|
Nieuwsbrief
nummer 46 2015 5de
jaargang |
Informatie en aanvulling
Citroëntechniek Traction Avant 11BL |
|
Aandachtspunten en nog veel meer...
Verzameling verhalen over
startproblemen Iedereen maakt wel
eens mee dat er startproblemen zijn met je Traction.. Het kan zijn dat
je wat langer moet doorstarten of in het ergste geval dat de motor
helemaal niet meer wil aanslaan. Vaak worden diverse handelingen
uitgevoerd om het starten alsnog te laten lukken. Chokegebruik met
daarbij het gaspedaal die op diverse standen wordt uitgeprobeerd. Ook
wordt de "voorontsteking" knop op het dashboard in de
"laatontsteking" stand gezet want je weet maar nooit of het
dan wel zal gaan lukken. In de tussentijd en bij al die startpogingen
heeft de accu al zoveel energie moeten leveren dat alleen de startmotor
nog maar moeizaam of helemaal niet meer wil draaien. Voor de
ontsteking is er dan niets meer over omdat de accuspanning dan veel te
laag is geworden om nog een fatsoenlijke vonk te kunnen produceren. Mogelijke
oplossingen Op de website staan diverse oplossingen voor startproblemen gepubliceerd
die nu zijn samengevat in een overzicht waar een ieder datgene uit kan
halen wat voor hem van toepassing is. Lees hier verder.... |
De rotorkap kan weleens haarscheurtjes bevatten waardoor de vonk weglekt
of overslaat. |
|
Praktische
informatie voor oldtimerliefhebbers.
|
|
Carburateur
bevriezingsverschijnselen In de zomermaanden zorgt de carburateur meestal voor weinig
problemen wat de temperatuur betreft. Wordt de buitentemperatuur
wat lager, zoals in het najaar gebruikelijk is, dan kan de
carburateur voor problemen zorgen. Door verdamping van benzine in
de carburateur wordt warmte onttrokken en zorgt hierdoor voor een
extra temperatuurverlaging. Deze temperatuurverlaging kan het
vriespunt bereiken waardoor er ijsvorming ontstaat in de
carburateur. Dit proces is grotendeels afhankelijk van de
hoeveelheid vocht in de buitenlucht. Er is niet veel vocht voor
nodig om de carburateur te laten bevriezen. Plotselinge temperatuurdaling Het begint bij de start wanneer je weg wil rijden en het gaspedaal
wordt ingetrapt. Op dit moment wordt veel benzine gevraagd door de
motor waardoor er een plotselinge temperatuurdaling optreedt die de
venturi of een gedeelte van de carburateur laat bevriezen. Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder... |
Warmte uitstraling moet
bevriezings - verschijnselen voorkomen. |
Nieuw is anders dan
oud Zorgeloos rijden Om je niet op het verkeerde been te zetten wordt hier gekeken naar
nieuwe auto's in vergelijk met oude auto's. Nieuwe auto's zijn
praktisch probleemloos te rijden en de enige aandacht die ze vragen
is af en toe wat brandstof tanken. Soms zijn we toe aan een kleine-
of grote onderhoudsbeurt, waarbij de intervallen zo groot zijn dat
je bijna zou vergeten wanneer deze plaats moet vinden. Het
doorsmeren hoort dan ook bij moderne auto's praktisch tot het
verleden en waar vet moet zitten is deze meestal voorzien van een
soort die voor het leven moet smeren. Als er een lampje stuk gaat krijgen we een melding op het dashboard
en ook als er te weinig lucht in de banden zit. Dit zijn enkele
voorbeelden want bijna alles wordt gecontroleerd zodat we zelf
praktisch niets meer hoeven te doen. In grote lijnen is dit dus
eigenlijk zorgeloos rijden. Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder... |
Smeernippels zijn er in
diverse uitvoeringen die als vervanger kunnen dienen wanneer er een
verstopt of verroest is. |
|
|
|
Gratis
nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed... Free
newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de
News...
|