Nieuwsbrief nummer 44     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Onderhoud zeer belangrijk!
Zelfs een mooie Traction Avant kan door veel pech negatief in de publiciteit komen. Zie het verhaal "
Ontsteking afstellen". Om hier van af te komen heeft de nieuwe eigenaar zijn auto grondig laten controleren door zijn garage.

Een ander verhaal van onderhoud,
De nieuwe eigenaar van deze cabrio, die uit de provincie Zeeland komt, heeft zijn garage
IDEE-ANDRE-DS uit Nieuw- en Sintjoosland benaderd en gevraagd om het onderhoud van deze auto waar nodig goed en nauwkeurig uit te voeren. Het resultaat mag er zijn want hij loopt als nooit tevoren met als resultaat nu een blije Traction gebruiker waarbij het verleden van deze auto nu voorgoed tot het verleden behoort. Zo zie je maar hoe belangrijk onderhoud is en zeker voor bijzondere Tractions zoals deze cabrio 15/6.

Rechts de gelukkige eigenaar Johan.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Koelvloeistof vervangen
Aftappen en doorspoelen
Er komt een moment dat antivries vervangen moet worden. Misschien zit deze al heel lang in het koelsysteem of de bescherming tegen bevriezen is te laag geworden. De procedure is dat we eerst het koelsysteem moeten aftappen. Bij de radiator vinden we een klein kraantje die meestal muurvast zit. Met een combinatietang kunnen we wat meer kracht zetten maar voorzichtigheid blijft geboden. Dan vinden we nog een bout in het motorblok in de buurt van de verdeler. Ook deze bout wil nogal eens vast zitten. Verbaas je niet wanneer de bout verwijderd is en er geen koelvloeistof uit komt. Meestal is deze dicht geslibd door ketelsteen en roest. Om deze aftapopening weer bruikbaar te krijgen moeten we wat zwaar geschut inzetten en dat betekend dat we met een hamer en een metalen pen proberen deze weer open te krijgen.

Meer lezen over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Het radiator aftapkraantje heeft geen verbinding met het overstroompijpje alleen bij het openen van het kraantje.
Hoe gebruik je de remmen?
Remmen en remmen

Deze keer geen afstellen of schoonmaken of wat nog meer werk is remmen vervangen, maar het gebruik van de remmen. Remmen zijn nodig wanneer je voor een verkeerslicht op tijd moet stoppen of als we een bocht willen nemen en de snelheid is nog een beetje te hoog dan moeten we remmen. Ongemerkt gebruiken we de rem vaker dan nodig is en dat komt ook omdat de snelheden, vergeleken bij vroeger, hoger liggen. Het verkeer moet sneller doorstromen en daar gaan we dan met een oldtimer vaak in mee. Maar hoe moeten we dan remmen? Krachtig en op het laatste moment remmen of participeren we in het verkeer en nemen we al wat gas terug als we zien dat onze voorganger in de verte al gaat remmen.
Lees
hier verder als je wilt weten hoe we moeten remmen.

Foto rechts: Afstand houden voorkomt dat je plotseling moet remmen. Voor de bocht op de motor afremmen en bijremmen indien nodig. De praktijk is vaak anders omdat we de Traction vaak net zo gebruiken als de auto voor dagelijks verkeer!

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014