Nieuwsbrief nummer 79     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Traction (Hy) niet vooruit te branden!
Het komt nog wel eens voor dat de motor van de Traction zijn kracht verliest. Niet op toeren te krijgen is en te weinig vermogen levert om snelheid te maken. Probeer maar eens op deze manier thuis te komen. Zelf heb ik dat al eens meegemaakt in een Citroën HY s'avonds laat. Dan krijg je ook nog te maken met het verkeer wat achter je drukt en dan wil je wel gas geven maar de motor vertikt het dan om op toeren te komen. Op een rustige straat is dat niet zo erg dat het niet zo snel gaat maar leuk is anders. Op een parkeerplaats gestopt om het een en ander te controleren maar in het donker valt er weinig te zien. Het starten ging goed en de motor liep redelijk stationair en dan bij het wegrijden lijkt het of het ineens beter gaat maar dat was schijn. Met een snelheid van 40 km per uur en de nodige plofjes in de uitlaat naar huis gereden. De volgende dag de ontsteking nagekeken en wat we reeds vermoeden bleek waar te zijn.  
Het contactpuntje bleek te krap de staan en kon bovendien ook nog verschuiven (slechte borging). Zo kon het gebeuren dat het laspuntje, veroorzaakt door de zelfinductie van de bobine, op het contactpuntje verschillende momenten eerder contact kon maken wat het ploffen in de uitlaat veroorzaakte en het niet op toeren willen laten komen van de motor.
Wat we uit dit verhaal leren is dat de contactpuntopening zeer belangrijk is net zoals de smering van het isolerende fiber of pertinax nokje van het contactpuntje die tegen de rotoras komt.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Rijden met de Traction in de wintermaanden
De trend van de laatste jaren is dat we praktisch geen strenge winter meer hoeven te verwachten. Het belang om een winterolie te gebruiken, tijdens deze periode, is eigenlijk niet meer zo interessant. De olie SAE30 en de 20W50 kan dus, ook als je 20W50 gebruikt, gewoon blijven zitten. Nu denken de meeste onder ons dat een 20W50 een olie is die het hele jaar door gebruikt kan worden maar dat is niet helemaal waar. Gelukkig hebben we geen strenge winters meer gehad maar bij min 12 graden Celsius begint de olie aardig dik te worden en bij min 18 graden Celsius is hij niet meer pompbaar en is het een dikke geleiachtige substantie geworden. Starten van de motor is dan onmogelijk!
Lees hier verder...

Beschadigd schroefdraad repareren
Door het onvakkundig vastdraaien van, of door het veelvuldig gebruiken van bouten kan het schroefdraad in het motorblok beschadigd raken. Vastgeroeste bouten kunnen ook voor schroefdraadbeschadiging zorgen als we deze zonder hulpmiddelen willen losdraaien. In zo'n geval bestaat er een mogelijkheid om het beschadigde schroefdraad te herstellen met behoud van de treksterkte. Hiervoor worden helicoils toegepast die het beschadigde schroefdraad vervangen. Door een overmaatse tap te gebruiken kan nieuw schroefdraad gesneden worden waarin de helicoil past. Het binnendraad van de helicoil vervangt dus het beschadigde draad. Op dezelfde manier kunnen draadbussen worden toegepast met het grote verschil dat deze een buitenrand bezitten die verder indraaien van de draadbus voorkomt. 
Lees hier verder...

Helicoil ter vervanging van beschadigt schroefdraad.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017