Nieuwsbrief nummer 36     2014    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  4de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Mooie Rondingen
Het is geen allerdaags gebeuren om in de belangstelling te staan en zeker niet als je daar geen moeite voor doet. Toch waren er mensen die het was opgevallen dat er iets bijzonders te melden was in de provincie Gelderland en wel vanuit Dieren. Om precies te zijn uit Dieren Noordoost waar een verzameling oldtimers de aandacht van een journaliste van het dagblad "De Gelderlander" had getrokken. Een gesprek met deze journaliste en het bezoek van een fotograaf zorgde voor een verhaal dat over mooie rondingen ging en nog veel meer.

Zie hier het verhaal uit het dagblad De Gelderlander in pdf formaat.

 

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Vonkindicator
Het is altijd lastig om te weten te komen of er wel een vonk aanwezig is van je ontsteking. En als die aanwezig is wil je natuurlijk ook wel weten welke bougie een vonk geeft en welke niet. Natuurlijk kunnen we een van de bougiekabels losnemen en die dicht bij de massa (motorblok) houden. Het gevaar, wat niet ondenkbeeldig is, dat de bobine schade oploopt en nog erger, als we elektronische ontsteking hebben, deze de geest geeft.
Hier is natuurlijk aan gedacht vandaar de hoogspanningstester die met eenvoudige middelen schade aan het onstekingsysteem moet voorkomen.

Zie het onderwerp "
Hoogspanningstester" waar uitleg wordt gegeven hoe we deze tester zelf kunnen maken.

Niet iedereen is even handig of misschien heb je hiervoor geen tijd, geen nood, want nu is het mogelijk een kant en klaar apparaatje van Gunson aan te schaffen in de vorm van een pen. Met dit testapparaatje kan je op een eenvoudige manier alsnog je hoogspanning op aanwezigheid controleren. De "punt" plaats je gewoon op de kabel en zie het resultaat. Superhandig!


Vonkindicator in penvorm.
Deze contactloze vonktester zal de aanwezigheid van een vonk op bougies, bobine en verdeler aangeven. Je hoeft alleen maar het gegroefde uiteinde over de kabel, bij een lopende motor, te plaatsen.
Een oplichtend neonlampje geeft de aanwezigheid van hoogspanning aan.
Waterpomp smeren
Verschillende sooten lagers 
De waterpomp heeft een kogellager aan de voorzijde en een glijlager aan de pompkant. Beide lagers moeten op verschillende manieren gesmeerd worden. Zelfs bij het glijlager zijn er verschillende afdichtingen en mogelijkheden van smeren. 
Kogellager smeren venzijdeHet kogellager heeft een smeernippel en je zou denken dat het smeren ervan het eenvoudigst is maar niets is minder waar omdat in veel gevallen bij een waterpomp-revisie een kogellager gemonteerd wordt met dichte zijden. Het zijn zogenaamde stofdichte lagers die geen smering behoeven omdat deze al zijn verpakt met vet. Het smeren  van zo'n lager is dan ook weinig zinvol omdat het vet niet bij de kogels kan komen en wordt tegengehouden door de afdichting.
Idelaal zou zijn om een lager te monteren met aan een zijde een afdichting. Deze "stofdichte" afdichting moet dan aan de zijde van de ven zitten. Het is nu wel mogelijk om het lager van vet te voorzien.
Lees
hier verder...

Waterpomp

De uitlaat spreekt!

De uitlaat kan ons precies vertellen wanneer er op een pepaald moment iets aan de hand is. Het is de kleur van de rook die verschijnt bij het starten of wanneer de motor al een tijdje gelopen heeft. Wat is er aan de hand als we iets waarnemen en moeten we ons zorgen maken bij een bepaald kleurtje?
Bij het starten wordt meestal de choke gebruikt en dit veroorzaakt een verrijking van het brandstofmensel die als resultaat zwarte rook uit de uitlaat laat komen. Dit verdwijnt vanzelf wanneer de motor op temperatuur is gekomen en de choke niet meer nodig is. Op hetzelfde moment kan er ook wat water uit de uitlaat komen en dat heeft te maken met de temperatuursverschillen in de motor. Gewoon condens die als water de uitlaat verlaat. Blauwe rook duidt meestal op olieverbruik. Continu blauwe rook kan betekenen dat de motor zijn beste tijd heeft gehad. Wanneer er alleen een blauwe rookpluit optreedt bij het loslaten van het gaspedaal heeft dat vaak te maken met een versleten afdichting van de klepstelen. Een continu witte rook of waterdamp betekent meestal een doorgeslagen koppakking wat weer normaal is wanneer de motor op gas loopt. Af en toe een beetje rook, zoals bij het starten, kan dus in principe geen kwaad vooral als het kortstondig is maar het wordt dus ernstiger wanneer het blijft. Let op de uitlaat of vraag het aan diegene die bij een toerrit achter je rijdt want die kan precies vertellen wat hij heeft waargenomen.

Zie ook "Conditietest motor" voor meer informatie over rookkwalen!

Op een koude dag kan er door het temperatuurverschil waterdamp uit de uitlaat komen. Dit is een onschuldig verschijnsel wat verdwijnt op het moment dat de motor zijn bedrijfstemperatuur heeft bereikt.
Gebeurt dit niet en komt de motor niet op zijn bedrijfstemperatuur dan komt er ook een groot deel van deze condens in de motorolie terecht die een mayonaiseachtige substantie in het kleppendeksel laat zien.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014