Nieuwsbrief nummer 35     2014    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  4de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Garage te klein of auto te groot?
Het restaureren van mijn Traction in een kleine garage was niet zo eenvoudig maar nood breekt wet want iets anders was niet te krijgen. Er passen in zo'n garage meestal alleen maar een auto en een paar fietsen in met aan de zijkanten de nodige blikjes verf op schappen en wat auto onderdelen. Tijdens de restauratie werden dan ook regelmatig onderdelen verplaatst om ruimte te krijgen. Het is behelpen maar wat wil je als je zo graag een mooie Traction wilt restaureren. Maar wat moet je doen als het restauratie object nog groter is en deze niet meer in de garage past? Ook nu kwam er een stukje vindingrijkheid aan te pas om alsnog tot restauratie van mijn Citroën Break uit 1969 over te kunnen gaan.

    In principe kan dit met elke auto dus ook met een Traction Avant.
Een poetsbrug en een kleine aanpassing aan de garagedeur bleek de oplossing te zijn.
Met de poetsbrug ook wel hefbrug genoemd kon de Citroën Break ruim een halve meter opgetild worden en zodanig geplaatst worden dat alleen het motorgedeelte in de garage stak. Door op de plaats van de garagedeur panelen aan te brengen kon dit tochtdicht afgesloten worden. Zo kon de garage omgebouwd worden tot werkplaats met voldoende ruimte voor het uitvoeren van een deelrestauratie.
Volgend jaar zal de achterkant aan de beurt zijn want je moet er toch ook af en toe eens mee kunnen rijden.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Waterpijp Traction Avant
De waterpijp zorgt er voor dat het koelwater netjes over de vier cilinders verdeeld wordt. Door het wegroesten van deze pijp wordt dit koelproces verstoord en kiest het koelwater de weg van de minste weerstand en dat is dus de kortste. De achterste cilinders worden hierdoor minder gekoeld met oververhitting tot gevolg. De cilinderslijtage is hier dan ook het grootst. 

Foto rechts
De vriesdop heeft een diameter van 25 mm doorsnede. Meet dit altijd even na voor de zekerheid. De vriesdop rechts heeft een doorsnede van 30 mm.

Voor meer informatie en montage van de waterpijp en vriesdop lees dan hier verder...

Is kleppenstellen altijd nodig?      
Kleppen stellen is een secuur werkje waar je zeker wat tijd voor vrij moet maken. Controleer na afstelling nogmaals om er zeker van te zijn dat ze goed staan afgesteld. Is dit met zorg uitgevoerd dan blijkt in de praktijk, wanneer we een rustige rijstijl hanteren, dat het kleppen stellen niet eens zo vaak meer hoeft te gebeuren. Een controle in de praktijk is wel noodzakelijk om vast te stellen of we inderdaad een rustige rijstijl hebben. Is het dan toch een keer nodig, dan blijkt alleen dat de achterste uitlaatklep een afstelling nodig heeft. Dit verschijnsel heeft te maken met een koeling die daar wat minder is. Een versleten koelpijp in de kop kan daar ook toe bijdragen.

Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...

Kleppen stellen, een secuur werkje!

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014