Home                      Verhalen over techniek

  Werken en onderhoud aan een 
           Traction Avant



Algemeen:

Werken aan een auto en ook bij onderhoud zijn handelingen die bij een Traction Avant frequenter voorkomen dan bij een moderne auto. Dat heeft alles te maken met de toen geldende regels die beslisten wanneer de olie ververst moest worden, het doorsmeren, of wanneer de ontsteking of kleppen moesten worden nagekeken enz.
Een hele reeks van handelingen dus die na een bepaalde, voor ons nu korte tijd uitgevoerd dienden te worden.
De moderne garages zijn niet meer in staat het totale onderhoud uit te voeren van een auto die ruim 50 jaar oud is. Het hulpgereedschap en de vaardigheid ontbreekt en opgeleid personeel is hiervoor evenmin te vinden. APK uitvoeren is altijd wel mogelijk, maar dat betreft dan meestal de eenvoudige zaken zoals banden controleren, remmen of verlichting testen enz.
Er zijn natuurlijk nog wel enkele specialistische bedrijven voor reparatie en onderhoud, maar die liggen meestal niet naast je deur. Het even binnenlopen is er dan niet bij om over de kosten maar te zwijgen.
Zelf doen: 
Kunnen we van de laatste mogelijkheid geen gebruik maken, zijn we dan wel in staat om het onderhoud of reparatie zelf uit te voeren? We kunnen ons gelukkig prijzen wanneer een goede vriend of bekende bereid is om een gedeelte van het onderhoud voor ons te doen. Meestal blijft het toch beperkt tot het hoogst noodzakelijke en dat is natuurlijk niet voldoende. Wanneer we bereid zijn om het meeste onderhoud zelf te doen, dan is een technische hulp of ondersteuning in de vorm van advies of begeleiding noodzakelijk. Dit alles moet dan ook met behulp van een bepaald schema met aanwijzingen en uitleg worden gedaan, zodat elke handeling afgerond kan worden. Hierover zijn al enkele artikelen geschreven en op deze website te vinden, geïllustreerd met foto’s zodat alles wat gemakkelijker te volgen en uit te voeren is.
Er is een lijst samengesteld die gebruikt kan worden bij het uitvoeren van het onderhoud. (zie lijst beneden).


Voorwaarden:

Allereerst zorgen we voor voldoende werkruimte en verlichting en een schone werkomgeving indien mogelijk. Vervolgens moeten we zorgen dat die onderdelen die voor onderhoud in aanmerking komen schoon zijn. Ook als men alleen maar olie hoeft te verversen zal de omgeving rondom de plug schoon moeten zijn. Ook belangrijke afstelgegevens zoals bij kleppenstellen noodzakelijk is, hoort men bij de hand te hebben. Zorg voor voldoende en goed passend gereedschap om het onderhoud tot een goed einde kunnen brengen. Als het kan, speciaal gereedschap aanschaffen of reserveren bij een club zodat men met een onderhoudsklus niet halverwege hoeft te stoppen. Wat zeker zo belangrijk is, is de motivatie en de wil, maar ook de aardigheid om het onderhoud zelf te doen. Dat laatste is een goede basis om daadwerkelijk onderhoud aan onze Traction Avant uit te voeren.

Onderdelen moeten wel schoon zijn.

Het voorkomen van pech:

Ook wanneer we minder vaak onder de motorkap kijken, zullen we toch een gevoel moeten ontwikkelen voor bepaalde verschijnselen, een verdacht rammeltje of piepje, dat een aanwijzing zou kunnen zijn van een mogelijke afwijking. Ook een verdacht luchtje hoort hierbij. Bij tijdig signaleren hoeven we dan niet meteen aan het ergste te denken en kunnen dan meteen maatregelen treffen. Het eenvoudigste, maar ook het belangrijkste is het regelmatig nakijken van de vloeistoffen zoals het oliepijl, koelvloeistof en het vloeistofpijl van de accu. Wanneer dat wordt vergeten, kan dat ernstige gevolgen hebben. Als men de auto regelmatig gebruikt moet men er een vaste gewoonte van maken  om voor de rit alles even te controleren. Kijk ook regelmatig onder de auto voor lekkages, je weet maar nooit. Loop ook even om de auto heen en controleer banden en verlichting of let op dingen die je verdacht voorkomen.

