Nog
steeds koelingsproblemen?
Wie praat er niet over? “Ik koop maar een nieuwe radiator voor een
betere koeling”!. Het koelingsprobleem houdt ons nog steeds bezig.
Het is dan ook een terugkomend onderwerp bij welke gelegenheid dan ook. Ook
bij mensen die al wat langer een Traction bezitten hoor je wel eens dat
ze wel iets aan het koelings probleem willen doen. Het is een niet uit
te roeien fenomeen en dat kan ook bijna niet anders na 80 jaar, in het
ergste geval, verwaarlozing van het koelsysteem. Ook al wordt er 10 jaar
of langer koelvloeistof of antivries in je Traction gebruikt het probleem
zit er als het ware ingebakken zowel letterlijk als figuurlijk. Als je
nu in de motor kon kijken, zou je niet geloven wat je te zien krijgt. Haal de
waterpomp er maar eens af dan kun je het begin van de ellende al zien. Ook
in de radiator is ruim voldoende bezinksel voorhanden om deze niet meer
goed te laten functioneren. De roest en ketelsteen heeft in de motor een
laagdikte opgebouwd die te vergelijken is met de dikte van de
cilinderwand. Onderin de motor zitten de bussen aan elkaar vast als of ze een
geheel vormen. Bij de meeste tractionisten is de veronderstelling dat wanneer je de radiator vervangt het koelingsprobleem is
opgelost. Niets is minder waar, ook al zou je de radiator dikker maken
zoals sommige willen, los je het probleem niet op.
Eén oplossing ligt voor
de hand, motor schoonmaken. Maar hoe? Als we even de werking van de
motor bekijken dan zien we dat de cilinderbussen gekoeld worden door water. Het water wordt daarna weer gekoeld in de radiator
waardoor de rijwind stroomt. Dit water wordt in beweging gezet door een
waterpomp. Maar hier houdt de koeling niet op. Ook het motorblok doet mee
aan de koeling door zijn uitstraling aan de buitenlucht. Verder doet het
oliecircuit ook mee en draagt zijn steentje bij aan de koeling. Alles
bij elkaar opgeteld vormt dit dus de totale koeling van de motor. Bij
verwaarlozing van een van deze drie elementen verdwijnt er een stuk van
onze koeling. Een radiator is gemakkelijk te vervangen, maar zoals we
gezien hebben vormt dit maar een onderdeel van het geheel. Ook aan het
oliecircuit is weinig te veranderen om meer koeling te verkrijgen, zij
het dat we een oliekoeler plaatsen en dat is gezien de constructie van
de Traction moeilijk uitvoerbaar. Blijft alleen de motor over!
De eerste optie is het uit elkaar halen van de motor en van binnen
schoonmaken. Niet voor iedereen weggelegd en alleen toe te passen bij een
motorrevisie. De tweede oplossing is om chemische middelen toe te passen
die ketelsteen en roest oplossen. Geen gemakkelijke oplossing omdat de
roest en kalk, door de jaren heen opgebouwd, zich niet zo maar een twee
drie laten verwijderen. Wanneer we hiertoe overgaan moeten we zeker op
een langdurige behandeling rekenen. Voor dit zware probleem hebben we
dan ook zwaar geschut nodig en dan blijft er voor ons nog maar een ding
over en dat is caustic soda. Een loog die ook wel eens als
ontstopper gebruikt wordt.
Wil je zo’n behandeling overwegen, ga dan eens een kijkje nemen op
koelingsproblemen oplossen.
Is echt na een aantal van deze behandelingen het koelingsprobleem nog
steeds niet opgelost, overweeg
dan een motorrevisie.
|

Hier
zien we de roest- en kalkaanslag op de cilinderwand en dat is niet mis.
De cilinders zaten bij mij op deze manier aan elkaar vast geklonterd. Slechte
koeling dus, ook voor de zuigers en zuigerveren en hierdoor als gevolg
versnelde slijtage. Je kunt het zien als een kettingreactie.

Met
geweld moesten de cilinderbussen verwijderd worden. Het leek wel of ze
vastgelast zaten. |
Motor
versleten:
Waarschijnlijk heeft de motor al wat olieverbruik en is het geheel in
een al wat “versleten” staat, ga dan niet prutsen met antikalk of
loog of wat voor middel dan ook, maar neem een beslissing die voor de komende jaren meer plezier
geeft voor het gebruik van je Traction Avant en voor jezelf. Veel is
afhankelijk van je financiële draagkracht of je eigen handigheid, maar
neem een weloverwogen besluit, je Traction moet langer mee gaan dan
vandaag!
|