Nieuwsbrief nummer 38     2014   
 
4de jaargang
Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
                                    

Aandachtspunten en nog veel meer...


Geen brandstofmeteraanwijzing meer!

Hij heeft het altijd goed gedaan en opeens geen aanwijzing meer van onze benzinemeter. Nu pas ontdekken we hoe lastig het is om zonder benzinemeter te moeten rijden. Geen nood want we kunnen de dagteller gebruiken als indicatie hoe lang we op een tank benzine kunnen rijden. Liep onze auto 1 op 10 of was dat 1 op 8. Wel belangrijk willen we kunnen berekenen hoelang we met een volle tank kunnen rijden. Een bekend verhaal of niet?

Waar ligt nu het probleem?
Heel eenvoudig meestal aan de verbindingen tussen de benzinemeter en de tankvlotter en als we deze nader bekijken dan blijkt al gauw dat de gever de schuldige is. Aansluitingen als op de foto, dus van ijzer, roesten dus ook hier was dat het geval. Het lastige is de bereikbaarheid van de gever en hoe word de verbinding weer betrouwbaar? Een mogelijke oplossing kan zijn door de aarddraad van een schroefoog te voorzien en deze met een kartelring vast te zetten met een van de bevestigingsgaten van de gever.
Wanneer de aarddraad lang genoeg is deze inkorten omdat vaak ook de koperdraadjes van het schuifstekkertje zijn geoxideerd en deze dan ook een slechte verbinding kunnen veroorzaken! 

Voorbeeld
De geschetste situatie komt veel voor maar hoeft voor wat betreft de aansluiting niet altijd hetzelfde te zijn. Verschillen in brandstofgeveruitvoeringen kunnen voorkomen.
Zie ook de link brandstofgever

De foto inzet linksboven laat een normale aansluiting zien. Bij het verwijderen van de schuifstekker zien we pas waarom er geen contact is. Deze massa aansluiting is meestal verantwoordelijk voor geen aanwijzing brandstofmeter. Voorkom na herstel oxidatie van de verbinding door deze met wat vaseline of iets dergelijks in te smeren.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Aandrijfassen
De aandrijfassen zorgen voor een verbinding van de motor naar de wielen in combinatie met de versnellingsbak. De aandrijfassen moeten dus onder alle omstandigheden het vermogen doorgeven, ook als de wielen door oneffenheden in de weg omhoog of omlaag moeten gaan of als er een bocht gemaakt moet worden. Door middel van kruiskoppelingen en schuifverbindingen wordt dit tot stand gebracht. Dit zijn dan tevens de zwakheden in de constructie. De open constructie van de kruiskoppeling vraagt om extra aandacht i.v.m. de mogelijkheid van binnendringen van vocht en vuil. Bescherming hiertegen kan gebeuren door er een stofhoes  omheen te monteren.
Door een aangepaste rijstijl kan de levensduur van de aandrijfassen aanmerkelijk worden worden verlengd.

Meer lezen over dit onderwerp, lees hier verder...

 


Het kruisje van de kruiskoppeling met een afgenomen naaldlagerbehuizing. Duidelijk zien we de staafjes "naalden" genoemd.
Klik- klak geluiden bij het wegrijden 
Bij het wegrijden van de Traction kan het gebeuren dat er bijgeluiden hoorbaar worden die er niet behoren te zijn. Door de soepele ophanging van de motor worden motorbewegingen overgebracht aan de aandrijfassen wat vaak gepaard gaat met meer of minder heftige bewegingen van de spatborden. Vaak treden op de randen van de spatborden, door deze bewegingen, scheuren op. Meestal zijn deze bewegingen te wijten aan een niet goed afgestelde drukgroep of koppelingsplaat.
Deze bewegingen kunnen ook gevolgen hebben voor de aandrijfassen en zeker voor de schuifmoffen. Deze schuifmoffen hebben meerdere spiebanen om lengte verschillen op te vangen bij het omhoog- of omlaag bewegen van de voorwielen. Langzaam kan in deze schuifmoffen speling ontstaan die voor de klik- klak geluiden zorgt.
Lees hier verder over dit onderwerp.

Staaldraadjes van een staalborstel om de speling in de schijfmof te verhelpen.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014