Oliepompen
De oliepompen van de Tractions lijken
allemaal op elkaar maar toch zijn er kleine verschillen die je
alleen opmerkt als je goed kijkt. Het grootste verschil zien we bij
de ontlastklep. Dat is een inrichting die de oliedruk binnen
bepaalde grenzen houdt. Bij de oudere oliepompen kan daarom de
oliedruk ingesteld worden terwijl de nieuwere een vaste instelling
hebben. In de praktijk maakt het niet zoveel uit want in principe
doen ze allebei hetzelfde. De oliepompen zijn dan ook uitwisselbaar
en zelfs voor de HY-bus komen we deze oliepomp tegen.
Wat
is nu een goede oliedrukwaarde?
Ervan
uitgaande dat er een voorgeschreven olie wordt toegepast,
bijvoorbeeld een SAE 30 of een 20W50, dan zal bij een koude start
de oliedruk boven de 3 atm uit moeten komen. Bij warme motor
schommelt de oliedrukwaarde dan tussen de 2 en 2,5 atm bij een
snelheid van ongeveer 75 km/uur of iets boven de 2000 toeren/min.
Stationair komt hij dan bij warme motor iets onder de 1 atm. en
mag best een 0,5 atm zijn wanneer de motor extra belast is geweest
of bij hoge buitentemperaturen.
Oliesoort:
In
geen geval zou ik andere oliesoorten toepassen zoals een 15W40 of
moderner, deze oliesoorten zijn ongeschikt voor dit soort motoren.
We hebben het bij deze oude motoren wel over toleranties van ruim
70 jaar geleden en daar past eigenlijk geen moderne olie bij. De
hoofdlagers zouden het misschien nog aankunnen gezien hun
oppervlakte maar de pistonpennen in de zuigers, die afhankelijk
zijn van spatsmering, krijgen het dan toch behoorlijk te verduren.
Slijtage zal hier dan ook als eerste optreden. Daarbij komt nog
dat de olie, welke soort dan
ook, aan verandering onderhevig is. Een olie met bepaalde
specificaties zoals bijvoorbeeld een 20W50 zal na een bepaalde
gebruiksduur geen 20W50 meer zijn en andere specificaties hebben.
Vandaar dat de fabrikanten onder andere hiervoor bepaalde
verversingstermijnen voorschrijven en dat was voor de oude oliesoorten maximaal 3000 Km. Dat geldt ook voor de 20W50 ook al is
deze olie al modern te noemen gezien zijn toevoegingen. De
vuildeeltjes worden welliswaar zwevend gehouden maar ze worden er
nog steeds niet uitgefilterd.
Zelfs nu, bij nieuwe auto’s, wanneer
men zich niet houdt aan de voorgeschreven olie en
verversingstermijnen, die de fabrikant voorschrijft, vervalt de
garantie.
Tandwielen
De tandwielen lijken onverwoestbaar gezien de robuustheid maar
schijn bedriegt. Buiten het gegeven dat de tanden kunnen beschadigen
door slijtagedeeltjes in de olie, moet ook da pasvorm in de
behuizing binnen bepaalde toleranties zijn. Er mag dan ook geen
speling ontstaan want dat zorgt meteen voor drukverlies. Ook al zou
men kiezen voor nieuwe tandwielen voor een eventuele revisie dan nog
moet gelet worden of de behuizing nog voldoet en ook hier niet te
veel slijtage aanwezig is.
Oliepomprevisie
Een oliepomprevisie is alleen interessant als er niet al te veel
slijtage op de tandwielen en behuizing aanwezig is. De grondplaat
die de aanzuigkant vertegenwoordigd van de oliepomp moet op inlopen
beoordeeld worden. Deze is wel makkelijk te vervangen en kan zelfs
de pomp weer in goede conditie brengen.
Ook de pasvorm van kogel of zuiger van de ontlastklep mag niet te
veel speling vertonen omdat ook hier olie kan lekken bij de
oliedrukopbouw.
Ontlastklep
Door vuilafzetting, kan het mechanisme
welke de oliedruk regelt,
vastzitten. Wanneer voor reiniging alles uit elkaar is gehaald,
moet deze instelling weer gecontroleerd worden op de goede
werkdruk van 2,5 atm. Het bijstellen van de oliedruk is niet
altijd mogelijk omdat er een type is met een vaste instelling zie
foto rechts. Deze werkt met een zuigertje en veer in plaats van een
kogeltje en veer. Het werkprincipe blijft gelijk!
Zie
ook hoofdstuk "werking
oliedrukpomp".
|

Hier is duidelijk de zeef van de oliepomp te zien. De naam zeef is een
groot woord want hij houdt alleen grote vuildelen tegen zoals
afdichtingsresten.

|