@media print {#ghostery-purple-box {display:none !important}}
  Nieuwsbrief nummer 65     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Stuurgedrag en afstelingen (update)
In de vorige nieuwsbrief waren wat foutjes geslopen over het stuurgedrag  betreffende de wielvlucht van de Traction, deze zijn inmiddels gecorrigeerd. Het verhaal was eigenlijk nogal droge kost maar waar het om ging was de complexiteit van alle instellingen. Constructeurs hebben in die tijd van alles uitgeprobeerd en gedaan om steeds maar weer het stuurgedrag te verbeteren. De techniek stond nog in de kinderschoenen als we de wielvlucht bekijken die bij de Traction Avant positief is ingesteld. Tegenwoordig weten we heel wat meer en dan blijkt dat de tegenwoordige gebruikelijke wielvlucht negatieve (camber) beter is als afstelling voor stabiliteit.
Mocht er bij je Traction overmatige en vreemde bandenslijtage ontstaan of de Traction trekt naar een kant toe en moet steeds gecorrigeerd worden of de wegstabiliteit laat te wensen over omdat de Traction bij elke wegoneffenheid gecorrigeerd moet worden, laat dan de instellingen door een professioneel bedrijf controleren. Deze hebben hiervoor speciale meetapparatuur  waarbij alle vier de wielen op de juiste instellingen worden gecontroleerd. 
Lees hier verder....

Bij formule 1 auto's is de negatieve wielvlucht goed zichtbaar aan de voorzijde. Door de krachten tijdens het rijden komen de wielen automatisch weer recht te staan.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Carrosserie impregneren
Om de carrosserie te beschermen hebben we verschillende middelen tot onze beschikking. De meeste van deze middelen beschermen alleen het oppervlak. Het grootste probleem zijn de overgangen zoals lasnaden en waar delen van de carrosserie samen komen. Het zijn lastige plaatsen waar altijd roest of vocht in achter kan blijven. Na verloop van tijd zijn dit dan ook de plaatsen waar de roest het eerst begint en zich ook uitbreidt. Het komt meestal voor aan de onderzijde van de carrosserie waar vaak een extra beschermende laag is aangebracht voor bijvoorbeeld steenslag. Het vocht en dus ook de roest kruipt dan als het ware onder deze beschermende laag waar we meestal te laat achter komen. De roest is dan meestal al in een vergevorderd stadium waarbij soms delen van het metaal zijn opgelost of verdwenen.
Lees hier verder...

Hier zien we een carrosseriedeel waar impregneren geen zin meer heeft. De roest is dan ook in een te ver gevorderd stadium.
Wat nemen we mee op reis?
Voor de Traction Avant, dus een dame op leeftijd, moeten we goed zorgen vooral als we een rit gaan maken of een lange reis gaan ondernemen. De afstand maakt eigenlijk niet zoveel uit omdat ondanks het onderhoud wat we plegen we toch onverwachts voor verrassingen kunnen komen te staan. Je weet maar nooit wat er zoal kan gebeuren. Na verloop van tijd weten we natuurlijk wel wat de zwakke punten zijn en kunnen we ons daar tegen wapenen. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat we een complete Traction aan onderdelen mee moeten gaan nemen. Het kunnen dan onderdelen zijn die het meest voorkomen en stuk kunnen gaan of problemen kunnen geven. Voor een grote groep Tractions deelnemers, zoals de rit Parijs - Moskou - Parijs in 2009, konden de meest voorkomende onderdelen per groep verdeeld worden zodat niet iedereen hetzelfde mee hoefde te nemen. Voor een vakantie of een klein ritje kan je natuurlijk nooit zoveel onderdelen meenemen daarom hier een kleine opsomming van onderdelen die je beslist bij je moet hebben.
Lees hier verder...

Een mooie doppendoos. Sommige hebben zoveel gereedschap bij zich dat zelfs een kleine motorrevisie mogelijk is. Hoe ver wil je gaan?

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016