Nieuwsbrief nummer 89     2019   
 
9de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
Kleppenstellen zonder formulieren
Het is wat omslachtig maar het is mogelijk om de kleppen te stellen zonder gebruikmaking van de regel van 9 formulier (formulier kleppen stellen). Wat wel belangrijk is dat je bij de afstelling weet wat de inlaat- en wat de uitlaatklep is. Welke klep gemeten wordt is dan niet meer zo belangrijk. Noteer wel welke klep afgesteld is.

Het is zelfs mogelijk om met draaiende motor de kleppen te stellen. Meestal betreft het hier grote oude motoren die niet aangeslingerd kunnen worden. Je moet wel een beetje handig zijn omdat je met het voelermaatje de stroefheid moet meten tussen de klep en de tuimelaar terwijl de motor draait. Wanneer de afstelling bereikt is,  moet gelijktijdig met een ringsleutel de moer van de tuimelaar aangedraaid worden.  
Nadeel van deze laatste methode van afstellen is dat je de gebruikte voelermaatjes niet meer kunt gebruiken. Die zijn namelijk een beetje geplet na deze handelswijze.

Nieuwsbrief inschrijven - afmelden enz. 
Door de terugkerende hoge kosten voor een "abonnement formulier" nieuwsbrief inschrijven is het voor mij niet zinvol hiermee door te gaan. Het is natuurlijk nog steeds een hobby-website die best wel wat mag kosten maar soms is het een beetje te veel, dus daarom kun je je nog steeds inschrijven of afmelden maar dan met een eenvoudig e-mailtje naar info@kulsdom.be . Een korte vermelding is voldoende!

Continuïnteit nieuwsbrief
Nog even ter vermelding, het is de lezers van de nieuwsbrief opgevallen dat de frequentie van levering van de nieuwsbrief is afgenomen. Dit heeft hoofdzakelijk te maken met persoonlijke omstandigheden. Hopelijk kan ik in de toekomst hier wat verbetering  in brengen.  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Is het zinvol om de kabelboom te vervangen?
Een totale vervanging is niet alleen kostbaar maar ook aan werk een vrij intensieve bezigheid. Er gaat sowieso veel draad in de kabelboom zitten die dan ook nog van een speciale kwaliteit moet zijn gezien de omstandigheden die zich voor kunnen doen. Zo moet het draad niet alleen tegen hitte, maar ook tegen oliedampen bestand zijn. Verder heb je behoorlijk wat aansluitmateriaal nodig wat meestal ook het passende gereedschap vereist.
Vaak loont de aanschaf van al die materialen en gereedschappen alleen als er meerdere kabelbomen gemaakt moeten worden. Draad bijvoorbeeld wordt meestal verkocht per rol van 100 meter. Korte draden van 5 meter levert veel afval en dat geldt natuurlijk ook voor het aansluitmateriaal.
Zoals op de website beschreven kun je meestal volstaan met vervanging van de kabelboom in de motorruimte en eventueel bij de achterspatborden. Het middengedeelte, dus van linksachter tot achter het dashboard, is meestal nog in vrij goede staat.


Hier wat gegevens over "Kabelboom zelf maken" en het verhaal "Kabelboom".

Het eindpunt van de kabelboom waar door spijkers de lengte van de draden wordt aangegeven.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Tik in de motor
Het is een probleem wat zich wel eens voordoet. De meeste Tractionisten hebben na het horen van de tik in de motor de kleppen gesteld omdat ze ervan uitgaan dat het aan de afstelling ligt. Vaak is dat wel zo maar als er na het afstellen nog steeds een tik bij draaiende motor overblijft is dat niet altijd geruststellend. Meestal komt het probleem voor bij oude motoren door veelvuldig gebrek aan smering. Koude starts, korte ritjes enzovoort kan er toe bijdragen dat er weinig spatsmering overblijft of aanwezig is geweest. Het onderdeel dat hiervoor gevoelig is is de pistonpen in de zuiger die van spatsmering afhankelijk is. Door te weinig smering ontstaat hierdoor speling tussen de drijfstang en de zuiger met het verschijnsel van tikken in de motor. Het sluipt er langzaam in zodat het niet altijd opvalt. Zorg altijd dat de motor op bedrijfstemperatuur komt en belast de motor niet als hij nog niet de temperatuur van minimaal 40 graden Celcius heeft bereikt.Bij oude motoren zien we als lagering voor de zuigers bronzen bussen terwijl bij hedendaagse motoren naaldlagers worden toegepast.

Slijtagepunt bronzen lagering zuiger en pistonpen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2019