Nieuwsbrief nummer 34     2014    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  4de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Verlies fotomateriaal restauratie
Gelukkig is onze Traction niet zo complex dat als je iets uit elkaar haalt of iets verwijderd dat je later niet meer weet van "hoe zat dat nu ook alweer"?
Wel is het makkelijk voor later als je de demontage vastlegt door middel van fotomateriaal vooral als je aan een restauratie begint. Lijkt het in het begin nog overzichtelijk en eenvoudig, naarmate er meer gesloopt wordt en er meer tijd verstrijkt voordat weer aan de opbouw kan worden begonnen, is het zeker handig als je beeldmateriaal hebt waar je de belangrijke gegevens in een logische volgorde terug kunt vinden. Ook voor later als alles achter de rug is kan het waardevol zijn terug te kunnen blikken op datgene wat je gedaan hebt. Een stukje historie zal ik maar zeggen. Veel mensen zullen dit wel gedaan hebben maar waar misschien niet aan gedacht is, is de opslag van het beeldmateriaal. Een klein aantal foto's kan nog op een geheugenstick worden gezet. Wordt de hoeveelheid groter en zitten er misschien filmpjes bij dan past dat niet meer op een geheugenstick maar kan alleen nog maar op een harde schijf. In mijn geval heb ik dan ook meerdere harde schijven nodig gezien de vele foto's die ik maak voor onder andere de website. Niets is zo vervelend als dat zo'n schijf crasht en dat gebeurde dan ook. Nu zijn de foto's over twee grote harde schijven verdeeld zodat er bij een crash  altijd een backup overblijft. 

Hier kan ik alleen nog maar terugblikken op de restauratie van een Citroën Break waarbij al het fotomateriaal van de demontage verloren is gegaan. Een terugblik door de koplampunit van de "snoek"op het overgebleven restauratieproject.
In grote lijnen kan alles nog wel hersteld worden alleen diverse afstellingen zoals van de koplampen en hydraulica zal puzzelen worden ondanks de vele werkplaatshandboeken die mij ter beschikking staan. Heel vervelend maar een recovery van de harde schijf voor ruim 1500 Euro dat had ik er toch niet voor over. Dan maar puzzelen!!

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Onderhoud. Nodig of niet nodig?
Onderhoud is min of meer afgestemd op dagelijks gebruik maar nog meer op de afgelegde afstand van de auto. Onderdelen en materialen alsook smeermiddelen enz. zijn onderhevig aan veroudering. Wanneer je de auto dagelijks gebruikt zal het onderhoud op de eerste plaats komen en het verouderen op de tweede plaats. Deze volgorde kan ook veranderen omdat je  afhankelijk bent van wat het eerst komt of het belangrijkst is. Je komt deze informatie tegen in het onderhoudsboekje van je auto. Iedere automobielfabrikant heeft zo zijn eigen voorschriften en moeten dan ook strikt opgevolgd worden wil je aanspraak blijven maken op eventuele garantie.  Als je het niet opvolgd kan er schade ontstaan, denk b.v. maar eens aan een distributieriem die op tijd vervangen moet worden.
Voor de Traction is het een beetje anders en moeten we als we weinig kilometers maken het onderhoudsboekje aanpassen of herschrijven. We hebben nu min of meer te maken met alleen maar verouderen van de materialen en smeermiddelen. Omdat deze in de meeste gevallen zijn verbeterd kunnen ook de intervallen veranderen. We vinden dit onder andere terug in het verhaal over "smeermiddelen". Ook koelvloeistof kan langer mee omdat deze alleen verouderd op het moment dat deze verwarmd wordt. Daar zijn natuurlijk grenzen aan te stellen omdat dopes uitgewerkt kunnen raken die niet afhankelijk zijn van de temperatuur. Olie moeten we daarentegen wel vaker verversen omdat er onder andere geen oliefiltering wordt toegepast.

Hier onder het verhaal over doorsmeren wat aansluit op "onderhoud nodig of niet nodig".


Lagercontrole, speling op de ophanging, afdichting uitlaat en nog veel meer vinden we niet terug in het onderhoudschema !
Traction doorsmeerintervallen
Moest je vroeger om de 1500 kilometer de smeerpunten van nieuw vet voorzien, tegenwoordig is dat niet meer zo frequent nodig.
Alle smeerpunten bij nieuwe auto's worden tegenwoordig voorzien van de juiste hoeveelheid vet die, zolang de auto economisch meegaat, niet meer hoeft te worden vervangen. Voor onze Traction kunnen we bijna hetzelfde toepassen mits we aan dezelfde voorwaarden kunnen voldoen als bij nieuwe auto's en daar schuilt namelijk een klein probleempje in en dat is de openheid van de constructie. Met openheid wordt de afscherming tegen regen en straatvuil bedoeld.Deze openheid geeft op veel plaatsen vrije toegang zodat het vet kan wegspoelen en geeft verontreinigen waardoor de smeereigenschappen kunnen verminderen. Ondanks dit gegeven is er toch voordeel uit de hedendaagse smeermiddelen te halen in vergelijk met vroeger. De kwaliteit is behoorlijk verbeterd waardoor we de smeerintervallen kunnen verlengen. In plaats van de vroegere 1500 km intervallen kunnen we nu voor de meeste smeerpunten 5000 km aanhouden en dat is zeker een behoorlijke winst wat betreft de onderhoudswerkzaamheden aan onze Traction.

Meer weten over dit onderwerp kijk dan op "Doorsmeren" waar je uitleg krijgt over
multi purpose-vetten en nog veel meer. Ook het andere onderhoud wordt hier besproken.
Hier kunnen we ook het bijbehorend smeerschema downloaden 
"Smeerschema Traction Avant" in pdf formaat.

Opmerking: Noteer al het onderhoud en eventuele reparaties in een onderhoudsboekje of schrift zodat er een history onstaat waar later eventueel op teruggekeken kan worden. Ook handig als je later je Traction Avant wilt verkopen (Hopelijk niet!). 


Hier zien we als voorbeeld de openheid van de constructie waar makkelijk vuil en water naar binnen kan komen. Gelukkig bieden de tegenwoordige smeermiddelen een betere bescherming en smeren deze ook beter zodat het onderhoud ook minder kan zijn. Eigenschappen waar we vrolijk van kunnen worden!
Kleppenstellen nodig?
In de volgende nieuwsbrief wordt hier op ingegaan en zien we of dit inderdaad moet gebeuren en hoe vaak? Informatie uit de praktijk dus wat zeker  interessant is om te weten.

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014