Nieuwsbrief nummer 57     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Brandstofslang en lekkage
Gelukkig dat er een luchtje aan benzine zit want als we dat ruiken dan kan er iets aan de hand zijn. Meestal raken we vertrouwd aan het benzineluchtje die om de Traction heen hangt, dat hoort bij een oldtimer denken we. Maar toch moeten we er altijd op bedacht zijn of het daadwerkelijk geen kwaad kan of dat er ergens toch nog een lekkage is, je weet maar nooit. 
Meestal bij warm weer en na een ritje met de Traction kan het gebeuren dat de benzine in de vlotterkamer van de carburateur uitzet door de hitte uitstraling van de uitlaat en daardoor overloopt. Het teveel aan benzine stroomt dan door het overlooppijpje naar buiten. Het hoeft niet veel te zijn maar enkele druppels benzine kunnen je laten denken of er een serieuze lekkage is. Je raakt eraan gewend als je weet dat dit gebeurt en daar schuilt namelijk dan een gevaar in. Er is namelijk geen verschil in de waarneming of er niets aan de hand is of we hebben daadwerkelijk met een lekkage te doen.
Lees hier verder...

Deze dubbel gepanserde brandwerende brandstofslang is geschikt voor benzine, diesel, bio-diesel.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Is de Traction Oké
Het maakt niet uit of de Traction vaak in de stalling staat of niet maar in de wintermaanden heeft zij toch wel wat extra aandacht nodig. Om met de banden te beginnen is het rubber wat stugger en zullen er, wanneer de banden niet goed op druk zijn, platte kanten in het loopvlak komen. Oude banden zijn hier gevoeliger voor en het zal dan ook langer duren voor dit bij het rijden verdwenen is. De Traction wat vaker iets verplaatsen kan dit voorkomen of wat meer lucht in de banden brengen is een betere oplossing. Zie Bandenspanning.
Wanneer de Traction in een afgesloten ruimte staat is het verstandig de deuren in het eerste slot te zetten. Raam en achterklep niet vergeten iets open te zetten. Hierdoor kan het deurrubber in zijn oorspronkelijke stand terugkeren en voorkomt het lekkage bij een regenbui in de zomermaanden. Het rubber blijft dan ook veerkrachtiger. Eventueel met wat talkpoeder behandelen om uitdrogen te voorkomen.
Het rempedaal een paar keer indrukken voorkomt lekkage en vastplakken van de remcups. Wat verse remolie komt dan ook aan de buitenzijde van de remcups en voorkomt hier dan roestvorming. Ook voor het koppelingspedaal kunnen we hetzelfde doen. Een paar keer indrukken is voldoende zodat de koppelingsplaat niet kan blijven plakken of vast kan gaan zitten. Belangrijk is dat we muffe geurtjes in de Traction door vocht in de lucht kunnen voorkomen. Een "vochtvreter" in de Traction plaatsen kan wonderen verrichten.

Wanneer alles oké is geeft dat zeker een goed gevoel. 
Traction kleuren
De Traction Avant kende in de beginjaren nog maar weinig kleuren. Zwart, beige, blauw en grijs waren wel de meest bekende. Later kwamen daar nog wat kleuren bij. Deze kleuren werden gecodeerd met een ACxxx letter nummer combinatie die uniek was en alleen gebruikt werd door Citroën. Deze zelfontwikkelde code zou in de toekomst gebruikt kunnen worden als kopie voor later zodat de kleurkeuze makkelijker kon worden bepaald. Handig voor later maar er zat ook een nadeel in en dat kwam doordat Citroën de verf bij verschillende verffabrikanten ging bestellen. Zo kon het gebeuren dat, ondanks de ingevoerde ACxxx code, de verfkleur bij de ene fabrikant anders kon zijn dan bij de andere. Bij een nabestelling met een ACxxx code kan de kleur dus afwijken van hetgeen  je al op de Traction had zitten. Door sommige Traction liefhebbers zijn de ACxxx kleuren, om deze redenen, met een kleurenstalenwaaier vergeleken en in een RAL codering omgezet wat ook een mogelijkheid is.
Lees hier verder...

Voor wie van kleurenvrijheid houdt voor de Traction Avant heeft keuze genoeg en hoeft zich niet te houden aan het beperkte aanbod ACxxx kleuren.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016