Nieuwsbrief nummer 68     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling CitroŽntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Bobine testen
Een bobine testen kan op verschillende manieren worden gedaan. Allereerst kan gekeken worden of er geen weerstand aanwezig is van de primaire / secundaire wikkelingen ten opzichte van de behuizing. Deze meting kan uitgevoerd worden door gebruik te maken van een Megger (isolatiemeter) of met een Ohmmeter in het hoogste meetbereik. Er mag, als alles goed is, geen weerstand gemeten worden en de gemeten waarde moet daarom ook oneindig hoog zijn.
De weerstand meten van de primaire of de secundaire wikkelingen is wat lastiger te bepalen omdat de gegevens van de bobine bekend moeten zijn. Er kan wel bij benadering een weerstandswaarde bepaald worden maar dat geeft geen zekerheid of deze de juiste is.
Lees hier verder...

Primaire wikkeling van een bobine

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Koppeling (update)
De afstelling van het koppelingsmechanisme luistert vrij nauwkeurig. Elke misaanpassing veroorzaakt kraken bij het bedienen hiervan. De grootste oorzaak van dit alles is het niet gesynchroniseerd zijn van de eerste versnelling. Ook wanneer het koppelingspedaal bediend wordt zal de eerste versnelling met wat vertraging gekozen moeten worden. Je moet de tijd nemen om de tandwielen tot stilstand te laten komen voordat ze in elkaar geschoven kunnen worden. In de meeste gevallen, ook al doe je nog zo goed je best, zal wat licht kraakgeluid niet te vermijden zijn. Op zich is dat geen probleem. 
Foto rechts: Na het afstellen van de liever aan de versnellingsbak met de juiste speling van 1 cm moet ook de binnenkabel deze speling bezitten. Dat kan gedaan worden door de moer (spanschroef) op het draadeinde van de kabel te verdraaien.
Lees hier verder...


Spanschroef koppelingskabel

Ontsteking elektrisch of elektronisch?
Veel mensen zijn geneigd om de elektrische ontsteking om te ruilen voor een elektronische. Dat gebeurt natuurlijk niet zomaar maar meestal nadat door slijtage of ouderdom de elektrische ontstekingsvorm voor veel problemen had gezorgd. Inbranden van het contactpuntjes en het niet meer op tijd staan van de ontsteking zijn dan vaste terugkerende problemen. Soms ook nog een condensator die de beste tijd had gehad kon voor een moeilijk oplosbaar probleem zorgen.
Regelmatig de ontsteking, en dus ook de contactpuntjes af moeten stellen, is dan ook niet voor iedereen een leuke bezigheid.
Wat is er nu mooier als dat al deze ontstekingsproblemen tot het verleden zouden behoren door alleen maar over te stappen naar de elektronische variant. Voor veel mensen zeker een opluchting want dan behoren het afstellen en al die andere probleemzaken tot het verleden. Het is bijna alsof je een nieuwe auto koopt zullen we maar zeggen.
Lees hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre ťchange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016