikkeling heeft doorgemaakt en dus qua
constructie en materiaal een stukje beter is dan zijn oudere
broertje van 6 Volt.
De isolatieweerstand is daarom ook een stuk beter waardoor hij
hogere spanningen aankan zonder inwendige doorslag.
Nieuwe 12 Volt typen kunnen wel tot zo'n 60000 Volt leveren. Dat
is zeker 4 maal zo hoog als bij de 6 Volt bobines |

|
Elektronische
ontsteking:
Een
waarschuwing is hier zeker op zijn plaats als men overgaat naar
elektronische ontsteking, kies een bobine die hier bij past. De elektronica
straft bijna onmiddellijk wanneer men een verkeerde keuze maakt. |

|
Kit
K2543
We
zien hier de Velleman-kit die al zeker 30 jaar bestaat.
Het is een eenvoudige duurzame elektronische ontsteking die in de
loop der jaren diverse verbeteringen meekreeg waardoor de
betrouwbaarheid alleen maar toenam. Wie met een soldeerbout
overweg kan en handig is, kan hem zelf bouwen voor weinig geld
(14,75 Euro, Mei 2007).
Elektronische ontsteking hoeft niet duur te zijn!!
|

|
De
vervroeging:
De
vervroegingskurve zoals men die rechts ziet, worden meestal
gebruikt om bepaalde vervroegingen te reconstrueren. Om dynamische
vervroeging elektronisch na te bootsen (Foto onder) geeft
enorm veel problemen, daarom kiest men liever voor de rechte
lijnen want dat is eenvoudiger. Het karakter van de motor wordt
daardoor wel anders en dat is wederom bewezen in Clermont-Ferand
tijdens de Tractionade in 2005. De klassieke ontsteking was
superieur gebleken t.o.v. de elektronische ontsteking ondanks de
vele afstellingen! |
|

|
Centrifugaal Vervroeger:
Hier
zien we een onderdeel van de vervroeger waarvan de meeste mensen
niet weten hoe die er uit ziet en daarom ook vergeten wordt
onderhoud te geven. De vroegere eigenaar van dit onderdeel wist
het ook niet en daarom liet hij de zaak maar verroesten. Een
beetje olie op de scharnierpunten had zeker meer rijplezier
gegeven.
|

|

|
|
|
naar
boven
|