De voorbereiding
Het afstellen
Nog enkele opmerkingen en waar je
op moet letten
|
|
De
ontsteking afstellen stap voor
stap:
Voor wie dit nog nooit gedaan heeft kan het best moeilijk zijn,
vandaar dat we stap voor stap deze afstelling gaan doorlopen. We
gebruiken hierbij simpele middelen in de vorm van een
spanningzoekertje van 12 Volt en een pas-pen. Deze
afstelling wordt een statische afstelling genoemd en vormt de basis.
Verder kunnen we de afstelling uitbreiden met een dynamische
afstelling die eigenlijk een controle is op de verdere werking van
de ontsteking zoals de centrifugaal- en vacuümvervroeging. We gaan
hier niet verder op in omdat dit te ver voert en we het afstellen
eenvoudig willen houden. Om te beginnen halen we de bougies eruit
zodat we de motor gemakkelijker kunnen tornen. We plaatsen een pas-pen of staaf van 6 mm rond in de daarvoor bestemde opening bij
het vliegwiel (zie foto). We tornen langzaam de motor totdat de pas-pen in de opening schuift van het vliegwiel. Deze plaats is
precies 8 graden voor het bovenste dode punt van de eerste cilinder.
Het is de cilinder die het dichts bij de waterpomp zit. We zetten de
voorontstekingknop (Correcteur d’avance) op het dashboard in het
midden en zorgen dat de instelling bij het verdelerhuis ook in het
midden staat. Dan verwijderen
we de verdelerkap en de rotor. Nu kunnen we het contactpuntje zien.
Met ringsleutel van 10 mm maken we de strop los van de verdeler. We verdraaien de verdelerbehuizing zodanig dat het contactpuntje
maximaal open staat. We meten nu de opening tussen de contacten en
stellen deze met een voelerplaatje af op 0,4 mm. Neem hiervoor de
tijd want dit is een heel belangrijke afstelling. We plaatsen nu een
12 Volt spanningzoeker op de aansluiting van dit contact en de
verdelerbehuizing en zetten het contact aan. We verdraaien de
verdelerbehuizing zodanig tegen de klok in, dat het lampje van de
spanningzoeker gaat branden. Eigenlijk is het punt branden niet
branden van het lampje de instelling die we moeten behouden. Schroef
hierna de strop van de verdeler vast. Vergeet niet de sleutel uit het
contactslot te halen na deze afstelling en verwijder tevens de
spanningzoeker. Het pertinax of
glasfiber nokje wat aan het bewegende deel zit van het
onderbrekercontact kunnen we spaarzaam smeren met wat vet. Smeer ook
het viltje in het midden van de rotoras met een paar druppels olie.
We kunnen nu de rotor en de rotorkap terugplaatsen en de pas-pen
verwijderen. Maak eventueel de bougies schoon met een koperen borstel
en monteer ze weer. We hebben nu de ontsteking statisch afgesteld,
dus met stilstaande motor. Controleer of alles weer op z’n plaats
zit en er niets vergeten is. Dan motor starten en luisteren naar
eventuele bijgeluiden. Is alles oké, dan hebben we ons werk goed
gedaan en kunnen we er weer voor een jaartje tegen.
|
|
Pas-pen geplaatst
|
Benodigdheden
voor het afstellen: |
Spanningzoeker
voor 12 Volt
Pas-pen (zie voorbeeld)
Voelerplaatje 0,4 mm
Schroevendraaiers (voor contactpuntje)
Ringsleuteltje (voor de verdelerstrop)
Momentsleutel en bougiedop
Een beetje olie en vet |
|
-
DE PRAKTIJK -
|
Beeldverhaal:
Nu we dit verhaal gelezen hebben
moeten we het nog in de praktijk toepassen. Om het gemakkelijk te
maken volgt hieronder hetzelfde verhaal maar nu aangevuld met
foto's zodat het wat duidelijker en beter te volgen is.
|
-
DE VOORBEREIDING -
|
|
 |
 |
Voor we aan het afstellen van de ontsteking
beginnen zal de regelmogelijkheid van de voorontsteking in het
midden moeten staan net zoals de knop op het dashboard. De
mogelijkheid van afstellen vinden we rechts van de stroomverdeler
zie foto boven.
|
Een verfroller zodanig verbuigen dat we er
een mooie pas-pen aan overhouden. De dikte van het metaal is precies
de maat die we nodig hebben voor onze afstelling. Iets
anders kan natuurlijk ook maar dit hangt een beetje af van je
vindingrijkheid. De constructie op de foto is nogal opzichtig en
daardoor moeilijk over het hoofd te zien.
|
Selecteer uit de
hele reeks van plaatjes het
voelerplaatje van 0,4 mm.
Met zo’n setje kunnen we niet alleen de ontsteking afstellen maar
ook de kleppen of de bougies. Voor moeilijke maten kunnen we zelfs
een combinatie maken door verschillende plaatjes op elkaar te leggen. |
|
 |
 |
Een 12 Volt spanningzoeker, die ook voor 6
Volt te gebruiken is. Een extra krokodillenklemmetje zit op de
spanningzoeker voor aansluiting op het contact van de verdeler.
|
Oliekan of oliedruppelaar om verschillende
punten te smeren van de verdeler. En een klein beetje vet voor de
verdeleras. |
Sleutel 10 mm, die
hebben we nodig om de strop van de verdeler los te maken zodat die
gemakkelijk te verdraaien is.