Aanvang van een rit of vakantie:
Van de onderdelen die we als reserve meenemen kunnen we meestal zeggen dat het oude en soms ook versleten onderdelen zijn. Denk hierbij aan de mooie elektronische ontsteking die geplaatst is en waarom is dan de vraag? Omdat de oude niet meer voldeed of niet goed meer functioneerde. Maar wordt wel als reserve onderdeel meegenomen voor het geval dat….
Als men onderdelen meeneemt, neem dan nieuwe of gereviseerde in plaats van oude gebruikte want die kunnen zeker weer voor problemen zorgen. De gebruikelijke onderhoudsmiddelen zoals extra olie, smeermiddelen en schoonmaakmiddelen behoren hier natuurlijk ook bij. Men hoeft natuurlijk geen garage-inhoud aan gereedschap mee te nemen maar wel voldoende om eenvoudige werkzaamheden uit te kunnen voeren.


Let op de volgende meest belangrijke punten bij onderhoud of werkzaamheden aan de auto.

  • Zorg bij reparatie of pech onderweg voor een schone werkomgeving en voldoende schoonmaakmiddelen.

  •  Blokkeer de wielen bij bandenpech en ondersteun de auto indien nodig.

  • Gebruik altijd goed passend gereedschap en neem voldoende mee tijdens de vakantie.

  • Gebruik nieuwe of op zijn minst geteste onderdelen bij reparatie.

  •   Neem wat reserve onderdelen mee (nieuw of getest), ook tijdens de vakantie (*zie reserve onderdelen)

  • Werk zorgvuldig en nauwkeurig

     Linken over dit onderwerp:
                    Accu onderhoud
                    Kleppenstellen
                    Koelvloeistof – antivries
                    Smeervetten
                    Ontsteking afstellen in woord en beeld

Hier onder een lijst met aandachtspunten die we kunnen gebruiken bij ons onderhoud en wat zeker eens per jaar gedaan moet worden. 
          Accu 
          Bougie
          Banden

             Zorg voor goed passend gereedschap.....

          Deur en achterklepscharnieren
          Doorsmeren smeernippels volgens smeerschema
          Olie verversen
          Ontsteking
          Kleppenstellen
          Koelvloeistof
          V snaar
          Koppelingskabel
          Remvloeistof
          Remmen
          Ruitenwissers
          Transmissieolie
          Handrem
          Verlichting
          Carrosserie


Controlelijst: "Eerste Hulp Bij Onderhoud"
Een uitgebreide controlelijst van de genoemde punten kun je
hier downloaden.
Tevens kun je op de lijst afvinken wat uitgevoerd is zodat je niet iets kunt vergeten of overslaan.


        Werken aan een schone motor, wie wil dat niet?

Dit controleren op aanwezigheid. 
(*)Reserve onderdelen en middelen die we minimaal bij ons moeten hebben: 

Krik, slinger, klosjes hout om wiel te blokkeren bij banden wisselen, kleppen kunnen stellen, ontsteking kunnen afstellen (met o.a. lamp met draadjes), eenvoudige spanningsmeter, bougiesleutel en zaklamp.

Veiligheidsmiddelen:

2Kg brandblusser, verbandtrommel (verplicht in het buitenland), gevarendriehoek en gevarenhesje.

Opmerking:

Ondanks de zorgvuldigheid waarnaar gestreefd is, kan het altijd gebeuren dat er iets niet duidelijk overkomt. Meldt dit dan hier, zodat er bij een evaluatie verbeteringen aangebracht kunnen worden waarvan iedereen dan weer profijt kan hebben.

Naar boven

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015