Nieuwsbrief nummer 74     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Autoradio voor de Traction Avant
Een van de gefabriceerde autoradio's voor de Traction Avant is een autoradio die stamt uit de tijd van de beginjaren '50. Ze werden gemaakt in Frankrijk onder de naam Monarch. Dit bedrijf was gevestigd in Parijs, Boulevard Gouvion-Saint-Cyr. Er zijn niet veel Tractionisten die deze radio bezitten en over het algemeen komen we ze alleen nog maar tegen in het museum.
De eigenschappen van deze autoradio was voor die tijd al bijzonder gezien zijn eigenschappen. Het was dan ook een superheterodyne 5 buizen radio met een midden- en lange golf band.

Lees hier verder...

Monarch autoradio.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Ontstekingsvolgorde (update)
De ontstekingsvolgorde wordt bepaald door de constructie van de motor. De zuigers gaan dan ook van een 4 cilinder in lijn zoals de Tractionmotor, paarsgewijs dus twee aan twee naar boven of naar beneden. Omdat we het over een 4 takt motor hebben wordt hierdoor, tijdens de ontstekingvolgorde van de cilinders, een gelijkmatig koppel of draaimoment  verkregen. Om in de volgorde wat duidelijkheid te krijgen wordt het op de foto hiernaast nog eens aangegeven. Als we de verdelerkap verwijderen en de pen in het vliegwiel is geplaatst voor de 8 graden bovenste dode punt (BDP) afstelling, dan wijst de rotor naar de eerste cilinder toe. Een ezelsbruggetje voor de verdelerkapaansluitingen laat dan ook het getal 1342 zien.
Het verhaal is toegevoegd bij "Verdeler vervangen". 

Ontstekingsvolgorde Traction Avant.

Op vakantie met de Traction 
(Herhaling)
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we goed zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis gaan ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts voor verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit wat er zoal kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we natuurlijk wel wat de zwakke punten zijn en kunnen we ons daar tegen wapenen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat we een complete Traction aan onderdelen mee moeten gaan nemen. Het kunnen dan onderdelen zijn die het meest voorkomen en stuk kunnen gaan of problemen kunnen geven. Voor een grote groep Tractions deelnemers, zoals de rit Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden de meest voorkomende onderdelen per groep verdeeld worden zodat niet iedereen hetzelfde mee hoefde te nemen. Voor een vakantie of een klein ritje kan je natuurlijk nooit zoveel onderdelen meenemen daarom hier een kleine opsomming van onderdelen die je beslist bij je moet hebben.
Lees hier verder...

Neem voldoende reserve onderdelen en gereedschap mee als je op vakantie gaat.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017