Home                 

     Nog steeds koelingsproblemen ?


Nog steeds koelingsproblemen?
Wie praat er niet over?
Ik koop maar een nieuwe radiator voor een betere koeling!. Het koelingsprobleem houdt ons nog steeds bezig. Het is dan ook een terugkomend onderwerp bij welke gelegenheid dan ook. Ook bij mensen die al wat langer een Traction bezitten hoor je wel eens dat ze wel iets aan het koelings probleem willen doen. Het is een niet uit te roeien fenomeen en dat kan ook bijna niet anders na 80 jaar, in het ergste geval, verwaarlozing van het koelsysteem. Ook al wordt er 10 jaar of langer koelvloeistof of antivries in je Traction gebruikt het probleem zit er als het ware ingebakken zowel letterlijk als figuurlijk. Als je nu in de motor kon kijken, zou je niet geloven wat je te zien krijgt. Haal de waterpomp er maar eens af dan kun je het begin van de ellende al zien. Ook in de radiator is ruim voldoende bezinksel voorhanden om deze niet meer goed te laten functioneren. De roest en ketelsteen heeft in de motor een laagdikte opgebouwd die te vergelijken is met de dikte van de cilinderwand. Onderin de motor zitten de bussen aan elkaar vast als of ze een geheel vormen. Bij de meeste tractionisten is de veronderstelling dat wanneer je de radiator vervangt het koelingsprobleem is opgelost. Niets is minder waar, ook al zou je de radiator dikker maken zoals sommige willen, los je het probleem niet op. 
Eén oplossing ligt voor de hand, motor schoonmaken. Maar hoe? Als we even de werking van de motor bekijken dan zien we dat de cilinderbussen gekoeld worden door  water. Het water wordt daarna weer gekoeld in de radiator waardoor de rijwind stroomt. Dit water wordt in beweging gezet door een waterpomp. Maar hier houdt de koeling niet op. Ook het motorblok doet mee aan de koeling door zijn uitstraling aan de buitenlucht. Verder doet het oliecircuit ook mee en draagt zijn steentje bij aan de koeling. Alles bij elkaar opgeteld vormt dit dus de totale koeling van de motor. Bij verwaarlozing van een van deze drie elementen verdwijnt er een stuk van onze koeling. Een radiator is gemakkelijk te vervangen, maar zoals we gezien hebben vormt dit maar een onderdeel van het geheel. Ook aan het oliecircuit is weinig te veranderen om meer koeling te verkrijgen, zij het dat we een oliekoeler plaatsen en dat is gezien de constructie van de Traction moeilijk uitvoerbaar. Blijft alleen de motor over! 
De eerste optie is het uit elkaar halen van de motor en van binnen schoonmaken. Niet voor iedereen weggelegd en alleen toe te passen bij een motorrevisie. De tweede oplossing is om chemische middelen toe te passen die ketelsteen en roest oplossen. Geen gemakkelijke oplossing omdat de roest en kalk, door de jaren heen opgebouwd, zich niet zo maar een twee drie laten verwijderen. Wanneer we hiertoe overgaan moeten we zeker op een langdurige behandeling rekenen. Voor dit zware probleem hebben we dan ook zwaar geschut nodig en dan blijft er voor ons nog maar een ding  over en dat is caustic soda. Een loog die ook wel eens als ontstopper gebruikt wordt. 
Wil je zo’n behandeling overwegen, ga dan eens een kijkje nemen op 
koelingsproblemen oplossen.
 
Is echt na een aantal van deze behandelingen het koelingsprobleem nog steeds niet opgelost,
overweeg dan een motorrevisie. 


Hier zien we de roest- en kalkaanslag op de cilinderwand en dat is niet mis. De cilinders zaten bij mij op deze manier aan elkaar vast geklonterd. Slechte koeling dus, ook voor de zuigers en zuigerveren en hierdoor als gevolg versnelde slijtage. Je kunt het zien als een kettingreactie.


Met geweld moesten de cilinderbussen verwijderd worden. Het leek wel of ze vastgelast zaten.

Motor versleten:
Waarschijnlijk heeft de motor al wat olieverbruik en is het geheel in een al wat “versleten” staat, ga dan niet prutsen met antikalk of loog of wat voor middel dan ook, maar neem een beslissing die voor de komende jaren meer plezier geeft voor het gebruik van je Traction Avant en voor jezelf.  Veel is afhankelijk van je financiële draagkracht of je eigen handigheid, maar neem een weloverwogen besluit, je Traction moet langer mee gaan dan vandaag!


Korte verhalen over de Traction uit een reeks van verhalen, geschreven door 
Ben E Kulsdom.

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006- -  www.kulsdom.be
Privacyverklaring
- Contact - Bijgewerkt: 31-07-2015