|
Werken en
onderhoud aan een
Traction Avant
Algemeen:
Werken aan een auto en ook bij
onderhoud zijn handelingen die bij een Traction Avant frequenter
voorkomen dan bij een moderne auto. Dat heeft alles te maken met de toen
geldende regels die beslisten wanneer de olie ververst moest worden, het
doorsmeren, of wanneer de ontsteking of kleppen moesten worden nagekeken
enz.
Een hele reeks van handelingen dus die na een bepaalde, voor ons nu
korte tijd uitgevoerd dienden te worden.
De moderne garages zijn niet meer in staat het totale onderhoud uit te
voeren van een auto die ruim 50 jaar oud is. Het hulpgereedschap en de
vaardigheid ontbreekt en opgeleid personeel is hiervoor evenmin te
vinden. APK uitvoeren is altijd wel mogelijk, maar dat betreft dan
meestal de eenvoudige zaken zoals banden controleren, remmen of
verlichting testen enz.
Er zijn natuurlijk nog wel enkele specialistische bedrijven voor
reparatie en onderhoud, maar die liggen meestal niet naast je deur. Het
even binnenlopen is er dan niet bij om over de kosten maar te zwijgen. |
|
Zelf
doen:
Kunnen we van de laatste mogelijkheid geen gebruik maken, zijn we
dan wel in staat om het onderhoud of reparatie zelf uit te voeren?
We kunnen ons gelukkig prijzen wanneer een goede vriend of bekende
bereid is om een gedeelte van het onderhoud voor ons te doen.
Meestal blijft het toch beperkt tot het hoogst noodzakelijke en dat
is natuurlijk niet voldoende. Wanneer we bereid zijn om het meeste
onderhoud zelf te doen, dan is een technische hulp of ondersteuning
in de vorm van advies of begeleiding noodzakelijk. Dit alles moet
dan ook met behulp van een bepaald schema met aanwijzingen en uitleg
worden gedaan, zodat elke handeling afgerond kan worden. Hierover
zijn al enkele artikelen geschreven en op deze website te vinden, geïllustreerd
met foto’s zodat alles wat gemakkelijker te volgen en uit te voeren
is.
Er is een lijst samengesteld die gebruikt kan worden bij het
uitvoeren van het onderhoud. (zie lijst beneden).
|
Voorwaarden:
Allereerst zorgen we voor
voldoende werkruimte en verlichting en een schone werkomgeving
indien mogelijk. Vervolgens moeten we zorgen dat die onderdelen die
voor onderhoud in aanmerking komen schoon zijn. Ook als men alleen
maar olie hoeft te verversen zal de omgeving rondom de plug schoon moeten zijn. Ook belangrijke afstelgegevens zoals bij
kleppenstellen noodzakelijk is, hoort men bij de hand te hebben.
Zorg voor voldoende en goed passend gereedschap om het
onderhoud tot een goed einde kunnen brengen. Als
het kan, speciaal gereedschap aanschaffen of reserveren bij
een club zodat men met een onderhoudsklus niet halverwege hoeft te stoppen. Wat zeker zo belangrijk is, is de motivatie en de
wil, maar ook de aardigheid om het onderhoud zelf
te doen. Dat laatste is een goede basis om daadwerkelijk onderhoud
aan onze Traction Avant uit te voeren.
|
|
|
Onderdelen
moeten wel schoon zijn. |
Het voorkomen van pech:
Ook wanneer we minder vaak
onder de motorkap kijken, zullen we toch een gevoel moeten
ontwikkelen voor bepaalde verschijnselen, een verdacht rammeltje of
piepje, dat een aanwijzing zou kunnen zijn van een mogelijke
afwijking. Ook een verdacht luchtje hoort hierbij. Bij tijdig
signaleren hoeven we dan niet meteen aan het ergste te denken en
kunnen dan meteen maatregelen treffen. Het
eenvoudigste, maar ook het belangrijkste is het regelmatig nakijken
van de vloeistoffen zoals het oliepijl, koelvloeistof en het
vloeistofpijl van de accu. Wanneer dat wordt vergeten, kan dat
ernstige gevolgen hebben. Als men de auto regelmatig gebruikt moet
men er een vaste gewoonte van maken om voor de rit alles even
te controleren. Kijk ook regelmatig onder de auto voor lekkages, je
weet maar nooit. Loop ook even om de auto heen en controleer banden
en verlichting of let op dingen die je verdacht voorkomen.
