Nieuwsbrief nummer 40     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...

Lagers kruiskoppeling smeren
Het kruisje van de kruiskoppeling inclusief de naaldlagers zorgen dus voor de mogelijkheid dat de aandrijfas flexibel alle bewegingen, zonder frictie, van het voorwiel kan volgen. Voorwaarde voor een goede en deugdelijke werking van deze constructie is een goede smering en geen overbelasting. De overbelasting hebben we grotendeels zelf in de hand waarbij we moeten denken aan schokbelastingen. Mogelijke voorbeelden hiervan zijn plotseling krachtig remmen of bruusk de koppeling bedienen bij groot motorvermogen.

Goede smering belangrijk
Bij een goede smering zal het wel mee vallen als hier niet zo op gelet word, alleen als we dit verwaarlozen zijn de kansen van destructie groot. De naalden van het lager drukken zich dan diep in het lageroppervlak van het kruisje.

Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Het kruisje van de kruiskoppeling.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Nul beurt
Nog niet zo lang geleden was het gebruikelijk, als je een nieuwe auto kocht, dat je na een bepaald aantal gereden kilometers terug moest komen in de garage voor een controle beurt. Deze beurt hielt in dat alles werd nagelopen op het vast zitten van onderdelen en gekeken werd op eventuele onvolkomendheden. Ook zelf kon je dan bij zo'n controle gevonden problemen kenbaar maken. Nu dit proces een beetje op de achtergrond is geraakt is het voor een Traction nog zeker zo handig om deze zogenaamde nulbeurt in ere te houden vooral na een revisie. Bouten en moeren kunnen gemakkelijk lostrillen vooral als ze ingesmeerd zijn met kopervet tegen de roest. Ook deursluitingen willen nog wel eens los gaan zitten vooral door wat intensief gebruik. Gebruik zo nodig een momentsleutel voor bouten zodat de maximale aanhaal waarde niet wordt overschreden. Let vooral op bijvoorbeeld bouten van het in- en uitlaatspruitstuk die door de thermische belasting wel eens los willen gaan zitten. Dus alles even een keertje nakijken kan geen kwaad en vooral om erger te voorkomen.

Uitlaatbouten willen nog wel eens los gaan zitten.


Vakantie en knipperlichten

Door omstandigheden bleven ruim veertien dagen over om te besteden voor een vakantie. De restauratie van mijn Citroën Break had dusdanige vormen aangenomen dat het rijklaar maken op korte termijn onmogelijk was. Veel onvoorzien werk en dat is eigenlijk bijna altijd zo als je aan een restauratieobject begint. Daarom maar de Traction Avant genomen voor een ritje naar het Arthal gebied in Duitsland om in een omgeving te zijn waar veel wijn wordt geproduceerd. Mooie en warme dagen (geluk) en natuurlijk de wijn want die hoort erbij. Met de Traction verkenningstochten ondernomen in de omgeving want die leent zich bij uitstek hiervoor. Veel bochtenwerk en af en toe ook een beklimming of een afdalinkje. Nooit problemen met de Traction gehad op soms een kleintje na maar nu toch een serieuse, kortsluiting in de linker richtingaanwijzer. Om tot deze conclusie te komen moest wel alle verbindingen losgemaakt worden en zelfs de achterbank moest eruit om ook hier de bedrading los te kunnen nemen. Uiteindelijk was een fragiele fitting met een zeer dun isolatieringetje de oorzaak en dat kwam pas naar voren na ruim tien jaar dienst te hebben gedaan. Deze constructie is dan ook echt Frans te noemen! Zo zie je maar weer dat niets onmogelijk is ondanks de toen zorgvuldigheid uitgevoerde restauratie.

De constructie van deze voorlamp knipperlicht ziet er wat gedateerd uit en vooral de isolatie laat te wensen over. Voor je het weet heb je een kortsluiting en vooral door het ontbreken van enige vorm van beveiliging is oplettendheid geboden bij de montage ervan. Enige hoofdzekeringen zou aan te bevelen zijn om erger bij een kortsluiting te voorkomen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014