Nieuwsbrief nummer 48     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Werking smeersysteem
Hoge eisen
Het smeersysteem heeft als hoofdtaak diverse onderdelen te smeren om motorslijtage tegen te gaan. De viscositeit van de olie is daarbij een belangrijke factor. De olie moet onder alle omstandigheden diverse plaatsen kunnen bereiken en dat betekent dat de olie op druk en temperatuur gebracht moet worden. Hij moet immers door kleine kanalen kunnen en daarbij ook nog goed vernevelbaar zijn. Het zijn eisen die vaak moeilijk te verwezenlijken zijn. Oliefabrikanten hebben dan ook hun best gedaan oliesoorten te ontwikkelen die aan deze voorwaarden voldoen zoals goed verpompbaar bij elke temperatuur, bestand tegen hoge temperaturen met behoud van smering zelfs onder hoge belasting.

Olievoorraad
Een olievoorraad is nodig om het tekort tegen te gaan wanneer door een pomp de olie naar diverse te smeren plaatsen is gebracht. Een bepaalde voorraad is ook nodig om gekoeld te kunnen worden door de rijwind. Soms is aan de drijfstang een soort lepel bevestigd die door de olie slingert om voor spatsmering te zorgen en dat kan alleen wanneer de olie een bepaald niveau heeft.

Lees hier verder...

Smeersysteem

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Vervanging drukgroep / koppelingsplaat
Motor/versnellingsbak verwijderen
Om de drukgroep of koppelingsplaat te vervangen zullen eerst wat onderdelen verwijderd dienen te worden. Wij beginnen met de motorkapdelen, de grill, radiator en de ophanging van de versnellingsbak. In principe kan de motor in de Traction blijven zitten maar dan moet hij wel ondersteund worden. Omdat de aandrijfflenzen toch losgenomen moeten worden is het eenvoudiger de hele motor/versnellingsbak te verwijderen. Voor een Traction BL zal ook de voortrein iets opgekrikt moeten worden omdat er anders te weinig ruimte is om de aandrijfassen terug te schuiven. Door de motor iets te kantelen kan eerst de ene en dan de andere aandrijfas losgeschoven worden. Plaats, voordat de versnellingsbakophanging losgenomen wordt, eerst een motortakel in positie. Leg een strop om de waterpomp en bevestig een lijn aan het achterste hijsoog. Probeer ongeveer het hijsoog van de motorkraan iets achter de waterpomp uit te laten komen zodat bij het takelen het geheel een beetje in balans is.

Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Drukgroep uitlijnen
Koeling cilinderbus en slijtage van de motor
Ketelsteen en roest
De cilinder wordt omsloten door koelwater waarmee de hoge cilindertemperatuur, tijdens de verbranding, afgevoerd kan worden. Met een voorziening zoals een waterpijp wordt de koelingsvloeistof netjes verdeeld over alle vier de cilinders. Tot zover werkt alles zoals het hoort maar door jarenlange vervuiling zijn deze cilinderwanden bedekt met een laag roest en ketelsteen en dat vermindert meteen het koelend effect van de koelvloeistof. Je kan het zien als een soort isolatie tussen cilinderwand en de koelvloeistof. Op zich hoeft dat nog geen ramp te betekenen wat de koeling betreft maar dat is dan wel afhankelijk van de dikte van de roest- en ketelsteenlaag die zich heeft opgebouwd. Een groter probleem is de bodem in de koelingsruimte waar de verontreinigingen zich hebben opgestapeld.

Lees hier verder...

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015