Nieuwsbrief nummer 53     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Banden onderhoud
De bandenspanning is een belangrijk gegeven, mits goed ingesteld, dat voor ons een stukje veiligheid betekent. De wegligging en dus ook het weggedrag van de auto verbeterd aanzienlijk wanneer de banden de voorgeschreven bandenspanning bezitten. Bij een Traction Avant gaat zelfs het sturen lichter en hebben we minder kracht nodig wanneer we een bocht moeten nemen. Ook is de bandenspanning voor een groot deel bepalend voor het benzineverbruik en dat kan behoorlijk oplopen wanneer deze te laag is. Bij de juiste druk zullen de banden dus minder snel slijten en gaan ze dan ook langer mee. Allemaal voordelen wanneer we de banden maar op de juiste druk houden. Zie het verhaal over "
Banden" voor de juiste bandenspanning. Bandenspanning altijd meten met koude banden
Lees hier verder...

De meest eenvoudige profieldieptemeter als sleutelhanger.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Rijden in een Traction Avant
Als je voor het eerst in een Traction stapt is dat een hele spannende ervaring. Niet te vergelijken met een moderne auto. Alles voelt stug aan zelfs het zitten erin geeft een andere kijk op de weg. Zo'n lange neus eraan zijn we niet gewend en je kan zelf de koplampen zien. Maar dan het rijden, want voor het zover is moet met een speciale pook in het dashboard de versnelling gekozen worden. Deze versnellingspook heeft een bijzondere vorm en is zo gebogen dat je knieen er net niet tegen aan kunnen komen, of toch wel? Dan de motor gestart met een heel klein sleuteltje door deze op contact te draaien en daarna aan verschillende knoppen te trekken in een bepaalde volgorde. Je komt er vanzelf achter welke volgorde de juiste is. De motor loopt dan uiteindelijk en dan de gebruikelijk vertrouwde handelingen verrichten om weg te rijden zoals dat bij de meeste auto's moet gebeuren. Het koppelingspedaal gaat wel heel erg zwaar zoals je waarschijnlijk hebt gemerkt.
Lees hier verder...

Rijden in een Traction is een bijzondere ervaring vooral met deze "lange neus" en je kan zelfs de koplampen zien.
Vlotternaald carburateur
De carburateur kan veel problemen veroorzaken en dat hoeft niet altijd vuil te zijn of verstopte of versleten sproeiers. De ouderdom van de carburateur, en daardoor het langdurig gebruik ervan, kan een belangrijke rol spelen in het wel of niet goed functioneren. Oxidatie aan de binnenzijde is er een van omdat de beschermende laag dan is verdwenen en de kleine kanaaltjes kunnen verstoppen. Ook speling op de gasklep komt vaak voor waardoor valse lucht kan worden aangezogen en de motor daardoor stationair wat onregelmatig gaat lopen. Een lekke vlotter of drijver in de vlotterkamer, wat soms wel eens voor kan komen, kan voor een groter brandstofverbruik zorgen.
Lees hier verder...

Een veel voorkomende brandstofklep (Solex)

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015