Nieuwsbrief nummer 71     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Ledverlichting versus buislampjes
De verlichting van de meeste Tractions verdient niet bepaald een schoonheidsprijs als het om lichtuitstraling gaat. Er wordt meestal geklaagd over te weinig licht en als belangrijkste verlichtingsornament worden vaak de achterlichten aangewezen. De meesten onder ons worden dan heel gemakkelijk verleid om voor led-verlichting te kiezen die in vele vormen wordt aangeboden. Soms geven deze zoveel licht dat je ze kan vergelijken met vuurtorens wat natuurlijk ook niet de bedoeling is. Het is dan ook nooit goed genoeg maar wat is nu beter dan dat de verlichting een natuurlijke uitstraling heeft.
Lees hier verder...

De linker is met led verlichting, de rechter zonder.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Silicone remvloeistof ervaring
Het is nu alweer zo'n 15 jaar geleden dat de vraag bij mij op kwam, tijdens de restauratie van het remsysteem, welke remvloeistof ga ik gebruiken? Keuze genoeg maar er zijn bij elke remvloeistofsoort voordelen maar ook wat nadelen en hoe zwaar wegen deze. DOT3 (Department Of Transport) is wel de meest bekende en het grootste verschil ten opzichte van DOT4 is dat het kookpunt wat lager licht. Voor een zware auto, waarvan de remmen evenredig zwaar belast kunnen worden, zou dus voor een DOT4 gekozen kunnen worden. Verder kan een DOT3 remvloeistofsysteem, indien nodig, bijgevuld worden met een DOT4 remvloeistof maar niet andersom. Om nog hoger in het kookpunttraject te gaan kan een DOT5.1 gekozen worden maar voor een oldtimer zoals onze Traction minder geschikt omdat we ook moeten denken aan de verversingstermijn van deze remvloeistof. Blijft er nog één over en dat is de DOT5 die een andere samenstelling heeft dan de DOT3, DOT4 en de DOT5.1, namelijk op silicone basis met wat toevoegingen om het product geschikt te maken voor ons remsysteem.
Lees hier verder...

Remvloeistofreservoir

Remvloeistof op een betere manier vervangen
Door rem-activiteiten wordt de remvloeistof in het remvloeistofreservoir in aanraking gebracht met lucht en dus ook met vocht wat zich in de lucht bevindt. Deze lucht kan door een klein gaatje in de vuldop passeren. We kunnen de hoeveelheid vocht, die op deze manier in de remvloeistof komt, controleren door gebruik te maken van een remvloeistoftester. Wanneer deze een negatieve uitslag geeft dan is het verstandig de hoeveelheid remvloeistof uit het rempotje op te zuigen met bijvoorbeeld een injectiespuitje (zonder naald) en deze daarna van nieuwe remvloeistof te voorzien voordat er begonnen wordt met het ontluchten. 
Lees hier verder...


Remvloeistoftester

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017
Uitschrijven nieuwsbrief of gegevens wijzigen.