|
Nieuwsbrief
nummer 93 2020
10de
jaargang
|
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL
|
Lekstromen
De ene Traction is de andere niet en dan hebben we het over lekstromen
in de bekabeling. De meest zwakke aansluitpunten zijn bijvoorbeeld de
achterlichten, de knipperlichten en de bekabeling in de motorruimte.
Hier kan gemakkelijk vocht of vuil bij de aansluitpunten komen terwijl in
de motorruimte ook nog olie en temperatuur een rol kunnen spelen. Op
deze plaatsen kan de isolatie van de bekabeling aan kwaliteit hebben
ingeleverd. Al met al niet bijzonder rooskleurig wanneer de Traction een tijdje niet gebruikt wordt. Dat hoeft niet eens maanden te zijn
want zelfs in een week tijd kan door lekstromen de accu dusdanig
ontladen worden dat we onder de veilige spanningsgrens terecht kunnen
komen.
Nu is het niet perse noodzakelijk delen van de bekabeling of
aansluitingen direct te vervangen mits er geen kortsluitingsgevaar
aanwezig is want dan kunnen we voorlopig volstaan om één accupool los
te koppelen. Op deze manier kunnen we de ontlading door lekstromen
voorkomen.
Omdat het loskoppelen van een accupool altijd wel wat werk met zich meebrengt
zijn er in de handel diverse mogelijkheden dit op een eenvoudige manier
te doen zoals op de foto rechts te zien is.
Lees ook het verhaal over "Massaschakelaar".
|
Accu-massassleutel
Wil je zonder dit hulpmiddel de accu toch loskoppelen neem dan
altijd eerst de minpool los om ongevraagde kortsluiting met de ring- of
steeksleutel te voorkomen.
|
Aandrijfas
voor v-snaar smeren
De aandrijfas
voor de v-snaar (waterpomp,dynamo en ventilator) wordt aangedreven
door de nokkenas. Op de behuizing zien we de smeernippel B
zitten die eigenlijk overbodig is want wanneer we hier toch gebruik van
maken, kan er vet in het oliekanaal van de nokkenas komen. Het
gevolg hiervan is een verstopping van het oliekanaal en dus een
gebrekkige smering. Bij vervanging van de lagers deze eenmalig
smeren waarna deze aandrijving eigenlijk onderhoudsvrij is!
Price-as
smeren
Hetzelfde kunnen we stellen van punt A.
Hier vinden we een olieklepje waar je met een paar druppeltjes olie de
price-as kunnen smeren. Ook hier geldt dat overdaad schaad. Bij iets
teveel smering kan de koppelingsplaat vet slaan met het gevolg dat
deze bij gebruik kan gaan slippen. Beter is, wanneer het
koppelingspedaal makkelijk te bedienen is en zonder stroefheid, de
oliesmering achterwege te laten. Dus ook hier geen onderhoud uitvoeren!
Schoonmaken van de koppelingsplaatvoering kan soms alleen met
gebruikmaking van trichloor of remmenreiniger lukken.
|
Na voldoende eenmalige
smering kunnen we deze punten A
en B
beter vergeten voor onderhoud.
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
|
Motor loopt stationair onrustig
De meeste
Traction motoren lopen stationair wat onrustig en dat is niet alleen te horen in de
uitlaat maar ook te zien. Zo af en toe wat lichte plofjes
in de uitlaat is eigenlijk heel normaal. Maar het kan altijd erger,
ondanks diverse afstellingen. De oorzaak en de oplossing is wat
gecompliceerd
omdat heel veel factoren een rol kunnen spelen. Zo kunnen er bijvoorbeeld
onderlinge verschillen zijn in de compressie tussen de cilinders of
lekkage van de de bougiekabels die min of meer verantwoordelijk zijn
voor de juiste ontbranding in de cilinders. Kleppen die niet goed meer
afdichten en dat kunnen de inlaat of uitlaatkleppen zijn waardoor, zoals
al besproken, compressieverschillen kunnen optreden. Een heel belangrijk
gegeven is de juiste afstelling van de carburateur. Ook hier kan
vervuiling of een versleten carburateur een steentje bijdragen voor het
onregelmatig lopen van de motor. Als laatste en zeker niet
onbelangrijk is de distributieketting, die wanneer deze opgerekt is, een
variabel ontstekingsmoment laat zien. De aandrijving naar de nokkenas varieert
dan, dus ook het ontstekingsmoment varieert ondanks de goede afstelling die
we hebben gedaan.
De slappe vering draagt ook bij aan het overmatig bewegen van de motor. Sommige
Traction liefhebbers vervangen deze vorm van vering door massieve rubberen
vering die in de watersport gebruikelijk is voor onder andere scheepsmotoren.
|
Klik op het plaatje voor de
video.
Het schudden van de motor wordt enigszins verstekt door de slappe vering
waar de motor op staat.
|
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|
Technische Tips en weetjes
van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier
|
|
Web-Design en
Techniek Traction Avant 11BL - Ben E Kulsdom - ©
2006-2020
|
|