Nieuwsbrief nummer 64     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling CitroŽntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Compressie meten
De Traction Avant motor heeft, als deze nog niet is gereviseerd, reeds een behoorlijk leven achter de rug. Wanneer deze regelmatig onderhoud heeft gekregen dan kan deze het lang uithouden. De motor is vrij robuust en praktisch onverslijtbaar door de weinige pk die hij hoeft de leveren. Dit wordt meestal uitgedrukt door het gewicht van de motor en geleverde pk dus gewicht/pk verhouding. Hierin komt een stukje degelijkheid tot uiting. Dit komt ook tot uiting in de vele honderdduizenden kilometers die de motor  zonder al te veel problemen kan maken. 
Maar dan komt er toch een moment dat de prestaties wat minder worden. Minder trekkracht, dus vermogensverlies, meestal te zien aan b.v. wat meer olieverbruik waarbij je je kunt afvragen hoe het eigenlijk gesteld is met de motor.
Lees hier verder...

Een compressiemeter met losse kaartjes waarop de compressiedruk wordt geschreven

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Ligarex klemband
Slangklemmen hebben we in diverse maten en meestal wordt er een getal op vermeld voor welke diameter hij geschikt is. Deze slangklemmen worden door ons veel gebruik en dat zien we ook bij onze Traction bij onder andere de slangen van de radiator. Origineel is dit niet, oorspronkelijk werden deze slangklemmen uitgevoerd met een Ligarex klemband in meerdere lagen opgebouwd waarbij een speciale tang werd gebruikt voor het aanspannen. Een heel vernuftig systeem met een strakke en professionele uitstraling. Deze Ligarex klemband wordt nog veelvuldig gebruikt bij de CitroŽn DS. Speciaal voor de lekzakverbinding op de as is deze constructie noodzakelijk door zijn platte afwerking. Een gewone slangklem zou hier niet voldoen omdat deze een uitstulping heeft voor de schroef die de lekzak bij het bewegen zou kunnen beschadigen..
Lees hier verder...

Ligarex klemverbinding
Stuurgedrag en eigenschappen
De wet van behoud
Het sturen in een auto is niet helemaal zo vanzelfsprekend want er komen bekende natuurkundige wetten bij kijken. Om het niet al te moeilijk te maken hebben we het hier over de wet van behoud van Newton. Zouden we een massa in beweging van richting willen veranderen, dan moeten we hiervoor een behoorlijke kracht aanwenden. De massa wil immers niet afwijken van de beweging die hij reeds heeft.
Dit gegeven komen we ook tegen bij het sturen in de Traction. Om niet al te veel kracht uit te hoeven oefenen bij het nemen van een bocht zijn er diverse voorzieningen aangebracht om dit te vergemakkelijken. Het is niet alleen het grotere stuur die hiervoor moet zorgen maar ook de overbrengverhouding in het stuurhuis. Dit is nog niet alles want ook de wielstand (Camber of wielvlucht) en de uitspoor moeten  voor meer stabiliteit zorgen, zowel voor rechtuit rijden als in de bochten.
Lees hier verder...

Wielvlucht Traction Avant

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre ťchange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016