Nieuwsbrief nummer 95     2020 
 
10de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Benzinemeter tankvlotter (update)
De aanwezigheid van een brandstofmeter in een Traction is luxueus te noemen omdat veel auto's uit die tijd het moesten doen met een peilstok en soms een kraantje voor het aanspreken van de reservebrandstof. Het kraantje vergeten terug te zetten kon betekenen dat je helemaal zonder benzine kwam te staan. Met de Traction kon iets gelijkwaardigs gebeuren maar dan omgekeerd. De drijver van kurk met schellak als bescherming kon lek raken waardoor deze dieper in de brandstof kon wegzakken met het gevolg dat de meter minder aangaf dan dat er werkelijk in de brandstoftank zat. Door de drijver te vervangen door een kunststof type is dit probleem op te lossen.
Lees hier verder...

Brandstofsysteem
Ondanks de toevoeging van ethanol in de brandstof kunnen we veel narigheid elimineren door toevoeging van olie aan de benzine. Deze toevoeging noemen we bovensmering en was vrij normaal in gebruik voor nog nieuwe in te lopen motoren en in de wintermaanden. Zelfs aanbevolen door Citroën in de vroegere jaren. De dosering is ongeveer een liter olie op driehonderd liter benzine dus veel is het niet. Om een goede menging te krijgen met de benzine kunnen we olie gebruiken die ook in bromfietsen wordt toegepast en deze is meestal ook rookvrij.
Meer informatie over bovensmering lees hier verder...

IJzeren brandstofleiding
Het brandstofsysteem zou nu beschermd moeten zijn door toepassing van bovensmering maar een deel in het brandstofsysteem is moeilijk te controleren en dat is de metalen brandstofleiding die onder de auto  in een v-vormige goot loopt. Bij vervanging van deze leiding bij mijn Traction bleek deze in een zeer slechte staat te verkeren. 
Vervanging van deze leiding is dan ook aan te raden en het liefs door een koperen leiding van 8mm zie pijl
A. Door vervanging van deze leiding in de kokerbalk, wat niet zo moeilijk is, wordt het brandstofsysteem wat betrouwbaarder.
De voorzijde van de v-vormige goot afdichten met kit om vocht en vuil tijdens het rijden tegen te gaan zie pijl
B.
Meer informatie over de brandstofleiding lees hier verder...

Aandachtspunten en nog veel meer...

Brandstofslang en lekkage
De brandstofslang regelmatig controleren op lekkage is heel belangrijk vooral omdat de slang langzaam kan verharden door de benzine maar ook door olie kan versponzen. Door de brandstofslang iets te knikken kunnen we constateren of er kleine scheurtjes in de slang komen. Vervang de slang zondermeer als hij aan de buitenzijde omkleed is met textiel omdat bij dit type slang niet gecontroleerd kan worden op haarscheurtjes. Het is een klassieke slang die er mooi uitziet maar in het tijdperk van ethanol gevaar op kan opleveren door spontane lekkage.
Ook kan de slang poreus worden waardoor er een vochtige omgeving ontstaat rondom de slang. Dit kunnen we waarnemen door een aanwezige benzinelucht. Soms zijn er geen haarscheurtjes waarneembaar maar minuscule kleine gaatjes!
Een gebruikelijke brandstofslang zien we op de foto hiernaast die met textiel is versterkt en min of meer tegen ethanol bestand is. Het is een standaard brandstofslang die voor hedendaags gebruik goed genoeg is. Brandstofslangen die aangeprezen worden met bijzondere kenmerken zoals 100 procent ethanolgarantie maken het alleen maar duur in aanschaf.
Meer informatie over brandstofslang en slangklemmen lees hier verder...

Standaard brandstofslang versterkt met textiel 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.


Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2020