Olielekkage
bij oude auto's
Bij een oude auto is het bijna gebruikelijk dat ze wat olie
lekken. Er is niet veel olie voor nodig om een grote vlek op
de vloer te creëren. Eigenlijk is dit vrij onschuldig
maar niemand wil dat natuurlijk. Lees hierover ook het verhaal in
Nieuwsbrief
43. De lekkage wat in het verhaal vermeld wordt heeft te
maken met het doorzweten van de olie langs bijvoorbeeld de
afdichting van de carterpan of van het kleppendeksel en dat is
zoals gezegd bij de meeste motoren een normaal verschijnsel.
Ook de olievuldop of carterontluchting kunnen bijdragen aan een
paar oliedruppeltjes op de vloer. Het wordt pas erg als het om
grotere hoeveelheden gaat.
Ongebruikelijke
olielekkage
Er zijn nog andere mogelijkheden om olieplassen onder de motor
te krijgen. Een belangrijke oorzaak is de afdichting van het
hoofdlager of krukaslager naar het vliegwiel toe. Hier zit een
speciale afdichting. Deze afdichting bestaat uit twee halve
lagerschalen waarin een soort grafietkoord wordt geperst met
de juiste ronding verkregen door gebruik te maken van het
hulpgereedschap (caliber) MR-3505-1. Deze rol heeft dus dezelfde diameter als de uitgaande krukas-as van de motor.
Werkwijze voor
het verkrijgen van de juiste afdichting
De procedure voor het aanbrengen van deze afdichting, en waar
op gelet moet worden bij de montage van deze afdichting, wordt
beschreven in het handboek op bladzijde 26 en 27 met de
afbeelding 15a.
De plaats waar de afdichting komt mag nooit bij een revisie
van de krukas nageslepen worden.
Het nastellen van de afdichting kan gebeuren door de halve
schaaldelen iets naar elkaar toe te brengen. Eenmaal afgesteld
behoeft de afdichting verder geen onderhoud.
Toch lekkage
ondanks goede krukaslagerafdichting!
Ondanks de goede afstelling van deze twee lagerschalen kan
deze afdichting toch lekkage veroorzaken. Dit heeft vaak een
andere oorzaak. Het heeft grotendeels te maken met een interne
vervuiling of beter gezegd het dichtslibben van de
oliekanalen. Juist op de de plaats waar het krukaslager
overgaat in een afdichting is een pijpje gemonteerd voor het
afvoeren van de olie die het krukaslager heeft gesmeerd. Dit
pijpje moet er dus voor zorgen dat er geen druk wordt
opgebouwd voor de krukasafdichting.
Olie
afvoerpijpje
De olie die dus afkomt van het laatste krukaslager wordt via
het pijpje afgevoerd naar de olie in de carterpan. Door
verstopping van het afvoerpijpje krijgt de krukasafdichting
teveel overdruk met het gevolg van olielekkage. Sommige
Tractionisten boren daarom gaatjes in het pijpje om alsnog
een beter afvoer te krijgen maar dit is in de meeste gevallen
een lapmiddel omdat vuil of aanslag ook voor het pijpje
kan zitten.
Mogelijk
oplossing voor olielekkage
Het pijpje reinigen wanneer de carterpan verwijderd moet
worden voor bijvoorbeeld een schoonmaakbeurt of voor het
vervangen van de carterpan pakking. Dit reinigen kan het
beste gebeuren met bijvoorbeeld WD40 als oplosmiddel. Door met
het verlengstaafje van de spuitbus in het pijpje te spuiten, en
dit verschillende malen te herhalen, kan veel inwendig vuil of
aanslag worden verwijderd. Als de motor uitgenomen is kan het
vliegwiel verwijderd worden waarna de halve lagerschalen iets
bijgesteld kunnen worden.
|

A
Geeft de olieafdichting aan die uit twee delen bestaat,
ingesloten in twee lagerschalen.
B Het
pijpje die voor de olieafvoer moet zorgen van het krukaslager.

De pers drukt de rol
MR 3505 in de afdichting (A)
die opgesloten wordt in de twee helften van de lagerschalen (B).
De halve lagerschalen (B)
worden gemonteerd op de steun (C)
MR 3505-2. Alleen op deze manier van monteren kan een goede
afdichting voor de krukas-as verkregen worden.
|