Nieuwsbrief nummer 91     2019   
 
9de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Welke bougie, hernieuwde zoektocht
Heb je na wat zoeken en met hulp van Tractionliefhebbers een bougie gevonden, zoals de Bosch WR 78 W, die wat de prestatie betreft alle anderen kon overtreffen blijkt ook deze niet meer makkelijk te verkrijgen te zijn. Mogelijk kan de lijst die ik ooit heb samengesteld soelaas bieden bij de zoektocht.
Ook kan je een bougie kiezen met een hogere warmtegraad waarvan het porselein (isolator) van de centrale elektrode lang is. Het enige nadeel is wel een snellere slijtage en vaker controleren van de elektrode afstand maar daar staat een betere verbranding tegenover.
Ook kan je zelf met een speld een toekomstige bougie vergelijken met een standaard bougie. Hoe je dat moet doen kun je lezen onder aan de webpagina bougie. Ook is er een mogelijkheid om lange schachtbougies toe te passen die met een kleine aanpassing gebruikt kunnen worden. De aanpassing houdt in dat er ringen worden toegepast die voorkomen dat het schroefdraad van de bougie te ver in de cilinderruimte steekt. Deze keuze biedt meteen meer mogelijkheden in de zoektocht naar de juiste bougie. Lees hier verder....


Met een speld kunnen we de diepte meten en zien hoelang de isolator is van de centrale elektrode. De lengte bepaalt de warmtegraad van de bougie. Hoe langer het porselein is hoe warmer de bougie.


Ethanol in de benzine, wat te doen?

Het onderwerp is nog steeds actueel gezien mijn verhaal hierover in 2011. Als we afgaan op de reacties toen, dan was het alleen maar kommer en kwel en zou er van veel onderdelen zoals de carburateur niets overblijven. Nu acht jaar later krijgen we praktisch dezelfde reacties. De meeste mensen laten zich dan ook gemakkelijk overtuigen als de negatieve verhalen van bekende instanties komen. Die zouden het zeker moeten weten zo wordt er verondersteld. Uiteraard is de toevoeging van ethanol in procenten verhoogd maar dat maakt geen groot verschil met hetgeen er al was toegevoegd. We moesten er immers aan wennen. Logisch denkend moeten we ons, zoals in 2011 in mijn verhaal verteld, ook nu niet al te veel zorgen maken. Let wel over de toegepaste beschermingsmogelijkheden van onze brandstoftank, leidingen, carburateur en het extra plaatsen van brandstoffilters.
Lees hier alsnog het verhaal uit 2011, " Het probleem ethanol en de verhitte gemoederen". 
Lees ook "Andere tijden".
Kies waarvan je vindt wat het beste is voor je Traction want daar is iedereen vrij in maar laat je niet leiden door ongefundeerde berichgevingen.


Nieuwe brandstofaanduidingen. 
Overstappen op LPG zou ook een optie kunnen zijn want dan hoeven we ons helemaal geen zorgen meer te maken over het gebruik van ethanol in de benzine.

Meer weten hierover, lees dan hier verder...

Aandachtspunten en nog veel meer...


De winter in zicht, de voorbereiding
Nu het seizoen voor de meeste Tractionliefhebbers op het einde loopt,  is het belangrijk om diverse punten voor de winter te controleren. Een van de belangrijkste is de koelvloeistof in de motor, of deze nog wel voldoende bescherming biedt tegen vorst. Bij een afgelegen stalling van je Traction kun je het beste de accu verwijderen en thuis in een vorstvrije ruimte zetten. Af en toe bijladen gaat dan wat gemakkelijker. Lees het verhaal over "Winterse omstandigheden".
Wil je meer weten over hoe je je het beste kunt voorbereiden voor de wintermaanden, lees dan het verhaal over hoe "Maak je de Traction winterklaar".

Een goede voorbereiding voorkomt veel problemen!

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Computer crash
Het is net als bij auto's, hij doet het plotseling niet meer. Geen brandstof- of ontstekingsprobleem maar een complete crash van de harde schijf van mijn computer. Na onderzoek niet meer te redden. Gelukkig was er een backup voorhanden om de meeste software weer terug te plaatsen, alleen waren de e-mail adressen in een niet al te beste staat en deels beschadigt of incompleet. Na twee dagen puzzelen konden de meesten weer teruggevonden en hersteld worden. Zeker weten doe ik het niet dus daarom wil ik een beroep doen op de nieuwsbrieflezers zich eventueel opnieuw aan te melden mocht deze nieuwsbrief niet meer aankomen. Wil je er geen gebruik meer van maken dan kan dat ook. Een kort berichtje naar info@Kulsdom.be is voldoende. Vermeld wel je naam en e-mail adres.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2019