Olietemperatuur
belangrijk
We hebben het bijna altijd over de temperatuur van de koelvloeistof
in de motor maar praten nooit over de olietemperatuur. Deze is zeker
zo belangrijk en vooral als de koeling van de radiator te wensen
overlaat wat meestal met inwendige vervuiling te maken heeft. Mede
hierdoor kan de olietemperatuur tot ongewenste waarde stijgen. Een
normale olietemperatuur in het carter is moeilijk te geven en is
afhankelijk van motorvermogen en prestaties maar kan varieren van 80
Graden Celcius tot aan zo'n 150 Graden Celcius toe. Bij veelvuldig
voorkomen van deze laatst genoemde hoge temperatuur wordt meestal
aan een oliekoeler toepassing gedacht. Bij een slechte waterkoeling
waarbij er temperaturen van 90 Graden Celcius worden overschreden
zal na verloop van tijd ook de olietemperatuur een steentje
bijdragen. Voor een oliepomp zoals die van een Traction met de
bijbehorende toleranties zal dan zeker ontaarden in drukverlies.
|
Oliedruk geeft
temperatuur indicatie
We kunnen door de druk af te lezen van de oliedrukmeter (indien
aanwezig) enigszins herleiden hoe het met de temperatuur van de olie
gesteld staat. De aanwijzing van oliedruk bij koude en bij warme
motor mogen niet al te veel verschillen. Wanneer de oliedruk bij
warm stationair draaiende motor onder de 0,4 bar daalt, moeten we
ons langzaam zorgen gaan maken. Dit is een waarde waarbij smering op
sommige plaatsen achter kan blijven. Gebruik dan ook nooit een olie
die niet voor een Traction bestemd is zoals een 15W40 olie.
|

Minimale en maximale
olietemperaturen zijn afhankelijk van de conditie van de motor en
belasting. Bij het bereiken van de maximale olietemperatuur, vooral
bij de topveren, treedt er oxydatie op die de olie snel laat
verouderen. Een anti- oxydatiedope in de olie moet dit tegengaan.
Een singlegrade olie is dus hier in het nadeel omdat bij deze de
dope ontbreekt.
|
Normale
omstandigheden
Onder normale omstandigheden wordt verstaan dat de koeling voor de
motor in optimale conditie verkeerd.
Dit is een situatie die bij een nieuwe motor voorkomt en ook zo
blijft bij toepassing van moderne koelmiddelen. De
koelwatertemperatuur wordt nu alleen nog maar bepaald door de
thermostaat die bij moderne motoren zo rond de 90 graden Celsius
wordt gehouden. Bij normaal gebruik van de auto, dus zonder extra
belasting van bijvoorbeeld het trekken van een caravan of het rijden
in de bergen, komt de olietemperatuur niet veel hoger dan 90 graden
Celsius. Voor een Traction Avant kunnen we ongeveer hetzelfde
vaststellen mits het koelsysteem aan bovengenoemde voorwaarde
voldoet met het verschil dat de koelwatertemperatuur voor deze auto
zo rond de 80 graden Celsius moet zijn. Dit laatste kan geregeld
worden door gebruik van een thermostaat of een rolhoes.
|

De olietemperatuur
mag een waarde hebben die tussen de 70- en 120 Graden Celcius
ligt. |
|
Ongewenste
omstandigheden
Wanneer we nu onze Traction bekijken dan zien we dat het merendeel van
de gebruikers te maken heeft met koelingsproblemen. De
koelwatertemperatuur loopt hoger op dan we willen en vaak wordt er
een ventilator bijgeplaatst om dit te compenseren. Meestal wordt met
kunst en vliegwerk de koelwatertemperatuur laag gehouden, maar blijft het
hierbij? Omdat de koelwatertemperatuur al waarde aanneemt die niet
wenselijk is, wordt op een andere manier ook nog eens extra
warmte overgebracht van de olievoorraad uit het carter. Wanneer de koelwatertemperatuur binnen
normale grenzen
blijft zal ook de olietemperatuur dat doen.
Oliepomp en
zijn beperkingen
De oliepomp is berekend met een wat grotere reserve waarbij er
voldoende druk overblijft ook wanneer er in de loop der jaren wat
slijtage is ontstaan. Hij heeft dus als het ware een
overcapaciteit en dit geldt dus voor normale gebruiksomstandigheden
zoals bij olietemperaturen van 90 graden Celsius. Alleen onder deze
voorwaarden hebben we dus een overcapaciteit. Maar wat gebeurt er
wanneer de olietemperatuur de waarde aan gaat nemen van ruim 100
graden of zelfs hoger? De olie wordt dan dunner en dat gebeurt met
bijna alle oliesoorten en zelfs met een 20W50. Het is dan alsof we
een moderne oliesoort gebruiken met een lage viscositeit.
Slechte
waterkoeling met gevolgen
Zien we dat we met de koeling al niet meer aan de standaard
voorwaarden kunnen voldoen en dat dit gevolgen kan hebben, blijkt dat ook de
te hoge olietemperatuur hieraan kan bijdragen. Door
de combinatie slijtage oliepomp en de te dunne olie treedt er een
oliedruk verlaging op die voor een tekort aan smering van bijvoorbeeld de
tuimelaars en andere te smeren onderdelen zal zorgen. Dat er
daardoor mogelijke motorschade kan ontstaan zal duidelijk zijn.
Compensatie
bij te hoge olietemperaturen
Het enige wat overblijft is om een dikkere oliesoort toe te passen als
compensatie voor de te hoge olietemperaturen. Ook kunnen we
bijvoorbeeld een rustige rijstijl er op na gaan houden zodat de
motor niet al te zwaar wordt belast. Door het vervangen van de oude
oliepomp (versleten) door een nieuwe of gereviseerde oliepomp kan
het drukverlies enigszins worden gecompenseerd zodat er wat minder
olie weg kan lekken. Eventueel kan ook nog gekeken worden voor een
extra toevoeging in de olie voor motor gebruik onder extreme
omstandigheden. Als laatste mogelijkheid wat koelribben op de
carterpan aanbrengen zodat het oppervlak wat wordt vergroot en dus
ook het koelend vermogen.
|
|

|