@media print {#ghostery-purple-box {display:none !important}}
  Nieuwsbrief nummer 66     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Hang en sluitwerk overzicht (nieuw)
Heel anders dan bij hedendaagse auto's zijn de scharnieren aan de buitenzijde geplaatst. Een normaal en gebruikelijk gegeven voor auto's uit die tijd. Het is wel lastig als we deze scharnieren gaan smeren want dan is contact met onze kleding niet ondenkbeeldig. 
De scharnieren kunnen aan de binnenzijde gesteld worden met plaatjes van verschillende dikte zodat de juiste passing kan worden verkregen bij het sluiten van de deur. Bij het verwijderen van de scharnieren de stelplaatjes merken zodat bij het weer terugplaatsen de juiste afstelling weer terugkomt. 
Lees hier verder...

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Deur en kofferbakslotje
Je komt het niet vaak tegen bij auto's maar een Traction Avant kun je afsluiten met één slot. Het is even wennen want het slot zit ook nog aan de bijrijderskant en dit is waarschijnlijk zo gemaakt uit het oogpunt van veiligheid. De overige deuren kun je vergrendelen door de deurklink aan de binnenzijde tegengesteld als voor het open doen te bewegen. Een uitzondering is er voor de bestuurderskant want hier moet de deurklink, na de vergrendelingshandeling, aan de buitenzijde worden vasthouden, om deze ook te sluiten. Het afsluiten van de bestuurdersdeur kan natuurlijk ook aan de binnenzijde plaatsvinden zoals bij de overige deuren is gedaan.
Alleen de kofferbak of klep heeft een eigen slot die met dezelfde sleutel kan worden bediend.
Lees hier verder...

Door het borgpennetje te verwijderen kan het slot uitgeschoven worden.
Hoogspanning op lekkage testen
De motor loopt alleen stationair onrustig en functioneert bij hogere toerentallen of snelheden normaal. Zie ook het verhaal uit de Nieuwsbrief 61 waarbij uiteindelijk het probleem was terug te voeren naar de bougies. Deze waren nog niet zo lang geleden vervangen en hadden amper een paar duizend kilometer er op zitten. Door deze te vervangen was het probleem opgelost. 
Toevallig waren het in dit geval de bougies maar er zijn meer mogelijkheden die een onrustige loop van de motor kunnen veroorzaken. In de meeste gevallen betreft het het ontstekingssysteem zoals bijvoorbeeld een verkeerde ontstekingafstelling, contactpuntjes die niet goed zijn afgesteld of slechte bougiekabels en zelfs de bobine kan inwendig een kortsluiting vertonen. Nou denken we zo'n beetje alles gehad te hebben maar er zijn ook twijfelgevallen waarbij het probleem niet zo voor de hand ligt.
Lees hier verder...

Meerdere scheurtjes in de tuiten van de verdelerkap zorgden voor hoogspanningslekkage.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016