Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Benzinemeter tankvlotter
(update)
De aanwezigheid van een brandstofmeter in een Traction is luxueus te
noemen omdat veel auto's uit die tijd het moesten doen met een peilstok
en soms een kraantje voor het aanspreken van de reservebrandstof. Het
kraantje vergeten terug te zetten kon betekenen dat je helemaal zonder
benzine kwam te staan. Met de Traction kon iets gelijkwaardigs gebeuren
maar dan omgekeerd. De drijver van kurk met schellak als bescherming kon
lek raken waardoor deze dieper in de brandstof kon wegzakken met het
gevolg dat de meter minder aangaf dan dat er werkelijk in de
brandstoftank zat. Door de drijver te vervangen door een kunststof type
is dit probleem op te lossen. Lees hier verder...
Brandstofsysteem
Ondanks de toevoeging van ethanol in de brandstof kunnen we veel
narigheid elimineren door toevoeging van olie aan de benzine. Deze
toevoeging noemen we bovensmering en was vrij normaal in gebruik
voor nog nieuwe in te lopen motoren en in de wintermaanden. Zelfs
aanbevolen door Citroën in de vroegere jaren. De dosering is
ongeveer een liter olie op driehonderd liter benzine dus veel is het
niet. Om een goede menging te krijgen met de benzine kunnen we olie
gebruiken die ook in bromfietsen wordt toegepast en deze is meestal ook
rookvrij.
Meer informatie over bovensmering lees
hier verder...
IJzeren
brandstofleiding
Het brandstofsysteem zou nu beschermd moeten zijn door toepassing
van bovensmering maar een deel in het brandstofsysteem is moeilijk te controleren en dat is de
metalen brandstofleiding die onder de auto in een v-vormige
goot loopt. Bij vervanging van deze leiding bij mijn Traction bleek
deze in een zeer slechte staat te verkeren.
Vervanging van deze
leiding is dan ook aan te raden en het liefs door een koperen leiding van
8mm zie pijl A.
Door vervanging van deze leiding in de kokerbalk, wat niet zo
moeilijk is, wordt het brandstofsysteem wat betrouwbaarder.
De voorzijde van de v-vormige goot afdichten met kit om vocht en
vuil tijdens het rijden tegen te gaan zie pijl B.
Meer informatie over de brandstofleiding lees
hier verder...
Aandachtspunten en nog veel meer...
Brandstofslang en lekkage
De brandstofslang regelmatig controleren op lekkage is heel belangrijk
vooral omdat de slang
langzaam kan verharden door de benzine maar ook door olie kan
versponzen. Door de brandstofslang iets te knikken kunnen we constateren
of er kleine scheurtjes in de slang komen. Vervang de slang zondermeer
als hij aan de buitenzijde omkleed is met textiel omdat bij dit type
slang niet gecontroleerd kan worden op haarscheurtjes. Het is een
klassieke slang die er mooi uitziet maar in het tijdperk van ethanol
gevaar op kan opleveren door spontane lekkage.
Ook kan
de slang poreus worden waardoor er een vochtige omgeving ontstaat rondom
de slang. Dit
kunnen we waarnemen door een aanwezige benzinelucht. Soms zijn er geen
haarscheurtjes waarneembaar maar minuscule kleine gaatjes!
Een gebruikelijke brandstofslang zien we op de foto hiernaast die met
textiel is versterkt en min of meer tegen ethanol bestand is. Het is een
standaard brandstofslang die voor hedendaags gebruik goed genoeg is.
Brandstofslangen die aangeprezen worden met bijzondere kenmerken zoals
100 procent ethanolgarantie maken het alleen maar duur in aanschaf.
Meer informatie over brandstofslang en slangklemmen lees
hier verder...
Standaard brandstofslang
versterkt met textiel
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier