Nieuwsbrief nummer 99     2021 
 
11de jaargang
Informatie en aanvulling CitroŽntechniek 
Traction Avant 11BL

Antivriestester
Er komt een moment dat je wilt weten hoe het staat met de vorstbeveiliging van je koelsysteem. Het wordt wel eens vergeten omdat het vaak jaren duurt voordat dopes en dus de vorstbeveiliging op zijn einde loopt. Sommige soorten antivries kunnen soms wel meer dan 60.000 kilometer meegaan en dat betekent voor een Traction bijna levenslang. Eenmaal het koelsysteem gevuld met nieuwe antivries en je hebt er bij wijze van spreke geen omkijken meer naar. Bij mijn Traction de ervaring opgedaan dat na ongeveer 20 jaar gebruik deze nog steeds niet vervangen is en bij een meting deze een vorstbeveiliging had van nog ruim 30 Graden Celcius.
Het wordt natuurlijk een ander verhaal wanneer je de Traction dagelijks gebruikt. 


Lees hier verder...

Antivriestester met ingebouwde temperatuurmeter.

Vapour lock problemen bijna normaal

Gezien de belangstelling voor dit onderwerp zijn er nog veel Traction liefhebbers die met dit probleem kampen. Ga er niet blindelings van uit dat door het vervangen van onderdelen zoals carburateur of brandstofpomp de problemen zijn opgelost. Nieuwe onderdelen kunnen namelijk ook voor problemen zorgen! 
Allereerst de brandstofpomp waar klepjes met veertjes de afdichting moeten verzorgen bij uitgeschakelde motor. Beschadiging van de klepjes of corrosie van de zetel waar het klepje tegenaan komt of gewoon vuil wat in de benzine zit kan er voor zorgen dat de afdichting niet meer optimaal is. Bij de carburateur is het zwakke punt de vlotternaald die niet afdicht of wat ook kan gebeuren dat deze blijft hangen.
Als een van beide onderdelen niet meer goed functioneert zullen we het welbekende vapourlock probleem krijgen.
Kort samengevat betekent vapourlock benzinedampbellen in de leiding van brandstofpomp naar carburateur toe door drukverlies. Die kunnen alleen ontstaan door lekkage of slechte afdichting van de brandstofpomp of carburateur of beiden.
Foto rechts is een voorbeeld van een brandstofpomp die in een Traction kan voorkomen.
Lees het verhaal over "
Vapour lock" en "Vapour lock deel 2" als je meer wilt weten over dit probleem.

Beschadiging van het pertinax klepje van de brandstofpomp kan al voor vapour lock zorgen.

Aandachtspunten en nog veel meer...



Op zoek naar een goede bougie?

De keuze voor een goede bougies voor onze Traction wordt steeds moeilijker vooral omdat we een bougie willen hebben met een korte schacht en liefs nog met de juiste warmtegraad. Nou zijn er nog wel machines zoals grasmaaiers en motor kettingzagen die nog gebruik maken van bougies met een korte schacht. We moeten dan alleen nog bepalen of de warmtegraad overeenkomt. We doen dat met de speldmethode zoals je hier kunt lezen.
Dan is er nog een mogelijkheid om bougies te gebruiken van andere CitroŽns zoals die van de HY en diverse CitroŽn's (ID's, Snoek) enz. Het punt is wel dat we dan tussenringen moeten gebruiken omdat anders het teveel aan schroefdraad in de verbrandingkamer komt. Het kan geen kwaad als dat gebeurt omdat er ruimte genoeg is boven de zuiger maar door koolaanslag is deze na verloop van tijd niet meer te verwijderen. Omdat de Traction nogal verschillend wordt gebruikt zul je het een en ander zelf moeten uitproberen om te zien of de warmtegraad voldoet. Beter een te warme bougie dan een kouder type. Een warme bougie slijt wat sneller zodat je deze wat vaker moet controleren wat de elektrode afstelling betreft maar de verbranding en dus het rendement is beter.


Wanneer de centrale elektrode, na redelijk gebruik, iets afgerond is dan hebben we de juiste keuze gemaakt.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre ťchange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2021
Aanmelden / afmelden of e-mail wijzigen