Nieuwsbrief nummer 70     2017   
 
7de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Hoogspanning. 
Mag het een beetje meer zijn?
Mag het een beetje meer zijn is een veel gehoorde kreet maar kan ook van toepassing zijn op ons ontstekingssysteem. Een contactgestuurde ontsteking met een gewone bobine is ons wel bekend. Ook het contactloos sturen zoals bij het gebruik van een powertransistor behoort tot de mogelijkheden en dan blijft alleen nog maar elektronische ontsteking over denken we maar dan hebben we nog niet alles behandeld.
Toen ontwerpers er achter kwamen dat de normale bobine ontsteking ook niet alles was is er ook gekeken naar bobines met meer vermogen. Dat kon alleen maar door de primaire wikkeling te verminderen met eventueel een andere wikkelverhouding. Het nadeel was, dat de grotere stroom die door het contactpuntje ging lopen, dit niet kon verdragen. De levensduur was dan ook beperkt. Je kunt het ongeveer vergelijken met een 6 Volt bobine die je op 12 Volt aansluit.
Lees hier verder...

Bobine met voorschakelweerstand

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Belasten bouten en moeren
Om te zorgen dat bouten en moeren niet vanzelf los gaan zitten zullen deze met een bepaald koppel of momentkracht moeten worden vastgezet. Veelal gebeurt het vastzetten van bouten en moeren met de hand. Wanneer je veel sleutelt, en daardoor ervaring hebt opgebouwd, krijg je daar een beetje gevoel voor. Ondanks de opgedane ervaring is het soms toch beter een momentsleutel te gebruiken, vooral als het om belangrijke bouten en moeren gaat.Belangrijke bouten zijn bijvoorbeeld de wielbouten. Ze zijn mechanisch geschikt voor oneindig gebruik. De wielbout, afhankelijk van de fabrikant, is wel driemaal over gedimensioneerd. De wielbout zal dan ook niet aan rekspanning worden blootgesteld. Anders is dat bij bijvoorbeeld de kopbouten van de motor die zijn namelijk wel aan rek onderhevig en kunnen dat dan ook verdragen. Belangrijk is dan ook dat de maximale rekspanning niet wordt overschreden.
Lees hier verder...

Gebruik voor de bevestiging van de kop van de motor de voorgeschreven kopbouten. 

Vocht en vreemde luchtjes
(vervolg)
Het is nog niet zo lang geleden dat een vochtvreter, een zakje gevuld met silicagel, vreemde luchtjes en natuurlijk vocht uit het interieur van mijn Traction moest houden. 
Zie het verhaal "Maak je Traction winterklaar ". 
Lang heeft het niet geduurd voordat een zakje silicagel van 1000 gram was gegroeid tot een gewicht van ongeveer 1380 gram. Zo zie je maar hoeveel vocht er in het interieur kan zitten in een periode van nog geen 2 maanden en dan zit het niet alleen in de lucht maar natuurlijk ook in de bekleding. Dit gegeven toont maar weer eens aan hoe belangrijk middelen tegen vocht kunnen zijn.
Wanneer andere middelen dan silicagel tegen vocht worden gebruikt, zorg dan dat ze geen schade kunnen berokkenen wanneer ze per ongeluk worden omgestoten. Het vocht wordt meestal opgevangen in een bakje waar een rooster op ligt voor het plaatsen van de vochtvreter.


In een tijd van iets meer dan twee maanden hebben we zo 0,5 liter vocht verzameld.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2017