Bobine met daarnaast een eenvoudige transistorontsteking, die zeker zo
goed werkt als de duurdere typen die meestal hetzelfde principe
hanteren.
Verdeler met vacuumvervroeger. Let op de verbinding van de
ontstekingsdraad. De doorvoerisolatie is nogal fragiel en de
minste verontreiniging geeft al veel storingen. Denk hierbij aan
vuil, vet en pekel tijdens de wintermaanden.
Hier
ziet men een centrifugaalvervroeger in slechte tijden waarbij
onderhoud achterwege is gelaten. Af en toe een druppeltje olie
doet wonderen en men hoeft dan ook niet naar een dure
superontsteking om te kijken.
Deze centrifugaalvervroeger heeft er ruim 50 jaar opzitten.
Voor de Traction Avant zijn er twee typen verdelerkappen in omloop en
daar bedoel ik de binnenconstructie mee. De ene heeft een centrale
koolstaaf die kan veren en daar hoort dus een rotor bij met een
vaste messing plaat. De andere heeft een vast koolstaafje in het
midden van de kap, waar dus een rotor bij hoort met een verende
bovenlip. Wanneer men niet oplet, is het mogelijk de kappen te
verwisselen met als resultaat een niet- of slecht lopende motor.
Om bij het centrifugaal mechanisme te komen, moet deze grondplaat voor de
contactpuntjes er uit genomen worden. De schroefjes hiervoor zijn
moeilijk bereikbaar en er blijft dus niets anders over dan de
complete verdeler eruit te nemen.
Deze transistorontsteking is gemakkelijk zelf te bouwen mits men een
beetje overweg kan met een soldeerbout van een niet al te groot
kaliber. Gebruik niet te veel tin en laat deze goed doorvloeien
voor een goede verbinding.
De
gebruiksaanwijzing die bij dit pakket geleverd wordt is goed en
compleet met duidelijke aanwijzingen voor de montage. Zie hier een
reeds gemonteerd exemplaar, nog zonder bedrading en behuizing. De
contactpuntjes branden bij deze ontsteking niet meer in en gaan
dan ook gemakkelijk 50000 KM mee. (vergeet niet: rotoras spaarzaam
in te vetten!)