Nieuwsbrief nummer 33     2014    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  4de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...

Vanzelfsprekend?
Elektronica in de moderne automobielen neemt hand over hand toe en dus ook de complexiteit. Dat het allemaal goed blijft functioneren is niet altijd vanzelfsprekend. Kosten nog moeite worden gespaard en het lijkt soms of we in een stroomversnelling zijn gekomen gezien de ontwikkelingen die niet lijken te stoppen. Dat de elektronica ook problemen met zich meebrengt zal ons niet verbazen. Ook al zijn de ideeën of het ontwerp nog zo goed, in de praktijk wordt door de gekozen materialen en of onderdelen bepaald in hoeverre een niveau van bedrijfszekerheid kan worden bereikt. Pas na vele jaren kunnen we iets zeggen over de betrouwbaarheid van een ontwerp. Dan nog blijft er een aantal risicoprocenten over dat het alsnog fout kan gaan. Het heeft vaak te maken met procesbeheersing en het daaraan gekoppelde verouderen van onderdelen. Ja, daar komen we nog steeds niet onderuit. Dat het verouderen vaak sneller gaat als dat we willen is iets waar we niet aan kunnen ontkomen. Is dat eigenlijk niet vanzelfsprekend?

Blij dat ik in een Traction rij!
Kijken we terug naar onze Traction Avant dan mogen we echt niet klagen want hier is het verouderen van elektronische componenten (praktisch nihil) niet zo'n heel erg groot probleem maar eerder de slijtage van onderdelen.

Foto: de meeste onderdelen op de printplaat zijn kleiner dan een speldenknop!
Door het verouderen van  deze onderdelen kunnen deze spontaan defect raken ondanks de moeite die gedaan is om deze op betrouwbaarheid te testen.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Zelfontlading accu 
Een vervolg op het verhaal "
Accu bepaalt onderhoud" tijdens de winterstalling of lange stilstand van de Traction Avant.

Dat een accu zichzelf ontlaadt is een bekend verschijnsel. Hoeveel ontlading in hoeveel tijd is een onbekende factor. Accufabrikanten zijn meestal zuinig met hun gegevens. Soms zie je grafieken van het ontladen van accu's met verschillende belastingen. Deze gegevens vertellen waartoe een accu in staat is. Dus hoeveel stroom er in bepaalde tijd geleverd kan worden De samenstelling van de accuplaten dus de materialen die toegepast zijn, soort elektrolyt en temperatuur, zijn de belangrijkste factoren en bepalen de geschiktheid en het doel waarvoor hij gebruikt zou kunnen worden. Kort samengevat wordt er gekeken of een accu veel stroom kan leveren in korte tijd of dat hij alleen maar geschikt is voor een lage belasting over een langere periode. Zo kunnen we onderscheid maken maken tussen een startaccu of een lichtaccu.
Meer weten over dit onderwerp, lees dan hier verder...


.Zelfontlading calciumaccu ten opzichte van een loodaccu.

Plaatwerk restauratie

Bij een restauratie van een auto komen we gegarandeerd zwakke plekken tegen in de carrosserie. Soms zijn deze plekken uitgegroeid tot gaten of er zijn hele stukken uit de carrosserie verdwenen. Een herstel is dan noodzakelijk waarbij het kan gebeuren dat er een reconstructie moet worden uitgevoerd omdat bepaalde contouren in de carrosserie ontbreken. Deze ontbrekende of verdwenen contouren zijn vaak te spiegelen aan dat gedeelte wat nog goed is. Vaak komt er wat vindingrijkheid bij kijken als we een reconstructie willen uitvoeren en soms ook fantasie omdat de maatgegevens totaal kunnen ontbreken. In het laatste geval is het noodzakelijk om over voldoende ervaring te beschikken. 
Het begin en vooral als het de eerste keer is van een plaatwerkreparatie, zal wat spanningen en zeker wat onzekerheid opleveren. Doe ik het wel goed. Begin dan eerst met een eenvoudig stukje plaatwerk om te oefenen.
Lees hier verder...

Plaatwerk herstel

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2014