Nieuwsbrief nummer 47     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Verdeler vervangen
Een verdeler is aan slijtage onderhevig en zal na verloop van tijd vervangen dienen te worden.  Het kan een nieuwe of een elektronische zijn waarbij de basishandelingen praktisch het zelfde zijn.
Duistere zaken
De ontsteking is voor veel mensen een mysterie waar je beter niet aan kunt komen. Duistere zaken, zoals hoogspanning uitgedrukt in Volt en stromen waarvoor we Ampère gebruiken, kunnen nogal voor  wat verwarring zorgen, om het maar niet te hebben over de weerstand Ohm, want dan zijn we helemaal de weg kwijt. Geen zorgen, we gaan gewoon verder!  Een onderdeel waar ook met enige afstand naar wordt gekeken is de verdeler, vooral als deze vervangen moet worden. Om hierin tegemoet te komen volgt hier een eenvoudige gebruiksaanwijzing die de drempel moet verlagen.   

Meer weten over de verdeler vervangen, lees dan
hier verder...

Bowndenkabel losnemen en eventueel de vacuümslang indien aanwezig.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Af en toe een blik werpen
Figuurlijk natuurlijk want af en toe een kijkje nemen of alles nog goed functioneert aan onze Traction moet eigenlijk een gewoontezaak zijn en vooral bij stalling in de wintermaanden. Eigenlijk valt er niet zo heel veel te controleren maar toch zijn sommige handelingen belangrijk. Er wordt zoal naar de banden gekeken of deze niet doorgezakt zijn en of er wat lucht bij moet. Even naar de acculader kijken waar deze mee bezig is en of het laadproces al is voltooid. Een paar dagen laden is meestal wel voldoende. Automatische laders met een bepaald programma kunnen meestal aangesloten blijven. Druppel-laders niet te lang aangesloten laten in verband met de verharding van de accuplaten. 
Rempedaal even activeren voor de remcupjes zodat deze niet vast gaan zitten. Deze handeling moeten we zeker niet overslaan want voor je het weet heb je een lekkage in het remsysteem.
Met een algehele visuele controle van je Traction wordt meestal wel iets gevonden wat meer aandacht nodig heeft of soms gerepareerd moet worden zoals bijvoorbeeld een gevonden olielekkage of een beschadiging in de lak.
Lees
hier verder.....

Af en toe een kleine inspectie uitvoeren of alles nog in orde is is bij een te krappe garage nogal lastig.
Olietemperatuur
We hebben het bijna altijd over de temperatuur van de koelvloeistof in de motor maar praten nooit over de olietemperatuur. Deze is zeker zo belangrijk en vooral als de koeling van de radiator te wensen overlaat wat meestal met inwendige vervuiling te maken heeft. Mede hierdoor kan de olietemperatuur tot ongewenste waarde stijgen. Een normale olietemperatuur in het carter is moeilijk te geven en is afhankelijk van motorvermogen en prestaties maar kan varieren van 80 Graden Celcius tot aan zo'n 150 Graden Celcius toe. Bij veelvuldig voorkomen van deze laatst genoemde hoge temperatuur wordt meestal aan een oliekoeler toepassing gedacht. Bij een slechte waterkoeling waarbij er temperaturen van 90 Graden Celcius worden overschreden zal na verloop van tijd ook de olietemperatuur een steentje bijdragen. Voor een oliepomp zoals die van een Traction met de bijbehorende toleranties zal dan zeker ontaarden in drukverlies.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan
hier verder...

De olietemperatuur mag een waarde hebben die tussen de 70- en 120 Graden Celcius ligt.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015