Home          Motor overzicht      
     Oliepomp

De oliepomp, een eenvoudig mechanisme die door middel van twee tandwielen in een behuizing, aangedreven door de motor een oliedruk op kan bouwen die voor smering van diverse motoronderdelen moet zorgdragen.


Oliepompen
De oliepompen van de Tractions lijken allemaal op elkaar maar toch zijn er kleine verschillen die je alleen opmerkt als je goed kijkt. Het grootste verschil zien we bij de ontlastklep. Dat is een inrichting die de oliedruk binnen bepaalde grenzen houdt. Bij de oudere oliepompen kan daarom de oliedruk ingesteld worden terwijl de nieuwere een vaste instelling hebben. In de praktijk maakt het niet zoveel uit want in principe doen ze allebei hetzelfde. De oliepompen zijn dan ook uitwisselbaar en zelfs voor de HY-bus komen we deze oliepomp tegen.

Wat is nu een goede oliedrukwaarde?
 

Ervan uitgaande dat er een voorgeschreven olie wordt toegepast, bijvoorbeeld een SAE 30 of een 20W50, dan zal bij een koude start de oliedruk boven de 3 atm uit moeten komen. Bij warme motor schommelt de oliedrukwaarde dan tussen de 2 en 2,5 atm bij een snelheid van ongeveer 75 km/uur of iets boven de 2000 toeren/min. Stationair komt hij dan bij warme motor iets onder de 1 atm. en mag best een 0,5 atm zijn wanneer de motor extra belast is geweest of bij hoge buitentemperaturen.

Oliesoort:
In geen geval zou ik andere oliesoorten toepassen zoals een 15W40 of moderner, deze oliesoorten zijn ongeschikt voor dit soort motoren. We hebben het bij deze oude motoren wel over toleranties van ruim 70 jaar geleden en daar past eigenlijk geen moderne olie bij. De hoofdlagers zouden het misschien nog aankunnen gezien hun oppervlakte maar de pistonpennen in de zuigers, die afhankelijk zijn van spatsmering, krijgen het dan toch behoorlijk te verduren. Slijtage zal hier dan ook als eerste optreden. Daarbij komt nog dat de olie, welke soort dan ook, aan verandering onderhevig is. Een olie met bepaalde specificaties zoals bijvoorbeeld een 20W50 zal na een bepaalde gebruiksduur geen 20W50 meer zijn en andere specificaties hebben. Vandaar dat de fabrikanten onder andere hiervoor bepaalde verversingstermijnen voorschrijven en dat was voor de oude oliesoorten maximaal 3000 Km. Dat geldt ook voor de 20W50 ook al is deze olie al modern te noemen gezien zijn toevoegingen. De vuildeeltjes worden welliswaar zwevend gehouden maar ze worden er nog steeds niet uitgefilterd.
Zelfs nu, bij nieuwe auto’s, wanneer men zich niet houdt aan de voorgeschreven olie en verversingstermijnen, die de fabrikant voorschrijft, vervalt de garantie.  

Tandwielen
De tandwielen lijken onverwoestbaar gezien de robuustheid maar schijn bedriegt. Buiten het gegeven dat de tanden kunnen beschadigen door slijtagedeeltjes in de olie, moet ook da pasvorm in de behuizing binnen bepaalde toleranties zijn. Er mag dan ook geen speling ontstaan want dat zorgt meteen voor drukverlies. Ook al zou men kiezen voor nieuwe tandwielen voor een eventuele revisie dan nog moet gelet worden of de behuizing nog voldoet en ook hier niet te veel slijtage aanwezig is.

Oliepomprevisie
Een oliepomprevisie is alleen interessant als er niet al te veel slijtage op de tandwielen en behuizing aanwezig is. De grondplaat die de aanzuigkant vertegenwoordigd van de oliepomp moet op inlopen beoordeeld worden. Deze is wel makkelijk te vervangen en kan zelfs de pomp weer in goede conditie brengen.
Ook de pasvorm van kogel of zuiger van de ontlastklep mag niet te veel speling vertonen omdat ook hier olie kan lekken bij de oliedrukopbouw.

Ontlastklep
Door vuilafzetting, kan het mechanisme welke de oliedruk regelt, vastzitten. Wanneer voor reiniging alles uit elkaar is gehaald, moet deze instelling weer gecontroleerd worden op de goede werkdruk van 2,5 atm. Het bijstellen van de oliedruk is niet altijd mogelijk omdat er een type is met een vaste instelling zie foto rechts. Deze werkt met een zuigertje en veer in plaats van een kogeltje en veer. Het werkprincipe blijft gelijk!

Zie ook hoofdstuk  "werking oliedrukpomp".


Hier is duidelijk de zeef  van de oliepomp te zien. De naam zeef is een groot woord want hij houdt alleen grote vuildelen tegen zoals afdichtingsresten.



                        Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 22-02-2015