Nieuwsbrief nummer 62     2016   
 
6de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...
Voorontstekingmythe ontkracht
Verschillende soorten benzine met verschillende octaangetallen en gelode of ongelode benzine hebben allemaal een iets andere tijd nodig voordat een volledige verbranding wordt ingezet. Als we terug gaan in de beginperiode van de Traction Avant dan kon het gebeuren dat als we benzine wilde tanken de benzine bij de ene pomp in kwaliteit anders was dan bij die andere. Niet alleen verschillen in kwaliteit maar ook verschillen in klopvastheid. Vandaar de knop op het dashboard (correcteur d'avance) die we konden verdraaien zodat het ontstekingsmoment kon worden aangepast. Schijnbaar was toen de kwaliteit van sommige benzinesoorten zo slecht dat de basisinstelling van 8 graden voorontsteking onvoldoende was en deze dus naar 12 graden voor BDP gebracht moest worden. 
Lees hier verder...

 Vervroegingsknop Citroën HY.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Cilindermetingen
Cilindermetingen zijn noodzakelijk wanneer de cilinderbussen uit het blok zijn geweest of wanneer deze worden vervangen door nieuwe. In beide gevallen moeten we bepalen of de cilinderbussen net iets boven het blok uitsteken. Wanneer dat niet het geval is dan kan lekkage optreden en  dit kan doorslaan van de koppakking tot gevolg hebben. Omdat het blok niet helemaal vlak is moet bij het bepalen van de hoogte het gemiddelde genomen worden.
Om de hoogte te bepalen wordt een kruismeting per cilinder uitgevoerd en moet een waarde hebben die ligt tussen de 0,05 en 0,1 mm boven het blok. Wanneer deze hoogte meer dan 0,1mm bedraagt zal de cilinderbus ingeslepen moeten worden. Het is de rand waar de cilinder op rust en waar ook de pakking aangebracht word. Het is een smalle rand waarbij voorzichtig gewerkt moet worden. Per cilinder mag er na het inslijpen niet meer gewisseld worden!
Lees hier verder...
Speciaal gereedschap
Bij bijna alle automerken wordt specialistisch gereedschap gebruikt bij reparaties of afstellingen en vaak ook nog type afhankelijk. Zo is er ook speciaal gereedschap dat je alleen maar kunt gebruiken voor de Traction Avant. Van de hele lijst aan speciaal gereedschap wordt een deel er van praktisch nooit gebruikt terwijl er ook een aantal zijn die regelmatig worden toegepast.
Ook zijn er gereedschappen bij die hun toepassing hebben verloren of vervangen worden door andere. Enkele zijn ook verdwenen en dus niet meer verkrijgbaar. Sommige gereedschappen kunnen of moeten we zelf maken gezien de zeldzaamheid er van.
Lees hier verder...

Stuurkogeltrekker.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2016