Nieuwsbrief nummer 63     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Instrumenten overzicht met kilometerteller update
De Traction Avant was in het begin standaard uitgerust met een enkelvoudig rechthoekig instrument waarin verschillende functies huisvesten. Als een grote klok was de kilometeraanduiding centraal in het midden gesitueerd met daartussen enkele metertjes zoals de brandstofmeter, voor die tijd heel bijzonder omdat de meeste auto's die niet hadden. Dat was ook het geval met de ampèremeter waar je het laden of het ontladen van de accu kon zien. Bij sommige Traction uitvoeringen was ook nog een klein uurwerkje aanwezig. In de loop van de tijd is hierin verandering gekomen en niet altijd in positieve zin. Zo verdween het uurwerkje maar kon soms als accessoire terug verkregen worden in het stuurwiel.    
Lees hier verder...

 Kilometertellerklok met voor die tijd enkele nuttige instrumenten.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Aansluiting temperatuur- en oliedrukmeter 
De temperatuurmeter is een belangrijk instrument om de koelwatertemperatuur van de Tractionmotor te bewaken. Dit is nodig omdat door de jaren heen een behoorlijke inwendige vervuiling is ontstaan die het koelend vermogen  vermindert. De temperatuur loopt dan door deze inwendige vervuiling hoger op dan normaal. Bij een rustige rijstijl is dit nog enigszins in de hand te houden maar bij een extra belasting zoals bijvoorbeeld in heuvelachtig gebied rijden kan de temperatuur al snel oplopen tot waarden die schadelijk kunnen zijn voor de motor. Denk hierbij aan een verbrande of lekkende koppakking waarbij een motorrevisie niet uitgesloten is. Om dit laatste te voorkomen is een temperatuurmeter onontbeerlijk en kunnen we zien wanneer we gas terug moeten nemen of wanneer we een rustpauze moeten inlassen.
Lees hier verder...

Temperatuurmeter aansluiting. 
Stuur overzicht 
Het sturen in een Traction Avant gaat niet bepaald zonder enige krachtinspanning. Dat komt grotendeels door het type band wat gebruikt wordt en de bandenspanning. Deze bandenspanning was vroeger (voorschriften) vrij laag omdat de band ook bij moest dragen aan het veercomfort van de auto. Vooral bij langzaam rijden of bij het maken van een bocht ondervindt je veel weerstand en moet er behoorlijk veel kracht gebruikt worden om het stuur te verdraaien. Een voorbeeld hiervoor is het inparkeren, waarbij je bijna een sportprestatie moet leveren. Om al deze redenen heeft Citroën om praktische redenen voor een groot stuurwiel gekozen. Er was immers nog geen stuurbekrachtiging in die tijd!
Lees hier verder...

Traction Avant met standaard een groot stuurwiel.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016