Nieuwsbrief nummer 46     2015   
 
5de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Verzameling verhalen over startproblemen
Iedereen maakt wel eens mee dat er startproblemen zijn met je Traction.. Het kan zijn dat je wat langer moet doorstarten of in het ergste geval dat de motor helemaal niet meer wil aanslaan. Vaak worden diverse handelingen uitgevoerd om het starten alsnog te laten lukken. Chokegebruik met daarbij het gaspedaal die op diverse standen wordt uitgeprobeerd. Ook wordt de "voorontsteking" knop op het dashboard in de "laatontsteking" stand gezet want je weet maar nooit of het dan wel zal gaan lukken. In de tussentijd en bij al die startpogingen heeft de accu al zoveel energie moeten leveren dat alleen de startmotor nog maar moeizaam of helemaal niet meer wil draaien.  Voor de ontsteking is er dan niets meer over omdat de accuspanning dan veel te laag is geworden om nog een fatsoenlijke vonk te kunnen produceren.

Mogelijke oplossingen
Op de website staan diverse oplossingen voor startproblemen gepubliceerd die nu zijn samengevat in een overzicht waar een ieder datgene uit kan halen wat voor hem van toepassing is. Lees hier verder....

De rotorkap kan weleens haarscheurtjes bevatten waardoor de vonk weglekt of overslaat. 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Carburateur bevriezingsverschijnselen
In de zomermaanden zorgt de carburateur meestal voor weinig problemen wat de temperatuur betreft. Wordt de buitentemperatuur wat lager, zoals in het najaar gebruikelijk is, dan kan de carburateur voor problemen zorgen. Door verdamping van benzine in de carburateur wordt warmte onttrokken en zorgt hierdoor voor een extra temperatuurverlaging. Deze temperatuurverlaging kan het vriespunt bereiken waardoor er ijsvorming ontstaat in de carburateur. Dit proces is grotendeels afhankelijk van de hoeveelheid vocht in de buitenlucht. Er is niet veel vocht voor nodig om de carburateur te laten bevriezen.


Plotselinge temperatuurdaling

Het begint bij de start wanneer je weg wil rijden en het gaspedaal wordt ingetrapt. Op dit moment wordt veel benzine gevraagd door de motor waardoor er een plotselinge temperatuurdaling optreedt die de venturi of een gedeelte van de carburateur laat bevriezen. 
Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Warmte uitstraling moet bevriezings - verschijnselen voorkomen. 
Nieuw is anders dan oud
Zorgeloos rijden
Om je niet op het verkeerde been te zetten wordt hier gekeken naar nieuwe auto's in vergelijk met oude auto's. Nieuwe auto's zijn praktisch probleemloos te rijden en de enige aandacht die ze vragen is af en toe wat brandstof tanken. Soms zijn we toe aan een kleine- of grote onderhoudsbeurt, waarbij de intervallen zo groot zijn dat je bijna zou vergeten wanneer deze plaats moet vinden. Het doorsmeren hoort dan ook bij moderne auto's praktisch tot het verleden en waar vet moet zitten is deze meestal voorzien van een soort die voor het leven moet smeren.
Als er een lampje stuk gaat krijgen we een melding op het dashboard en ook als er te weinig lucht in de banden zit. Dit zijn enkele voorbeelden want bijna alles wordt gecontroleerd zodat we zelf praktisch niets meer hoeven te doen. In grote lijnen is dit dus eigenlijk zorgeloos rijden. 
Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Smeernippels zijn er in diverse uitvoeringen die als vervanger kunnen dienen wanneer er een verstopt of verroest is.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2015