Nieuwsbrief nummer 32     2013    Informatie en aanvulling Citroëntechniek Traction Avant 11BL
  3de jaargang                                  

Aandachtspunten en nog veel meer...


Accu bepaalt onderhoud tijdens winterstalling
De accu zal tijdens de winterstalling langzaam ontladen worden door zelfontlading. Een verschijnsel wat normaal is en de hoeveelheid is meer of minder afhankelijk van de kwaliteit en leeftijd van de accu en temperatuur. Om te voorkomen dat er niet meer gestart kan worden zal je moeten weten hoever je in spanning kan zakken zonder dat er schade ontstaat. Voor een 6 Volt accu is dat 6,2 Volt en voor een 12 Volt accu mogen we niet verder zakken dan 12,4 Volt. Wanneer deze waarden bereikt worden zal de accu moeten worden geladen. Dit moment grijpen we aan om meteen ook andere onderdelen te controleren.

Het is zeker aan te raden om dit te doen en wil je meer hierover weten, lees dan hier verder...

Foto rechts: Wanneer deze spanning bereikt is zal er geladen moeten worden en kunnen we meteen ons onderhoud uitvoeren. Bij deze spanning treedt nog geen sulfateren op!

Universeelmeter of multimeter.

Praktische informatie voor oldtimerliefhebbers.

Motorvervuiling
Motorvervuiling komt vaker voor als dat je denkt zelfs bij moderne motoren kan dit voorkomen. Het heeft ook te maken met het moderne rijden. Het rijden met te lage toerentallen en soms achterstallig onderhoud dragen daartoe bij. Veel koude starts en de daarbij behoren korte ritjes waarbij de motor niet op temperatuur kan komen, ook de keuze van de smeerolie kunnen bijdragen aan de motorvervuiling. Dat het niet ongestraft blijft is zeker. Het heeft vaak verstrekkende gevolgen zoals het dicht slippen van de oliekanalen, het vastkoeken van de zuigerveren, de distributieketting die niet meer- of in het gunstige geval onvoldoende wordt gesmeerd. Het gevolg een onrustig lopende motor omdat het ontstekingsmoment niet meer altijd op het zelfde moment plaatsvind. 
Het ongedaan maken van deze motorvervuiling is vaak onmogelijk dan wel onomkeerbaar. Soms als de vervuiling niet al te grote vormen heeft aangenomen kunnen we dit grotendeels teniet doen door wat vaker de olie te verversen en de motor tot hogere temperaturen te dwingen zodat de dopes in de olie de kans krijgen de vervuiling op te lossen. Koelwatertemperatuur van 90 graden Celsius is heel gebruikelijk voor moderne automobielen en dat kan voor onze Traction ook geen kwaad. Met een goede temperatuurmeter kunnen we het geheel onder controle te houden en is dan ook een voorwaarde waaronder ook de mogelijkheid om de radiator te kunnen afdekken. Het monteren van een thermostaat met de daarbij behorende onderdelen
is het overwegen waard.

Onder het kleppendeksel heeft zich een enorme hoeveelheid smurrie verzameld wat je niet gezond kunt noemen. Met wat fantasie weten we ook hoe het binnen in de motor er uit moet zien. Uitgesteld onderhoud en lage bedrijfstemperaturen kunnen de oorzaak zijn.
Roest bestrijden
Het lijkt wel of het om een plaag gaat van ongedierte maar niets is minder waar. Roest ontstaat door een verbinding van ijzer met zuurstof en die daardoor niet meer de eigenschappen van ijzer bezit. Het is een proces dat we liever willen voorkomen en daarom alle middelen in de strijd werpen om dit tegen te gaan. Niets is goed genoeg maar welke werkt afdoende is dan de vraag. Roestomzetters zijn er van verschillende fabrikanten maar de werking van deze producten is meestal van tijdelijke aard. Je moet dus direct na zo'n behandeling door een roestomzetter deze verder behandelen met een verfproduct wil je niet alsnog geconfronteerd worden met roest. Roestomzetters werken meestal op chemische basis maar er is er een die een toevoeging heeft in de vorm van een epoxy. Het is dus een twee in een product onder de naam Brunox. Een amberkleurige vloeistof die aangebracht op ijzer overgaat in een zwarte kunststof laag. Aangebracht met een kwast laat het na droging geen strepen achter. De eerste aangebrachte laag is meestal dofzwart die bij een tweede laag al geleidelijk glanzend wordt. Na drie lagen wordt een glanzend geheel verkregen die na uitharding behandeld kan worden met de meest voorkomende verfsoorten.
Meer lezen over roestbestrijding, lees dan hier verder...

Brunox als roestbestrijdingsmiddel
Nieuwsbrief inspiratie
Het jaar zit er alweer bijna op en dat betekent alweer de laatste nieuwsbrief voor 2013 die door de vele vragen, middels e-mail, mij genoeg inspiratie gaf voor de onderwerpen. Gelukkig is het ook mogelijk geweest om Traction liefhebbers bij hun restauratie te  helpen middels mijn website. Ook bedank ik de vele vragenstellers die de e-mail drempelvrees wisten te overwinnen en lagen vaak de antwoorden van hun probleem voor de hand. Elkaar helpen daar doe ik het voor!

Hierbij wens ik  iedereen voor het  jaar 2014 een goed en gelukkig Tractionjaar toe. 

Gratis nieuwsbrief, gratis technische informatie, gratis nieuwsfeed...
 
Free newsletter, des informations techniques gratuites, libre échange de News...

Technische Tips en weetjes van
Ben E voor de Traction Avant liefhebber en mensen die van techniek houden.
Veel leesplezier

Web-Design en Techniek Traction Avant 11BL -  Ben E Kulsdom -  © 2006-2013