|
|
Aanvang
van een rit of vakantie:
Van de onderdelen die we als
reserve meenemen kunnen we meestal zeggen dat het oude en soms ook
versleten onderdelen zijn. Denk hierbij aan de mooie elektronische
ontsteking die geplaatst is en waarom is dan de vraag? Omdat de oude
niet meer voldeed of niet goed meer functioneerde. Maar wordt wel
als reserve onderdeel meegenomen voor het geval dat….
Als men onderdelen meeneemt, neem dan nieuwe of gereviseerde in
plaats van oude gebruikte want die kunnen zeker weer voor problemen
zorgen. De gebruikelijke onderhoudsmiddelen zoals extra olie,
smeermiddelen en schoonmaakmiddelen behoren hier natuurlijk ook bij.
Men hoeft natuurlijk geen garage-inhoud aan gereedschap mee te nemen
maar wel voldoende om eenvoudige werkzaamheden uit te kunnen voeren.
|
Let op de volgende meest belangrijke punten
bij onderhoud of werkzaamheden aan de auto.
-
Zorg bij reparatie of pech
onderweg voor een schone werkomgeving en voldoende
schoonmaakmiddelen.
-
Blokkeer
de wielen bij bandenpech en ondersteun de auto indien nodig.
-
Gebruik altijd goed
passend gereedschap en neem voldoende mee tijdens de vakantie.
-
Gebruik nieuwe of
op zijn minst geteste onderdelen bij reparatie.
-
Neem wat reserve
onderdelen mee (nieuw of getest), ook tijdens de vakantie (*zie
reserve onderdelen)
-
Werk
zorgvuldig en nauwkeurig
Linken
over dit onderwerp:
Accu onderhoud
Kleppenstellen
Koelvloeistof – antivries
Smeervetten
Ontsteking afstellen in woord en
beeld
Hier
onder een lijst met aandachtspunten die we kunnen gebruiken bij ons
onderhoud en wat zeker eens per jaar gedaan moet worden.
Accu
Bougie
Banden |
|
Zorg voor goed passend gereedschap..... |
Deur en achterklepscharnieren
Doorsmeren smeernippels volgens smeerschema
Olie verversen
Ontsteking
Kleppenstellen
Koelvloeistof
V snaar
Koppelingskabel
Remvloeistof
Remmen
Ruitenwissers
Transmissieolie
Handrem
Verlichting
Carrosserie
Controlelijst: "Eerste Hulp Bij
Onderhoud"
Een uitgebreide controlelijst van de genoemde punten kun
je hier downloaden.
Tevens kun je op de lijst afvinken wat uitgevoerd is zodat je
niet iets kunt
vergeten of overslaan.
|
|
Werken aan een schone motor, wie wil dat niet? |
Dit controleren op aanwezigheid.
(*)Reserve
onderdelen en middelen die we minimaal bij ons moeten hebben:
Krik, slinger, klosjes hout om wiel te blokkeren bij banden
wisselen,
kleppen kunnen stellen, ontsteking kunnen afstellen (met o.a. lamp
met draadjes), eenvoudige spanningsmeter, bougiesleutel en zaklamp.
Veiligheidsmiddelen:
2Kg brandblusser, verbandtrommel (verplicht in het buitenland),
gevarendriehoek en gevarenhesje.
Opmerking:
Ondanks de zorgvuldigheid waarnaar gestreefd is, kan het altijd
gebeuren dat er iets niet duidelijk overkomt. Meldt dit dan hier,
zodat er bij een evaluatie verbeteringen aangebracht kunnen worden
waarvan iedereen dan weer profijt kan hebben.
|
Naar
boven
|
|