Passende
schroevendraaiers gebruiken we bij het afstellen van het
contactpuntje en een momentsleutel om de bougies met het juiste
aanhaalmoment vast te zetten |
|
-
HET AFSTELLEN -
|
|
 |
 |
Bougie verwijderen en de kabels merken zodat
er later geen vergissingen kunnen ontstaan bij het aansluiten.
|
Aan de bestuurderszijde bij de brandstofpomp
zit een gat voor een pas-pen die we gemaakt hebben van een
verfroller. |
Plaats de pas-pen van 6mm zoals op de foto te
zien is en draai rustig net zo lang aan de slinger totdat de pas-pen
in het gat valt van het vliegwiel. Dit punt is dan 8 graden voor BDP.
|
 |
 |
 |
Als de pas-pen geplaatst is kunnen we de verderkap verwijderen van de verdeler door de clips naar buiten
te bewegen. |
Verwijder de rotor en het beschermplaatje
indien aanwezig. Sommige verdelers kunnen er iets anders uitzien
maar de handelswijze voor het afstellen blijft hetzelfde.
|
Draai de moer van de strop aan het
verdelerhuis enigszins los, zodat de verdeler iets stroef te
verdraaien is. |
 |
 |
 |
Verdraai de behuizing op maximale opening van
het contactpuntje en stel deze af op 0,4 mm. Wanneer het
contactpuntje sterk ingebrand is moet hij vervangen worden. Het
afstellen met het voelerplaatje is dan niet mogelijk. Smeer na het
afstellen de buitenzijde van de rotoras spaarzaam in met vet en doe een
paar druppels olie op het viltje in het midden van de rotoras.
|
Het afstellen van 0,4 mm kan gedaan worden
door een voldoende brede schroevendraaierstift op plaats A te
plaatsen en schroef B iets te lossen. Door de schroevendraaier op
punt A iets te verdraaien verandert de opening van het
contactpuntje. Wanneer de afstelling bereikt is schroef B weer
vast draaien. |
Sluit een lampje of spanningzoeker aan op de
schroef en de rotorbehuizing. Zet het contact aan en verdraai de
behuizing tegen de klok in. Het pertinax nokje moet voor de
verhoging staan van de rotoras. Draai tot het lampje gaat branden en houd dit punt vast. |
 |
 |
 |
Draai de moer van de verdelerstrop vast met
ringsleutel 10 mm. Let er op dat de instelling niet verandert! We
kunnen de behuizing nog verdraaien tegen de veer in en controleren
of bij de aanslag het lampje gaat branden. Wanneer al deze
afstellingen niet meteen het gewenste resultaat geven,kunnen we
deze nogmaals herhalen tot we tevreden zijn. Werk in ieder geval zo
nauwkeurig mogelijk. |
Zet het contact af en verwijder de
spanningzoeker. Plaats het beschermplaatje, rotor en rotorkap. Draai
de bougies met de hand in het motorblok en zet deze vast met een
momentsleutel. Sluit de kabels in de juiste volgorde aan. |
Controleer voor het
plaatsen van de rotorkap of de contacten aan de binnenzijde schoon
zijn. Wanneer dat het geval is kunnen we de kap plaatsen. Let
daarbij op de zoeknok, die moet overeen komen met de uitsparing in
de behuizing waarna de clips de kap kunnen vergrendelen. Nu kunnen
we de pas-pen verwijderen en zijn we klaar met het afstellen. |
|
|

|
-
NOG ENKELE OPMERKINGEN -
|
 |
 |
 |
Na verloop van tijd vormt zich op de
contacten een bloemkoolachtige aanslag die met een kleine
schroevendraaier verwijderd kan worden. Om vuil en aanslag enigszins
tegen te gaan, kun je de kap inspuiten met een siliconenspray die
ook kan worden toegepast voor de hoogspanningskabels. |
De in dit verhaal gebruikte pas-pen. Twee
knikken waren voldoende om tot de juiste pasvorm te komen. Een rode
of oranje handgreep valt natuurlijk nog meer op zodat vergeten te
verwijderen uitgesloten is. |
Bij sommige contactpuntjes zit een gaatje in
het midden om inbranden tegen te gaan. Helemaal uitsluiten gaat
niet, alleen wanneer we transistorontsteking toepassen zal
inbranden tot het verleden behoren. Onder normale omstandigheden
loopt er een stroom van ongeveer 3,5 Ampére door de contacten. Bij
transistorontsteking is dat ongeveer 200 mA. |
Betrouwbaarheid:
Normaal kunnen contactpunten 50000 km meegaan. Slijtage wordt dan
ook hoofdzakelijk veroorzaakt door
het inbranden van de contacten waardoor afstellen onmogelijk
wordt. Verder kan het pertinax- of kunststof nokje op het
onderbrekercontact slijten door onvoldoende smering. Onregelmatige
loop van de motor is dan het gevolg. Bij regelmatig onderhoud en
zeker een maal per jaar uitgevoerd, zijn we verzekerd van een lange
levensduur en zal deze klassieke ontstekingsvorm zeker kunnen
wedijveren met de meest moderne ontstekingen. De ontsteking is uit
te breiden met een eenvoudige transistorontsteking waardoor de
contactpuntjes dubbel zo lang mee kunnen gaan als boven beschreven.
Voorwaarde is regelmatig onderhoud en het af en toe schoonmaken van
het contactpuntje met wasbenzine of thinner. Bij nieuwe
contactpuntjes wil het wel eens voorkomen dat de contacten een
beschermende laag hebben. Deze moet eerst verwijderd worden voordat
het contactpuntje gemonteerd word. |
 |
|
|
|
"Ontsteking
afstellen in woord en beeld" kun je
hier
downloaden. |

|